Expansionskärl

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Expansionskärl

Inlägg av Dykarn »

Hej hej,

Vad brukar man rekommendera för volym på expansionskärlet till plana solfångare? Fick själv ett 2 liters kärl, maxtryck 3 bar, till mina 6.6 m2. Mycket eller lite eller lagom :?

Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Expansionskärlets storlek beror på hur stor volym du har i solfångarsystemet. Kommer inte på rak hand ihåg hur många procent det skall vara av total volymen.

Maxtryck på 3 bar låter lite. Jag har 9 bar som maxtryck i mitt system, därefter lättar säkerhetsventilen på trycket.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Fel av mig :oops:
Säkerhetsventilen löser vid 9 bar. Kärlet tål 10 bar och systemet körs vid 2-3 bar. 9'an och 3'an ligger ju så nära varandra på tangentbordet :lol:
Enligt BoRö klarar drivpaketet 6 av deras 2.5 m2 paneler så om man antar att volymen i panelerna hos olika fabrikat inte är totalt olika borde kärlet räcka även för mina 6.6m2.
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Hejsan

Inlägg av snillet »

Borö SRC ?

Jo, jag har nog samma drivpaket som dig i det fallet.
3 bars systemtryck med totalt ca 20meter 15mm rör plus solfångarna fungerar utmärkt.

Vid runt 80-90 grader så ligger trycket på runt 3.5-4bar då.

Nemas problemas.

Däremot har jag haft problem med att den där kikboxventilen som sitter på drivpaketet för påfyllning/avtappning läcker... skall bytas vid nästa mediebyte i solkretsen !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

fel..

Inlägg av snillet »

Fel av mig...

Du har ju aquasol big ...men med borös drivpaket ?

Borde ju inte vara något problem förvisso.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Enligt offerten skulle vi först ha ett driv/reglerpaket från Aquasol men av någon outforskad anledning och utan min vetskap ändrade sig installatören i sista sekunden (vi kommunicerar på två helt olika språk :? ).
Fast styrningen är ju en rätt elementär konstruktion så fabrikatet borde spela mindre roll. Det verkar snurra på som det skall.

/Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

För ackumulatortankar rekommenderas 10% av totala volymen. Solfångare kan ju bli ännu varmare, så det borde ju vara något i den stilen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Thore
Försäljare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 17:05
Ort: Sandviken
Kontakt:

Expansionskärl

Inlägg av Thore »

Man brukar räkna med ett exp. karl som skall klara av 5 % av ingående vattenvolym.
Skriv svar