EP18a

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

EP18a

Inlägg av anntomas »

Håller på att byta brännare från Bio-warm till EP18a. Men kom av mig när jag skulle koppla in ström och termostatstyrning. Har en Ekontroll tk1f som styrde Bio-warm brännaren men på EP18 finns bara tre tårar och jord att koppla med... Svart,brun,grå och jord. Hur kopplar jag då??
Mvh Thomas.
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: EP18a

Inlägg av anntomas »

Fick reda på att av dom färgade kablarna till brännaren är grå= nolla, svart=överhettningsskydd, brun=styrsignal, och grön/gul=jord. I och med att jag inte har något elektriskt överhettningsskydd på min panna fick jag koppla ihop svart och brun kabel på den plint som styrs av ekontroll termostatgivaren. Det som händer nu är att när termostaten säger att nu är det 64 grader i accen slår brännaren på. Men sen när den når 90 grader klipper ju ekontrollen strömmen till brännaren och all pellets som är kvar får brinna upp fast I brännaren!! Det är inte okej på något vis!! Man vill ju att brännaren ska sluta mata pellets och bara fläckta på till det är tomt och så står det i beskrivningen också. Men i och med att strömmen klipper kan ju inte brännaren blåsa ut det sista utan bara dör rätt upp och ner :( :( Hur ska jag göra nu då?? Bio-warmen var mycket simplare att koppla upp...
anntomas
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 14 jul, 2013 22:59

Re: EP18a

Inlägg av anntomas »

Som ett test kopplar jag in svart= överhettningsskydd till konstant ström i ett eluttag så när det drar igång nästa sväng får jag se om det hjälper. Måste försöka hitta ett överhettningsskydd till min panna! Det blir nästa sak i att göra listan i pannrummet.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: EP18a

Inlägg av Haseld »

Du behöver en sån här:

http://www.eldkraft.se/produkt/dubbelte ... mplett4336

Det skulle du väl haft på Bio-Warm också! Antagligen har den också varit felkopplad (som du har gjort nu).
Det går väl bra, så länge TK1F inte missar eller hänger sig.

I e-kontroll s anvisning står det också:
* Inkommande FAS ska kopplas via pannans säkerhetstermostat
Då måste du ställa ner TK1F till ca 86 – 87⁰, så du får en 3 – 4⁰ marginal.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: EP18a

Inlägg av Stegatorparn »

anntomas skrev:Som ett test kopplar jag in svart= överhettningsskydd till konstant ström i ett eluttag så när det drar igång nästa sväng får jag se om det hjälper.
Det är viktigt att vägguttag och TK1F ligger på samma fas, annars blir brännaren grillad av 400 volt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: EP18a

Inlägg av Eldvin »

Räcker med överhättningsskyddet. Termostat har du redan. http://www.eldkraft.se/produkt/Overhett ... lning-Baxi
Skriv svar