kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Sachs340 »

Har flyttat in i ett hus med ctc ecoflex system som är installerat 2007
Nu när det börjar bli kallare ute så skulle jag för första gången starta upp pelletspanna men fick då upp larm om "kontroll eltädning"
Vad är det som kan vara fel?
Funderar på om det kan vara tändelementet, provade att starta det via meny "funktionstest pellets" men inget hände

Sen tyvärr i mina försök att felsöka lyckades jag göra kortslutning över tändelementet, så får inte igång pelletspanna igen. Hoppas att det bara är en säkring som gått men tittade lite snabbt på kretskortet och hittar bara åt en glassäkring.
Kan det vara den som har gått?
Finns det fler säkringar? Vart?
Något annat som kan ha gått sönder?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Vid fel "kontrollera eltändning" ska du först kontrollera att optovakten är ren.
Optovaktens funktion kan kontrolleras genom att gå in i "Inst pelletsbr" under "optovakt" notera om värdet ändras när vakten belyses med en lampa.
Är optovakten okej kan man misstänka tändelementet, vilket kontrolleras med universalinstrument med pannan strömlös.

Kortslutningen har förmodligen skjutit en av fassäkringarna för pannan i elcentralen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Sachs340 »

Har rengjort optovakten och tyckte inte den var så skitig från början. Kollade aldrig den i pannans meny och vet inte om jag gjorde rätt men kopplade loss den och mätte resistansen genom den som den var och sen lyste jag med en ficklampa på den och då att det blev lägre resistans i den.
Hur stor skillnad ska det vara?

Mätte också resistansen i tändelementet och fick det till 114,8 ohm, enligt den här tråden https://pellets.info/viewtopic.php?f=19&t=16452 så är det rätt?

Provade byta säkringarna till panna i elcentralen men blev ingen skillnad.
Men passade på att ta lös säkringen som är inringad på bilden och upptäckte att den var trasig
ctc.jpg
ctc.jpg (125.09 KiB) Visad 6642 gånger
Vad går den säkringen till?
4A är den på
Finns det fler säkringar på kretskortet?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av nyman »

Ser ut som mitt styrkort och där finns också bara en säkring och den går till tändelementet. Den nyare modellen av styrkort har 4 säkringar. Handboken säger inte så mycket:
https://www.ctc.se/sv/file-download/8cb ... 9e7f4a.pdf
I handboken till nyare kortet anges att säkringen är på 3,1 A.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Sachs340 »

Har nu bytt säkring och allt börjar snurra igen men fortfarande får jag upp larm "kontroll eltädning"

Fler tips på vad jag kan felsöka?

Funderade om jag har för lite pellets (mest spån nu) i brännkoppen och därför tänds inte pelletsen?
ctc2.jpg
ctc2.jpg (127.29 KiB) Visad 6609 gånger
Men tycker att tändelementet borde blir varmt iaf men tycker inte det har blivit det om jag känner direkt efter jag kört startfasen
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av André »

Du kan ju även tända manuellt med tändvätska då pannan sen ändå går med underhållseldning.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Sachs340 »

Ja det skulle kanske fungera som en nödlösning.
Är dåligt insatt men hur fungerar det med underhållseldning när det inte är så kallt ute och man växlar mellan luft/vattenvärmepumpen och pellets?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av nyman »

Pelletskoppen ska vara full innan tändelementet startar, din ser ju tom ut. Fungerar frammatning med alla tre skruvarna? I servicemenyn kan man provköra delarna var för sig men provkör man tändelementet bör man också provköra fläkten samtidigt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av André »

Sachs340 skrev:Ja det skulle kanske fungera som en nödlösning.
Är dåligt insatt men hur fungerar det med underhållseldning när det inte är så kallt ute och man växlar mellan luft/vattenvärmepumpen och pellets?
Så fick man göra då man började med pelletseldning, en näve pellets sen på med en skvätt tändvätska innan man flyttade och stoppa in brännaren i pannan. Väntade en stund innan man startade så de blivit en glödbädd och va man för snabb släkte fläkten elden.

Är det så där lite pellets i koppen då den försökt tända?
Den ska vara full ändå upp och med en lite råge, iallafall ska det täcka tändhålet som man ser till höger på bilden.
Är det stiftmatnning/kedjedrift?
Är det stift kolla så alla 4 stift finns eller kolla så den snurrar som den ska så inte växellådan är paj så de inte snurrar hela tiden
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: kontroll eltädning och säkringar ecoflex

Inlägg av Sachs340 »

Provade att fylla på med pellets för hand så hela koppen var full och då började det brinna. Tack för alla tips.
Har kedjedrift och jag tro allt fungerar.
Tror problemet är att jag får upp mest spån (skulle kanske tagit bort det innan jag fyllde på med ny pellets) till pannan och brännarskruven kan inte fylla upp koppen med mestadels spån utan behöver mer pellets. Ska testa att bara köra den externa skruven så den börjar leverera pellets istället för spån och se om brännarskruven kan fylla koppen då.
Skriv svar