Kraftig prisökning

Skriv svar
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av PatrikM »

Helt plötsligt känns inte pellets som billig uppvärmning längre.
I februari betalade jag ca 13000kr för ca 4 ton bulkpellets. Idag fick jag en faktura på 9215kr för 1,9 ton.
Blir nog att skaffa bergvärme eller nåt liknande snart...
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av sunkman »

Ja o bergvärme är ju oxo gratis att installera? o sen med detta elpriset så vet jag inte om det ens är lönsamt +väntetiden för installationen :lol: :lol:
Senast redigerad av sunkman den ons 12 okt, 2022 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av PatrikM »

Om du inte kan få tag på pellets eller ved under vintrarna framöver så blir det ju även jävligt kallt.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av sunkman »

Det kommer bli bättre framöver är jag helt övertygad om
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Shakespeare »

Elpriskompensation i all ära men vad för jag för kompensation för att pelletspriset gått upp med 160% sedan i fjor?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av André »

PatrikM skrev: ons 12 okt, 2022 12:07 Helt plötsligt känns inte pellets som billig uppvärmning längre.
I februari betalade jag ca 13000kr för ca 4 ton bulkpellets. Idag fick jag en faktura på 9215kr för 1,9 ton.
Blir nog att skaffa bergvärme eller nåt liknande snart...
Då man inte bör räkna med att få ut mer än max 4000-4100 kWh/ton (oftast mindre) så blir kWh priset ca 1,20 men troligen mer, här hänt en del sedan maj 2016 då Skellefteå kraft slutade med pellets till privata och man betalade 1480/ton bulk.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av copecca »

Med tanke på elspriser + kostanader att installera så blir bergvärme så mycket billigare att det skulle löna sig ? Själv bor jag i en liten stuga när pensionär och har börjat processen att ha en kamin till nästa vinter..mest som myskamin men räcker på mig i denna lilla hus långt.. Har pelletsvärme annars och även luftpumpar men eldar väldigt snålt idag för att minska förbrukningen, knappt en säck per dagen. Idag fungerar det än men vinter har ju knappt ens kommit ännu så får se senare..
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Snapphane »

Du är inte ensam om de funderingarna.
BV: hur dyr installation? Om Du fn eldar en säck à 16kg/dag motsvarar det ca 80 kWh och effektbehov ca 3kW. Vilka värmeegenskaper har berget? Gynnsam bergart? Hur långt foderrör till berg? Obs att även BV:s SCOP/COP påverkas av FLT (framledningstemp) och mängd vv-produktion - båda sänker COP. BV:elkostnad bestäms av elpris och nätavgift. En del av nätavgiften kommer (kanske har Ditt nätbolag redan infört det) senast 1/1-27 att bestå av ”effektavgifter” (sök på forumet för förklaring). Om BV behöver stöttning av elpatroner kan effektavgift påverka kalkylen märkbart negativt. Särskilt en lågförbrukare kommer att proportionellt sett drabbas hårdare av effektavgiften. Eftersom den inte har med elpriset att göra utan styrs av andra regler, är t. ex. timavtal inte en lösning som med automatik neutraliserar .
OBS: Om BV:s elpatroner inte är möjliga att finstega istället för som vanligt 3-6-9kW, kommer det att vara en nackdel avseende möjlighet att minimera effektavgift. Kontrollera noga (!) BV:s möjlighet att stänga av elpatronerna var för sig. Problemet är att tillverkarna inte tagit fram produkter som är anpassade att tillåta brukaren att minimera effektavgift. Att varvtalsbegränsa kompressorn kan vara ett sätt att minska effekttoppar och därtill kopplad effektavgift. Så gör jag med vår CTC 622M LVVP.
BV:s elberoende kommer med stor sannolikhet att medföra mer eller mindre komplicerade hightechprylar som känner av elpris mm. Frågan är hur teknikberoende (sårbart) ett uppvärmningssystem skall vara.
BV liksom alla VP har stor nackdel ur beredskapssynpunkt då strömavbrott uppstår.
BV har förstås fördel att oftast ha minimalt behov av tillsyn, men risken att en reparation blir dyrbar, är större än den för pelletsanläggning.
Få reparationer kan göras av den genomsnittlige fastighetsägaren - dvs det behövs tekniker.
Efter garantitidens slut kan försäkring tecknas för att förlänga densamma men premierna ökar påtagligt för varje år.
Återbetalningstiden är lång. Tar längre tid vid låg förbrukning. Man får ta hänsyn till ränta och inflation.
BV ger förhållandevis lite kW per investerad krona.
Man måste även väga in vad annat man kan gör för den summa pengar BV kostar. Investera i annat som kan ge avkastning?
Sammantaget ang BV: Säljares kalkyler innehåller inte säkert alla parametrar att ta hänsyn till. Kan vara klokt att göra kalkylark i Excel för att jämföra med pellets.

