Fluktuerande Volttal.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Fluktuerande Volttal.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Har ni stött på att volttalet (n) fluktuerar under driften?

Mätte upp mitt Läge 1 igår. Vid första mätningen stod den på 90v.
Då de värden som den var justerad till av Jan-Fire Service tekniker låg på 75v ställde jag ner värdet.

Efter 10 minuter gick jag ner och tittade till det. 110v!! Pratade med service teknikern. Han trodde det kunde bero på att man hade hög belastning på den fasen vid mätningen. (Både disk och tvättmaskin gick). Skall hem och mäta igen andra maskiner.

Eller så är antingen min Biltema multimeter kass eller brännaren.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Uppstart... 90 volt
Läge1 ...75 volt
Läge2/3 ... 101 volt

Så är min inställd nu :wink:
Men hörde att den kan ändra själv inställningarna
tyvärr :roll: varför det vet jag ej :?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Min har också problem med detta, dock inte så grova som din. Biltemas multimetrar brukar duga till att mäta stabila spänningar. Dock kan de vara för långsamma för att mäta uppstartsfläkten under glödning. Man får helt enkelt fel värden.

Det är ju att man undrar hur elektroniken är funtad i en Janfire.
Det verkar inte bättre än att 230 volt AC omvandlas till DC och sedan stryper man med en Potentiometer. Men det är ju för dumt för att vara sant så det hoppas jag inte.

Är din brännare gammal ? Tidiga exemplar hade en sämre variant av styrbox.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Brännaren är från -01 tror jag, med uppgraderat elektronik nu i höst.

Mätte igår igen, utan att ha lika mycket kringustrustning på. Mätvärden blev helt klart bättre. pendlade mellan 80-87v under en timmes tid ung. För att vara helt säker skall jag mäta en gång till när disk och tvätt går.

Är det DC man skall mäta så kan mitt fel ligga där. Har alltid trott det skall mätas i växelström. Har för mig att jag får väldigt konstiga värden om jag mäter med likström.

Det skulle vara intressant att veta hur motorn "styrs", samt vad JanFire ställer för "krav" på mätinstrument.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Det är växelström som det ska vara.
På min förra elbox var det fel på potentiometrarna som man reglerar spänningen till fläkten med de var inte 10-varviga och man behövde bara snudda dom så hoppade spänningen upp och ner 10-20v.Vid uppstart så har min multimeter problem med att hänga med.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar