Prisökning med 20%!

ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

JA! Jag har sett granngårdens priser :lol: :lol:
Säljer dom nå pellets över huvudtaget? Finns det NÅN som betalar 3100:- i hämtpris? Det är ju mer än vad många tar för EN pall levererat.

Angående Bionorrs förstklassiga pellets. Dom kom etta i ett test för 4 år sedan. Dock påpekade man i samma test har jag för mig, att det skiljde väldigt lite mellan fabrikaten. Vem beställde testet för övrigt?
Dom är säkert bra, men att dom skulle vara överlägset bäst som dom själva vill framhäva är jag nog inte villig att hålla med om. Det finns väldigt mycket bra pellets i detta land, sen skiljer sig kvaliteten hos samtliga ibland, och det hänger tyvärr kvar läääääääänge för vissa. Ett gott rykte går snabbt att rasera, men svårare att bygga upp.

Sett lite andra tester där andra märken vunnit, så hänga kvar i vad råd och rön tyckte för 4 år sedan kan man nog ta med en nypa salt. Dessutom med en sån produkt som pellets som bevisligen kan skilja i kvalitet från dag till dag.

Vi har ju våran egen kvalitetsskala här i landet. Klass 1 pellets som är den bästa (och dom flesta större tillhandahåller) måste hålla sig inom vissa ramar.
I Europa heter ska Dinplus/Enplus A1 och A2 nåt åt det hållet. Inte exakt lika hårda krav på den finare av dom (A1), men inte jättelångt ifrån våran klass 1.

A2 är mer för större anläggningar, värmeverk, fabriker m.m, där kvaliteten inte är lika noga.

6mm är absolut vanligast utomlands, och 8mm är ofta A2 kvalitet, då den oftast går till större anläggningar.

Det var ju så det började i Sverige också, med 8mm till värmeverken. Sen hamnade det på privatmarknaden. Dock har 6mm bättre egenskaper i mindre anläggningar, men det har inte vi fattat riktigt ännu i Sverige, så dom flesta brännare byggs fortfarande för 8mm, tyvärr.

Mer om detta finns att läsa på Pelletsförbundets hemsida.

Nu blev det väldigt off topic, så ska väl kanske ta nåt om prisökningen.
Har inte sett några jätteökningar efter årskiftet(förrutom granngården då :oops: ). Dom flesta höjde redan i höstas. Många ligger runt 2400-2600 i hämtpris.
Vilket iofs är betydligt högre än förra säsongen. Tillgång och efterfrågan styr priset. Sålänge efterfrågan är större än tillgången så lär vi inte se några priskrig.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av nyman »

Ja vilket som är bra och dålig pellets kan variera för samma märke.
Laxå har haft problem med spån läste jag här. När jag har åkt förbi Jula har jag slängt in 5-6 säckar Laxå den sista tiden för att dryga ut lite. Det har varit absolut förstklassig pellets nästan helt utan spån. Brukar ruska säckarna vid fyllning av förrådet och hälla bottensatsen med spånen i en hink.
På kontinenten eldar man väl mest i pelletskaminer så därför har man 6 mm. För oss är 6 mm som packar sig och bromsar luftflödet genom eldhärden ingenting att ha.
Vad europeerna kallar sin pellets efter en skala är knappast intressant för oss, huvudsaken vi har bra pellets som går att elda med.
Är väl 3-4 gånger EU:s standardkommission bytt beteckningar på rörgänga så nu snackar vi om halvtum och trekvarttum igen och låter EU:s byråkrater vara.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

"Eftersom kontaktytan per viktenhet pellets blir större ju mindre diametern är kan man få ut t ex 10 kW värme på en mindre mängd 6 mm pellets än om man skulle använda 8 eller 10 mm. Det betyder att bränslebädden blir mindre och risken för asksmälta och sintring blir avsevärt mindre. Speciellt tydlig blir detta om du tänker dig en pelletskamin som går mot rumstermostat. Den behöver långa tider inte mer pellets än kanske ett halvt kilo per timme! Det blir inte många pelletter per tidsenhet och svårt att få vettiga förbränningstemperaturer. Kör man 8 mm brukar man få gå över till on/off vid 5- 6 kW effektbehov medan man med 6 mm bukar kunna köra modellerande ned till 3- 4 kW. Fördelen att undvika onödiga start och stopp blir ofta jättestor."

Hämtat från:http://pelletsforbundet.se/fragor-och-svar/
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

Svävade ut lite med förklaringen av olika kvalitetsklasser, men tycker absolut att det inte skadar att veta.

Klass 1 är klass 1. Skulle man komma över importerad pellets till ett "kanonpris" som det står A2 på så kan det skilja betydligt i kvalitet och energiinnehåll.
Skriv svar