Bentone p20 "död"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mattiash
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 03 mar, 2017 07:29

Bentone p20 "död"

Inlägg av mattiash »

Hej,

Första gången jag skriver här men läst mycket när vi flyttade in i huset, första gången med pelletsuppvärmning.

Jag har fått problem med brännaren (Bentone p20) som är helt svart och reagerar inte på någonting.
Jag är inget proffs men försökt undersöka så långt jag kan.

Brännaren får spänning från pannan, det går även spänning på diverse kablar inne i brännaren.
Jag har kontrollerat att den ända säkringen jag hittar i brännaren är hel.
När jag slår av och på brytaren händer det ingenting, och låter ingenting. I vanliga fall kommer det ett litet klick när brytaren slås på.

Jag har läst att Eprom-et ska bytas i samband med att man byter någon annan del, så det kanske är det som blivit skadat? (även om jag inte bytt någon del nyligen).

Någon som har något bra tips?

Mvh,
Mattias
Bentone p20
CTC 1100 Ekonomi
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bentone p20 "död"

Inlägg av thomasx »

Jag känner inte till Bentone P20, men epromet är nog det sista du behöver oroa dig över. Det är med allra största sannolikhet något annat som strular.

En grej att kolla kan vara maxtermostaten eller dess ingång. Om den slagit till, eller pajat på något vis, kanske brännaren slår ifrån helt och hållet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
MrB
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 19:35

Re: Bentone p20 "död"

Inlägg av MrB »

Har ett tips om din p20 år helt död
det sitter en transformator på styrkortet som bränner av mät upp denna om den är ok
det är den blå komponenten som det står era på
jag beställde denna
https://www.microkit.se/search_result.p ... f=121-4593
den har förvisso något lägre va men den har funkat i två år nu ,det finns med högre va men dessa passar inte direkt i kretskortet
det är möjligt att det går att få tag i en med rätt va & storlek om man lägger ner tid på att leta
Skriv svar