Biomatic 20+ Hur har Ni kopplat elen??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Biomatic 20+ Hur har Ni kopplat elen??

Inlägg av Becker »

Hej Biomatic ägare!

Jag undrar hur Ni har gjort med elen till pannan.
Trefasen är ju inget konstigt den går till elpatronerna, men jag undrar hur Ni har gjort med inkommade ström till brännaren. Har Ni gjort en fast installation, eller har Ni satt en stickpropp på den? Stickpropp är ju smidigt om det skulle bli ett längre strömavbrott. Då blir det ju enkelt att koppla in sig på ett litet elverk. Plus att man då har möjligheten att göra som vissa andra har gjort här på forumet. Köra brännaren på timer under sommaren. -Brännaren går endast på morgonen för att göra varmvatten...

Hur har Ni gjort???

Tackar på förhand!
/ Fredrik

PS. Pannan ska in på Måndag! :D DS.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Stickpropp men inte för timer det är bättre att köra onoff läge på brännaren under sommaren :D
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stickpropp kan va bra att ha vid t.ex åska el om du vill koppla in elmätare..

Annars är de som Joackim skriver, Skaffa on/off styrning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

André skrev:...Skaffa on/off styrning...
Ok! Vad exakt är det? Nått som Thermia säljer, eller är det något man skruvar ihop själv?

/Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Becker skrev:
André skrev:...Skaffa on/off styrning...
Ok! Vad exakt är det? Nått som Thermia säljer, eller är det något man skruvar ihop själv?

/Fredrik
Det är en funktion som finns i dom nyaste brännarna, går även att uppgradera dom äldre som saknar det.

Vår brännare har det inte.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Får man sätta en stickpropp direkt så ? vad jag har förstått så måste brännaren vara matad via ett överhettningsskydd (normalt det som sitter samma som på oljebrännaren), men det är klart, det finns kanske inbyggt i brännaren.

Micke
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

patrick skrev:
Becker skrev:
André skrev:...Skaffa on/off styrning...
Ok! Vad exakt är det? Nått som Thermia säljer, eller är det något man skruvar ihop själv?

/Fredrik
Det är en funktion som finns i dom nyaste brännarna, går även att uppgradera dom äldre som saknar det.

Vår brännare har det inte.
Funkar det som så att man i förväg programmera vilka tider man vill att brännaren skall gå??

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:
Funkar det som så att man i förväg programmera vilka tider man vill att brännaren skall gå??

/ Fredrik
Du väljer vilken temp brännaren startar/stoppar..

De är ett chip som du byter o de kostar 385:- inkl frakt hos mr.pellets..
Men om du köpt pannan nyss så tycker jag att du borde få ett av den du köpt pannan utan extra kostnad.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

André skrev:
Becker skrev:
Funkar det som så att man i förväg programmera vilka tider man vill att brännaren skall gå??

/ Fredrik
Du väljer vilken temp brännaren startar/stoppar..

De är ett chip som du byter o de kostar 385:- inkl frakt hos mr.pellets..
Men om du köpt pannan nyss så tycker jag att du borde få ett av den du köpt pannan utan extra kostnad.. :wink:
OK! Det är alltså "ack. styrningen". :)

Sparar man mycket pellets med den, på sommaren? Eller är fördelen "bara" att man får längre gångtid?

Jag var lite inne på att pannan endast skulle behöva gå tidigt på morgonen för att klara varmvattnet till morgonduschen. :D
Men det kanske är lika bra att låta den gå dygnet runt...
Hur gör Ni på sommaren??

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:OK! Det är alltså "ack. styrningen". :)

Sparar man mycket pellets med den, på sommaren? Eller är fördelen "bara" att man får längre gångtid?

Jag var lite inne på att pannan endast skulle behöva gå tidigt på morgonen för att klara varmvattnet till morgonduschen. :D
Men det kanske är lika bra att låta den gå dygnet runt...
Hur gör Ni på sommaren??

/ Fredrik
Jepp de är ackstyrning..

Dom som kör biomatic hördes få halverad pelletsförbrukning o pannan sotar inte igen som då man kör underhållsglöd.. Sen så är det en bonus med långa gångtider..

Be att få nya progvaran om du inte har den o skippa att köra med timer.. Jag körde med timer innan ackstyrningen kom o visst går de men om man förbrukar mer vv/värme så kan de bli kallt innan timern startar brännaren..

På sommaren kör du on/off styrning o 35-40 graders tempdiff, Vintern underhållsglöd för snabbare uppstart o 20-25 graders tempdiff kan ja tänka mej är lämpligt.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Elpatronerna är fast inkopplade med gummikabel och arbetsbrytare. Brännare, skruv och pannan inkopplat med stickpropp. Funderingar finns på att köpa elverk, kan vara nice att ha värme i huset trots ev. strömavbrott.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Jag har haft funderingar på batteridrift via växelriktare och helst då en helautomatisk
lösning med underhållsladdning av bilbatteri och autmatisk omkoppling till batteridrift
när elnätet klappar ihop. Jag har sett att BAXI (www.baxi.se) säljer en sådan produkt
Helautomatiska elomformare för omvandling av 12volt DC till 230volt AC. Omformaren kopplas till ett bilbatteri och skiftar automatiskt strömkälla vid ett strömavbrott. När strömavbrottet är över laddas bilbatteriet upp av den inbyggda laddaren.

Rsk/art.nr Benämning
7579 Elomformare 300 watt med automatisk tillslag och laddning
7580 Elomformare 650 watt med automatisk tillslag och laddning
men problemet är att den kostar 7-8000 kr. Lite väl dyrt tycker jag.
Finns det någon som känner till liknande, billigare produkter?
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Skriv svar