Pellets: inhemskt producerat bränsle, minimalt elberoende men backup med elpatroner drabbas av elpris och effektavgifter; ger mest kW per investerad krona, stora beredskapsfördelar - kan drivas med enkel strömbackup, oftast ekonomiskt rimliga reparationer som brukaren själv kan göra, är icke årstidsberoende värmeeffekt. Nackdelar är visst behov av tillsyn ( obs dock många fabrikat med lågt behov av tillsyn), sotning, hantera säckar osv. Kräver viss fysisk förmåga.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av copecca »

Tack !
För mig innebär det idagens läge att vänta på till nästa sommar innan kan bestämma men något BP tror jag inte jag kommer ge mig på. Just beroende på installationkostnader och min ålder.. Kanske bäst hålla magenkall och vänta vad som sker.. Denna vinter har jag ok med "billig" pellets för hann nästan innan de stora höjningarna kom. Gäller sig att titta efter vad de extravarma vinterjacḱorna kostar nu ;) ..o gilla läget som det heter.
Har som sagt en kaminprojekt pågång till gamla platsen av en kökspis som förra ägaren plockat bort..
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Snapphane »

Ok. Klokt att vänta med BV eller ny dyr pelletsinstallation.
Om det blir en vargavinter som ställer till en rejäl oreda, så måste regeringen akut agera så att nästa vinter kan mötas med bättre utrustade hushåll. Kanske kommer det bidrag som är betydligt högre än idag. Inte 80% som MP föreslog, men kanske 30% på en BV el LVVP.
50% bidrag till pelletsanläggning? Att åka fossilbil och värma med pellets belastar nätet minst! Ofta ska man gå emot den stora strömmen som reagerar i flock.
Hoppas pellets kan importeras från USA/Canada.
Ta för Guds skull inte ut pannan…….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
copecca
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 28 nov, 2021 11:38

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av copecca »

Jap , nej jag har inte ens tänkt att ta ut pannan sålänge för fasten den är gammal så med en nyare brännare så fungerar det utan nåt problem alls och har ju som du nämde det att man kan göra det mesta själv vad gäller underhållning eller reparationer.
Reagerar våra politiker till att så många som värmer med pellets är i ekonomisk knipa med dagens periser och kanske ger nån bidrag så är ju situationen löst. Men får pellets fortsätta stiga i priser som elen gör idag så därav mina BP funderingar. Har sökt men inget hittat om vad politikerna ska göra för stigande pelletspriser men det enda är ju att de vill ha bort eldning .. Nu är ju julen pågång och man kan njuta av det istället att oroa sig för hur man ska värma kåken, hur det går med pellets i framtiden så den dagen den sorgen ;) Får önska er alla på forum ett god jul när den är här.. tack för alla goa råd man får här ;)
Bor i Storfors i en liten villa. Kör KPM, förr px21 nu uppgraderat pb25 installerad i ctc regent från 1996 kombipanna. Korstenhöjd ca.6-7m ..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Andreas Hansson »

Installationskostnaden för bergvärme har dessutom fullkomligt stigit som en raket. Att få en installation för under 150t idag är typ omöjligt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Stego385 »

Mja det ger nog ett kwhpris på runt 1.20 sek.
Var köper du el för det?
Jag betalade 4995 för en pall. Det ger ett pris på ca 1.24/kwh.
Mitt elpris är 60 öre inkl. moms
Elöverföring 75 öre
Energiskatt 49 öre
Abonbemang ger 70 öre/kwh utslaget på förbrukningen.
Bara överföring och energisjatt är 1.24 sek
Allt som allt runt 2.80 sek/ kwh.
Jag har slagit bergvärne och lvvp ur tanken. Jag kan inte få lönsamhet i det på många år om ens någonsin.
Planlösningen i kåken lämpar sig inte för lvp.
Jag investerar i solpaneler som ska utökas eftersom så att man kan bli självförsörjande på el. Då möjligen kan nan investera i vp eller köra pannan på el på dagen och pellets på natten.
Min granne har bergvärme men han värmer inte kåken billigare än mig med pellets. Han eldar som en besatt i två kaminer för att elpatronen i vp:n inte ska gå.
Politikerna, EU och vinstkåta elbolag som kan höja sina avgifter hur dom vill utan restriktioner. Det kan vi tacka Ynkenan mfl för. Politiker idag verkar ju inte ha annan kompetens än att inte begripa vad dom beslutar om.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Kosterkille
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 dec, 2010 20:59
Ort: Lerum

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Kosterkille »

Förlåt att jag inte hört av mig - var tydligen en scam. De vägrade ta betalning över PayPal eller annan säker transfer.
Pelletsen skulle levereras på pall i 15 kg säckar 24 pall men det är ointressant nu. Sökandet fortsätter!! Någon som provat - Pule Trädbränsle? Kostar iallafall 20-25% mindre.
CTC 260 anno 1964 med en KPM PX21 Villa på 90(snart 130 m2 ) Anno 1916 och 23 grader varmt inne.....förbrukning Vet ej än.....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Roli »

Såg nu att Byggmax har sänkt pelletspriset per säck med 10:- så nu kostar en säck 89,95. Fortfarande ett högt pris men det verkar ha vänt så att priset har minskat, vilket känns skönt. Frågan är om det kommer ner till de nivåer som var innan krig och elprisökning???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar