Kökspanna Wamsler K 156?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Kökspanna Wamsler K 156?

Inlägg av Kasch »

Någon med erfarenhet av Wamslers kökspannor? Vi kommer att börja elda kökspannan mot en mindre acktank (750 l) och funderar i samband med det på att byta ut vår gamla Nora 300 -73 till en kökspanna med något högre effekt (17 --> 23 kW, varav 19 kW till vattnet). Lite kul att de gamla Norrahammar-pannorna fortfarande tillverkas under namnet Parca 300. Tyvärr alldeles för dyra.

(P.S. Innan någon blir alltför upprörd över att skaffa en icke miljögodkänd panna - vi kan elda, det blir renare att elda mot acktank, vi ska komplettera med solfångare, vi har 500 m till närmsta granne och en kilometer till nästa och båda eldar med gamla kökspannor :wink: )
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En sån panna skulle jag oxå vilja ha. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Skulle du? :shock: Med ditt fullt fungerande pelletssystem? Eller missade jag ironin? :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bygger jag om köket slänger jag nog in en sådan oxå.
Perfekt grej :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Skulle du? :shock: Med ditt fullt fungerande pelletssystem? Eller missade jag ironin? :)
Håller med Andreas.. Jag skämtar inte..

Har kompisar som har kökspannor o de är väldigt praktiskt att kunna kasta bränbart direkt i pannan.. :wink:

Sen så kan man ju spetsa/spara in lite pellets om man får tag i lite ved..

Du skulle bara haft en bionet oxå.. :wink: Så skulle jag vilja haft de.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Jo, står man bara ut med att släpa ved in i köket och med att askan skräpar lite, är kökspannan ett väldigt trevligt alternativ. I alla fall i gamla torp. Men vem vet, kanske får den en renässans ute på landsbygden? Hans Forssman AB i Strängnäs som säljer Wamsler håller tydligen på att plocka ihop ett paket med solvärme/acktank/kökspanna. Jag fixar det paketet själv - oasvett om det blir en ny Wamsler eller om vi behåller den gamla kökspannan.

En Bionet för att kunna köra med pellets också vore ju inte fel men då passerar vi min budget med raketfart ;-)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:
En Bionet för att kunna köra med pellets också vore ju inte fel men då passerar vi min budget med raketfart ;-)
Förbered för den till etapp 2 :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar