tankegångar vid golvvärmeläggning

Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

tankegångar vid golvvärmeläggning

Inlägg av Bjerns »

Hej,
Jag kör pelletseldning här hemma, och då jag tidigare för ett par år sedan renoverade hallen så passade jag på att lägga in vattenburen golvvärme.
Då jag hade planer att framöver lägga in vattenburen golvvärme på hela bottenvåningen så satte jag en stor fördelare med separat cirkulationspump för att inte den skulle bli en begränsning.
Jag har en 5 slingors fördelare, och använder idag endast en slinga till hallen (ca 24m 20mm slang).
Nu ska köket renoveras i vår, så tänkte passa på att lägga in 2 slingor golvvärme i köket (ca 30kvm).
Nu känner jag ju enkelheten att lägga spårad golvspånskiva med 16mm slang i köket, så jag slipper hålla på med glespanel osv, för jag tänkte flytspackla och lägga in plastmatta i köket.
Då är frågan kommer det bli helt galet med flöde osv om man kör en slinga i hallen med 20mm slang, och 2 slingor i köket med 16mm??
Fördelaren har separata ställbara flödesmätare på alla slingor, samt ställbara ventiler som jag även har omonterade elstyrdon till.
Vad tror ni?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tankegångar vid golvvärmeläggning

Inlägg av Stegatorparn »

Med individuellt justerbara slingor kan det inte bli fel.
Se bara till att de nya slingorna blir ungefär lika långa och inte längre än 24 m.
Sedan justeras flödet så temperaturfallet blir lika i alla slingor innan styrdonen monteras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar