Ecoflexare , vad styr er sotningsintervall ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ecoflexare , vad styr er sotningsintervall ?

Inlägg av vatsug »

Ja , tänkte höra vad som styr era sotningsintervaller ??
Förhöjd rökgastemp , eller asklådan ? Själv brukar jag sota efter ca en pall 832 kg , då är asklådan ganska full. Kanske man skulle kunna köra till 1000 kg om man packade askan lite. Men rökgastempen har stigit marginellt.
Hur gör ni andra ?
Med vänlig hälsning Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Ecoflexare , vad styr er sotningsintervall ?

Inlägg av nissetib »

Ja eftersom man är lite lat, :shock: , så när optovakten ej ser lågan och ger larm då vet jag att det är aska i röret tilldensamma. Blåser rent röret och startar igen och sotar och tömmer asklådan inom nån dag. Det har funkat för mig.

Blir ju trots allt inte så ofta man behöver sota eller tömma askan.

Min panna har ju fungerat bra, med något undantag såsom rörstiften tex. Men annars är det sällan det är nåt.

Skall man bedöma aktiviteten i denna forumdel så kan man ju misstänka att fler har det hyfsat bekymmerslöst eller så är vi inte många som har Ecoflex :roll: ....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflexare , vad styr er sotningsintervall ?

Inlägg av André »

Nissetib du gör som kompisen i sin biomatic, kör tills den stannar el asklådan är full då lossar han lådan och våldskakar asklådan så de sjunker ihop till nästan hälften då rymmas det aska från ca 1500 kg pellets..
Är rätt enkelt annars att fixa en askkomprimering i asklådan som biomatic kom med 07/08, en stålpinne/gängstång rakt genom lådan till bakre facket sen svetsa/skruva dit några pinnar på pinnen tvärsöver lådan. Bara dra pinnen in och ut några ggr då lådan börjar bli full så kommer ni rymma det dubbla innan asklådan blir full :wink:
Mitt på lådan i höjd borrar ni hålet där pinnen ska in och samma sak genom avbalkningen längst in i asklådan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar