Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Skriv svar
Jalapeno
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 okt, 2018 15:16

Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Inlägg av Jalapeno »

Har under drygt 10 år eldat med bulkpellets. Har märkt en tydlig trend att kvaliteten oftare är dålig i leveranserna. Ofta smulig och massa spån i pelletsen som medför driftstörningar. Ser också en markant skillnad på förbrukning när kvaliteten är sämre.
Detta har gått så långt att jag överväger att börja köpa säck istället även om jag uppskattar bekvämligheten med bulk. Köper ibland några säckar mellan bulk leveranserna och upplever att kvaliteten är jämnare på säck.

Jag har sista åren reklamerat pellets flera gånger och har aldrig blivit ifrågasatt om riktigheten i reklamationen.
Dock har bemötandet varit väldigt olika. Ofta kan det ju vara en annan säljare än tillverkare dessutom.

Har full förståelse för att det någon gång kan bli fel. Men i de fallen så är det ju viktigt att leverantören tar sitt ansvar och löser det på bästa sätt. Jag har både fått suveränt bemötande efter de har varit hemma och besiktigat. Även riktigt uselt och ointresserat bemötande. De får givetvis aldrig sälja pellets till mig igen.

Jag vill uppmana er andra att vara kritiska och inte godta dålig kvalité. Om vi står på oss vid de tillfällen det levereras undermålig pellets så kommer det ganska snart bli ohållbart för leverantörer kostadsmässigt att inte ha kontroll på sin produktion och det som skickas till kund. I de flesta fall handlar det nog slarv och dålig kontroll när vi får undermålig pellets.

Kan återge det som en leverantör sa att skicka en bil och suga ur mitt förråd kostar dem mer än jag betalat för leveransen.
Så lite makt har vi om vi bara står på oss och inte godtar dålig pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Välkommen till forumet..

Vi kör med säckad pellets sedan ungefär 10 år tillbaka, trots att jag byggt ett platsanpassat förråd för bulk i pannrummet. Efter flera år av ständiga driftsstörningar och provat flera olika leverantörer gav vi upp. Prisbilden för bulkad pellets ligger också allt för högt i förhållande till säckad (som ju ofta är priskrig på).

Jag tror helt enkelt att tillverkarna helst vill slippa villakunder för bulkad pellets. Det är för små volymer per leveransplats och för höga krav. Bulklastbilarna är dessutom mycket dyra i drift.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Inlägg av ACP »

Detta kan jag bekräfta att det stämmer enligt en av våra leverantörer.
Hanteringen av bulk är dessutom ganska känslig. Blåser man med lite för högt tryck, så slås pelletsen sönder och smul bildas.

Hörde nyss en rolig historia från en kund som tidigare kört med bulk.
Han hade precis fått en bulkleverans, men bulkbilen hade kört svinfoder innan och inte lyckats göra rent tankarna ordentligt(fodret hade antagligen fastnat upptill), men det lossnade när pelletsen blåstes in, så det stank fullkomligt ruttet kadaver i hela källarvåningen :lol: Det var så illa att dom fick vädra under hela tiden tills förrådet var tömt.

Har förövrigt hört från många kunder att dom gjort som dig, gått från bulk till säckar, mest för att dom hade så många driftstopp.

Citering av ovanstående inlägg borttaget...... / Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Inlägg av André »

Märkligt att de luktade kadaver då de är förbjudet att ha i foder
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Allt sämre kvalitet på bulkpellets. Uppmaning REKLAMERA!

Inlägg av ACP »

Det var bara hur han förklarade hur illa det luktade. Säger inte att det innehöll det.

Citering av ovanstående inlägg borttaget...... / Moderator
Skriv svar