För hög rökgastemperatur (300 grader)

Skriv svar
belzebub
Fröträd

För hög rökgastemperatur (300 grader)

Inlägg av belzebub »

Hej på er,
Jag har nyligen fått en pellx P21 brännare installerad i min Parca Norah 3000 panna. Den funkar hur bra som helst och inga driftstörningar över huvudtaget.
Installatören har ännu inte varit här och gjort finjusteringen som ingår, men jag gick och köpte mig en rökgastermometer iaf som jag monterade i röret mellan pannan och murstocken.
Efter att ha läst lite om detta i forumet så inser jag att min temp (300 grader) är väldigt hög. Jag har ännu inte mätt tempen 1 meter ner från toppen av skorstenen, men rimligtvis har jag helt fel inställning.

Och så till frågan:
Vad kan jag göra för att sänka tempen på mina rökgaser till mer normala nivåer?
mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

din Panna är kanske ineffektiv.. dvs behåller inte värmen tillräkligt länge..

Har du någon drag lucka? kanske är för bra drag i skorstenen..

eller så är det pannan som är för ineffektiv med Pellets.. då gäller det att försvåra för röken att lämna pannan.. genom att sätta dit en plåt eller liknade..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Hur många deciliter är din startdos ? ..hur stor är driftdosen ? ..grundinställning på en px21 är ungefär så här ..full fart på fläkten ..3 deciliter startdos ..tre fjärdedels varv på skruven vid full drift ..därefter så kan du minska på driftdosen om det behövs ..minska ev även farten på fläkten beroende på färgen på pannans innerväggar efter ett par dagar ..det är bara att labba ..kolla även att inte lågan når bakväggen ..ett tipps flytta ut brännaren en 10-13 cm från luckan och isolera brännarröret med stenullsmatta :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Det satt en plåt som montören tog bort eftersom ett överhettningsskydd stöngde av brännaren hela tiden.
Denna var tydligen till nytta då de som hade huset tidigare eldade med ved.
När han tog bort denna så misstänker jag att det blev mer drag genom pannan.
Tror ni att en sådan dragbegränsare fixar till detta ?
// jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

plåten han tog bort var nog en Baffelplåt.. nu går nog all rök igenom pannan mycket enklare..

Det kan ha varit så att Baffelplåten behövdes sjusteras lite.. tex gör mindre..

en draglucka kan du se hur den ser ut här igenom..
Sitter normalt på skorstenen och tar "rumsluft" in i skorstenen.. så luften tar den vägen istället för att gå igenom pannan.

Bild

lite info om drag luckan
http://www.skorsten.nu/ved_eldning.htm
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
TommyS
Späd planta

Re: För hög rökgastemperatur (300 grader)

Inlägg av TommyS »

[quote="belzebub"]Hej på er,
Jag har nyligen fått en pellx P21 brännare installerad i min Parca Norah 3000 panna. Den funkar hur bra som helst och inga driftstörningar över huvudtaget.
Installatören har ännu inte varit här och gjort finjusteringen som ingår, men jag gick och köpte mig en rökgastermometer iaf som jag monterade i röret mellan pannan och murstocken.

Har du brännaren i olje eller veddelen, du skriver att det fungerar bra och det verkar ju lovande. Hur verkar det vara med förbrukning av pellets :?:
Min panna är en Norah 3000 från 78.
Skriv svar