Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av peake »

Som sagt den fungerar inte längre. Har kontrollerat följande;

1/ Kompressorn - Den fungerar när jag ansluter 230V. Det är en kompressor för kylskåp ser det ut som. Den Startar med spänning och ger luft ut i slangen.
2/ Relä 7 fungerar och sluter i slutet av förbränningsprocessen innan reläet (4) som tömmer tryckluften. 230 volt finns till kompressorn. Antar att spänningen här skall köra kompressorn så att det finns tryckluft när relä 4 sluts.
3/ Relä 4 fungerar - sluter i slutet av släckningsperioden och ger 24 volt.

Men ändå så kommer ingen luftpuff som blåser rent i förbränningsröret. Det har runnit ut lite olja i lådan för kompressorn, vet ej om det är viktigt.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara avbrott i magnetventilens spole. Kontrollera med ett universalinstrument.

Några droppar olja är ingen katastrof, men man måste hålla koll på oljenivån i kompressorn och helst åtgärda läckaget.

Har du brännaren med plastkåpa eller plåtkåpa?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av peake »

Det är en 2000 TCA med plastkåpa. Brännaren köpte jag ett par år före min ULMa panna från 2014.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av peake »

Det verkar som om det är avbrott i magnetventilens spole så här dan före nyår.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Osis :(

Tursamt nog är ju Ulma´s magnetventil bland dom billigare. http://www.eldkraft.se/produkt/Tryckluftsventil-Ulma
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av peake »

Det är inget fel på magnetventilen. Ventilen fungerar om jag kortsluter Q5's anslutningar dvs lägger 24v över spolen i ventilen. Om det finns tryckluft i slangen så kommer det en puff i brännaren. Där emot så kan jag konstatera att kompressorn inte alltid fungerar/startar. Hittade någon seg gegga i plastslangen. Det verkar vara olja och sot blandat. Vet ej hur det kommit dit då kompressorn står skyddat i pannrummet. Har gjort ren slangen. Något annat som tydligen också behöver göras rent emellanåt är fläkten. Min fläkt får avlagringar av sot på fläktbladen vilket gör att fläkten blir obalanserad och vibrerar. Brukar demontera fläkten och sedan diska av den. Sen går den som ny igen.

Ringde ULMA för att få lite information om själva kompressorn och de delar som sitter i lådan. ULMA's tekniker kunde inte bistå med någon information överhuvudtaget utan de behöver se kompressorn! Den är inte mer komplicerad än ett järnspett sades det men ändå så måste de se järnspettet. För utom denna välvilja från ULMA's sida så talade ULMA om att de servade/reparerade 3000-4000 brännare per år, inte särskilt förtroendeingivande.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av Stegatorparn »

Dom flesta kompressorer är inte oljefria utan det läcker alltid lite olja i cylindern till tryckluften.
Skulle du behöva byta kompressor så köp någon billig med tank på Jula eller Biltema och kör direkt på nätet via ett tidur, istället för Ulma´s dyra reservdelskompressor. Ger förmodligen högre tryck och bättre kapacitet.

Man kan ju undra hur det står till med Ulma´s kvalitet. :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluftsrensningen har slutat att fungera

Inlägg av peake »

Det blev som "Stegatorparn" föreslog, jag köpte en liten kompressor för 599:- hos Jula. Kompressorn drivs direkt med 230v och har en strömbrytare som bryter vid 4 bars tryck. Den sluter och startar kompressorn igen vid 3 bars tryck. På så sätt finns alltid ett tryck om minst 3 bar i slangen och luftvolymen är den samma som från början. Kompressorn låter lite mer än den kylskåpskompressor som använde från början. Den kompressorn kan köpas på Ebay för omkring 1.100:- eller hos Ulma för omkring 2.100:-.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar