Inställningar 2000 TCA 2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Har installerat Ulma laddpanna och brännaren 2000 TCA 2.

Allt har snurrat igång bra, men det blir lite låg temperatur på rökgaserna.

Det är ca 90grader i Rökröret direkt efter pannan, skulle vilja ha upp tempen till ca 120 cirka för att inte få kondens i skorstenen. Skorstenen är knappt 9 meter, sotad senast igår.

Jag kände att jag ville få lite bättre drag, och satte tätningslist i pannrumsdörren. Klart bättre drag, och MYCKET tystare utanför pannrumsdörren.

Det gjorde dock ingen större skillnad på rökgastempen.

Jag har termostatstyrd Laddomatpump, så jag ser att med läge 2 på pumpen har jag en panntemp om ca 82 grader, lite lågt kanske? Sätter pumpen på 1 så bör tempen i pannan öka något, och därmed rökgastempen. Ger ca 85 grader i stället, knappt märkbar skillnad på rökgastempen.

Det är dock inte tillräckligt, det är lite svart sot dessutom.

Inställningar :

Effektläge 3, 11 kW
Startdos 90 sekunder
Startdos 150
Skruv g/min 143g
Pellets kW/kg 4,7
Effekt 5. 16 kW
Effekt 1. 6 kW

Jag har inte full koll på hur effektlägena fungerar, är det en fläkthastighet per Effektläge som sedan får pellets utifrån önskad mängd kW?

Det är en skicklig rörmokare som installerat pannan, men han är inte expert på Ulma. Därav mina frågor.

Tacksam för svar! :)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av dof »

Inte mycket till hjälp men farsan installerade samma kombination ifjol. Hans rökgastemp ligger nysotat på ca 70°.
Vet inte vad han kör på för effekt men det verkar vara en effektiv kombination.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Tack för informationen!

Det kanske är fullt normalt med så låg temperatur, har draglucka så skorstenen klarar sig förhoppningsvis ändå.

Det finns ett autoläge på brännaren där man ställer effekten på 5 och sedan ska allt bara funka. Testade en stund, det kändes som att det blåstes på med väldigt mycket effekt. Någon som har koll på den funktionen?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av FRS05 »

Jag har den gamla TCA brännaren så jag har inte full koll på din brännare. Men går det inte att höja effekten lite om förbränningen är bra? Alltså att bara lägga brännaren på ett högre effektläge och inte köra på auto. Eller vad för effektläge eldar brännaren på när du har så låg rökgastemp? Kör du på auto eller ligger du konstant och eldar i läge 3?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Jag kör på effektläge 3, provade på autoläget, men det blåste på så våldsamt kändes det som med effekt. Det ska vara ngn form av Eco-läge, och det kanske är mer ekonomiskt att blåsa på hårt till att börja med, ungefär som att köra bil med eco-driving.

Eftersom det är lite oklart för mig hur det funkar, (jag vill helst veta vad som händer), blir det både mer luft/pellets när effekten höjs?

Sotet är lite svart tycker jag, det finns en funktion som sänker matningen något pga pelletskvalité. Samtidigt, om jag drar på med mer effekt tänker jag att det kanske blir ännu svartare, mer matning etc.

Manualen är otydlig på en del saker, det står en del om fläktar etc, men jag kan inte hitta något reglage till fläktar om det inte är så att effekten är samma sak som fläktstyrningen.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Glenn_Nielsen
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 13:08

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Glenn_Nielsen »

Ang effekt lägena så sa han på ulma till mig att dom inte skulle ändras från orginal värden effekt 1 = 10 å 5 = 20
Å ja skulle inte köra på mindre än 3 ans effekt
Va nått om fläkten inte kylde brännaren som den skall annars
Dock tycker ja det är lite skumt att man kan ändra dom när man inte bör.
Ctc v20

Ulma 2000 TCA 2

Villatvåan automatshunt system
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Intressant att höra, min panna var inställd på 6 och 16 kW. Och i manualen står det att det är det lägst godkända värdet.

Eftersom det ska vara ok tänkte jag att det kunde vara kvar. Det är lite knepigt att de säger en sak muntligt och en annan sak skriftligt. Det blir mer pellets, vilket borde ge svartare aska? Är lite brunsvart nu så på det sättet känns det som fel håll?

Om jag förstått dig rätt är det som jag trodde, fläkthastigheten som styrs av effektlägena, och mängden pellets av vald kW per effektläge. Bra, då vet jag det, tack!

Jag ska prova med att ställa upp effekten på 4 utan att ändra inställningar för kW, dvs inte ändra relationen luft /pellets. Så får vi se... :)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Stegatorparn »

Det går inte att få en bra och jämn förbränning vid låga effekter med rörbrännare pga den ojämna matning som externskruven ger.
Min Viking Bio som fungerar efter samma princip, gick bäst vid 14 - 15 kW. Vid lägre effekter blev det mer aska kvar i röret troligen pga låg temperatur i fyren och under 10 kW gick det inte att hålla en jämn fyr.

Vad jag förstår kan man bara påverka förhållandet mellan bränsle - luft med pelletskvaliteten i 3 lägen.
Skulle det inte räcka för att få en mellangrå färg på sotet på eldstadsväggarna, går det att gå runt problemet med att ändra i skruvinställningarna.
Om man ökar Pellets (kW/kg) en tiondel, så minskar bränslematningen lite.
Samma effekt går att uppnå om man ökar skruv (g/min) med några gram.
Då kan man fintrimma förbränningen tills färgen på sotet blir den önskvärda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Tack för informationen och tipsen!

Jag drog på effekten till läge 4 i natt, (hade lite svårt att sova så då kunde jag lika gärna göra lite nytta) efter Glenn_Nielsens inlägg om att det skulle vara lite högre effekt för bättre förbränning.

Nu är det 13 kW enligt displayen.

Vid morgonbesöket i pannrummet som råkade inträffa precis vid en uppstart noterade jag att panntempen rusade upp till 86-87 grader, samt att det dånade ganska rejält, för att sedan lägga sig. Panntempen åkte ner till 84-85 grader.

Jag drog slutsatsen att startdosen är onödigt hög, och det gör ju förstås att hela bränslecykeln får lite för hög mängd pellets, främst i den tidigare delen, allt efter att pelletsen från startdosen brinner upp. Sänkte dosen från 150 g till 120g, får se vad detta innebär.

Sedan får jag väl göra som Stegatorparn säger, fintrimma med de medel som finns. Det borde inte vara omöjligt på något sätt. Men man behöver veta vad som händer, tack för infon än en gång!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av Custom Sam »

Lägesrapport;

Har haft rörmokarn hemma, utrustad med diverse testutrustning.

Kan konstateras att jag hade alldeles för lite bränsle i relation till luftmängden, dvs tvärt emot vad jag trodde! Jag som försökte minska mängden pellets för att få renare förbränning...

Satte upp effekten till 10 kW på ettan och 20 på femman, precis som Glenn_nielsen beskrev. Pelletskvalitén till 3, dvs lite sämre. Har stora Enso, men det ska väl vara bra grejor?? Hur som, med detta fick vi till det inom gränsvärdena.

Över 93% verkningsgrad, och rökgas på lite drygt 110 grader... :D

Han hade med sig en gammal hederlig sotmätare också (man pumpar rökgas genom ett filter, som en cykelpump ungefär), och det kan konstateras att det var betydligt mindre sot i filterpapperet med de nya inställningarna...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Inställningar 2000 TCA 2

Inlägg av brushuvud »

:D :D
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar