Larm SW 2/3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ralf77
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:47

Larm SW 2/3

Inlägg av ralf77 »

Får för andra gången denna vinter felkod/larm lång blink kort blink.
Kollar i manualen och ser att det är SW 2/3 som skall var i läge off (annan marknad)
Jag har haft den i samma läge i, OFF, 7 år men börjat larma för det nu.
Första gången i november och andra gången i februari.
Brännaren startar fint efter en norsk reboot.
Är det nån som vet vad som spökar eller vad funktionen SW 2/3 är till för?
Pellmax CU, viking bio allt installerat 2011. 1 1/2 plans villa + källare (tot. 174m2).
Uppskattad förbrukning 4,5ton pellets och 6000kwh/år.
Pellets är inte villavärme, det är en livsstil.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Larm SW 2/3

Inlägg av Stegatorparn »

Kan inte förklara varför du får larmet i läge off.
Det enda jag hittar är i en engelsk manual för Viking Bio 35. där man har övervakning av skruvmotorn. Skruvmotorns fas är dragen genom strömtransformatorn tillsammans med tändelementets fas. Då skall SW2/3 vara i läge on. Vid larm lång + kort är det fel på relä eller kretskort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ralf77
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:47

Re: Larm SW 2/3

Inlägg av ralf77 »

Okej men då vet jag funktionen på SW2/3.
Om kretskortet var trasigt så skulle den inte starta efter rebooten?! Det hela är väldigt märkligt att få larm på något som inte är i bruk.
Hoppas på en lösning.
Pellmax CU, viking bio allt installerat 2011. 1 1/2 plans villa + källare (tot. 174m2).
Uppskattad förbrukning 4,5ton pellets och 6000kwh/år.
Pellets är inte villavärme, det är en livsstil.
Nils-Gunnar1
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 23 maj, 2019 16:17

Re: Larm SW 2/3

Inlägg av Nils-Gunnar1 »

Jag bumpar denna tråd och hoppas på svar på min (dumma?) fråga.

Jag pillade lite på matningen på brännaren (kör hög effekt) och när jag skulle sätta tillbaka kåpan råkade jag stöta till grejerna med den. Jag kollade i manualen (nedladdad) hur allt skulle stå, och ser då att switch 2/3 står i läge off. I manualen jag laddade ner står det att switch 2/3 alltid ska vara i läge On. Jag tänker att jag kan ha kommit åt knappen när jag stötte i med kåpan så jag ställde den i läge On.

Vad gör den switchen? Står inget om det i manualen. Alla switchar står nu som på bilden i manualen. Hoppas jag gjort rätt.

Fast nu ser jag att manualen är till en Viking Bio 35. I en engelsk manual till Bio 20 står det :
Always Off (Function for another market).

Nu känner jag mig ännu dummare, men nu har jag den i off igen.
Skriv svar