Vridande shunt istället för laddomat.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Vridande shunt istället för laddomat.

Inlägg av AndersAA »

Är det någon som har erfarenhet av en vridande ventilreglering av returtemperaturen till pannan istället för typ laddomat? Fördelen som jag ser det skulle vara att det är lättare att hålla en önskad returtemperatur mer noggrant.
Installationen består av en konstanttemperstur regulator samt en 3 vägs shunt.
Vore i tressant att få ta del av erfarenheter.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vridande shunt istället för laddomat.

Inlägg av André »

En kompis hade så från kulvertsystemet men byggde om och satte dit en termiskventil istället, de funkade inte som han tänkt då han ville ha 93-95 grader ut till kulverten men då jag har för mej att returtempen till pannan inte gick få högre än 80 (om jag inte minns fel) så blev det inte så hög temp som han ville ut till kulverten med 20 kW panneffekt.
Han använde den nån månad sommaren 96 sedan har den legat i kartong, du kan nog få köpa den om du vill
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar