Oväntat hög förbrukning efter byte av pelletsleverantör

Skriv svar
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Oväntat hög förbrukning efter byte av pelletsleverantör

Inlägg av scim »

Hej, jag prövade att byta bulkpelletsleverantör i höst, bytte från Klintpellets till Femett Pellets. Leveransen kom på förmiddagen den 1a oktober, och tidigare samma morgon tog befintlig pellets slut och pannan hade stannat. Väl hemma startade jag igång pannan igen och den gick igång utan problem.

På senare tid har jag tyckt mig notera en ovanligt hög förbrukning, och i helgen såg jag att förbrukningen låg på nästan 40kg per dygn vid en utetemperatur på nån minusgrad. Jag loggar förbrukningen mha en raspberry pi som räknar varven på doserskruven, så jag har detaljerat historik ungefär ett år tillbaka. Gick tillbaka i historiken till en dag i mars med jämförbar utetemperatur och varmvattenförbrukning och noterade att det endast gick 25kg pellets då.

Jag tänkte först att det kanske beror på att jag slarvat med sotningen så jag stannade pannan och utförde en grundlig sotning, vilket inte hade någon mätbar effekt öht. Jag gick tillbaka till historiken och tittade på dagen för nyleverans, och där ser man väldigt tydligt att förbrukningen ökar markant direkt pannan startar med den nya pellets. Tittar jag dagen innan och dagen efter så stiger förbrukningen från 11 till 23,9kg per dag. Man ser även att rökgastemperaturen sjönk med c:a 20 grader när pannan startade med den nya leveransen.

Förbrukning dagen för pelletsleverans:
Bild

Inget annat har förändrats i samband med byte av pelletsleverantör, så jag ser inte att förbrukningen kan bero på annat än pelletsen, men har någon varit med om en lika dramatisk skillnad mellan olika pelletsleveranser tidigare?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oväntat hög förbrukning efter byte av pelletsleverantör

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren behöver justeras med den nya pelletsen.
Troligen blir pannan kolsvart inuti och grå rök kommer ur skorstenen.
Minska matningen i små steg med 5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner.

Alltid bra att veta vilken effekt brännaren ger genom att mäta pelletsförbrukningen under t.ex. 10 minuter.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... ga#p155559
Då är det relativt enkelt att justera in brännaren efter en ny leverans till samma pelletsvikt/10 min som innan, så är problemet löst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Oväntat hög förbrukning efter byte av pelletsleverantör

Inlägg av scim »

Pannan ser likadan ut invändigt som med tidigare pellets, mörkgrå, och ingen synlig rök ur skorstenen. Jag har vägt pelletsen och den väger exakt lika mycket som klintpelletsen (650gr/l). Energiinnehållet ska vara närmast identiskt också.

Men jo, jag ska sätta mig och mäta upp igen.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Oväntat hög förbrukning efter byte av pelletsleverantör

Inlägg av lennart wiklund »

Fick du ner förbrukningen??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar