Viking 9990

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Viking 9990

Inlägg av Taxen »

Försöker här att hjälpa en på byggahus.se som har problem med sin fotocell vid tändning/drift.
Kanske nån kan tipsa med hur han skall gå tillväga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/p ... as.312647/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking 9990

Inlägg av nyman »

Viking 9990 Vilken klenod jag blir avundsjuk.
Byggahus har ju betygssättning, karma och sånt där skit så där vill man inte titta. :D
Kan det vara att montören satt anslutningarna till IRfotocellen fel. Då tror brännaren att det brinner. Byta plats på sladdarna brukar hjälpa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking 9990

Inlägg av Stegatorparn »

Byta plats på sladdarna hade han väl redan provat vad jag kunde läsa mig till.

Man måste nog kontrollmäta kablarna i hela dess längd, alltså lossa kablarna vid kretskortet och ansluta en ohm-meter till ändarna. Sedan ömsom belysa och skugga flamvakten för att konstatera om den reagerar för ljus.
Växla polariteten vid instrumentet om det är noga med + och -.
Reagerar flamvakten på ljus, är nog ingången på kretskortet eller PLC´n inte så frisk. Kan också vara brott i datakabeln mellan brännaren och PLC´n.
Mäter instrumentet oändligt motstånd, är det kabelbrott eller trasig flamvakt.

Den här tråden borde ligga under Bionordic, men det fixar Roli.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Viking 9990

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar