Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Echo Foxtrot »

Nu har jag kört ett och ett halvt dygn, och har lite lustiga fenomen.
Rökgastemperaturen orkade precis upp i 130 grader enl. mätare, verifierat att ligga i rätt härad med värmekamera på rökröret. Efter en dags kontinuerlig drift hade jag samma temperatur i toppen av skorstenen.
Askan ser gråbrun ut, och ser ut att innehålla oförbrända spån, något jag även observerade i förra ägarens skorsten när jag hämtade pannan.
I mina öron kan man koka ner detta till dålig verkningsgrad på brännaren, men varför?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Kan inte tänka mig att det kommer ut oförbrända spån i askan under drift. Antingen blåser fläkten ut spån ur pelletsen innan brännaren tänder eller så är det ljusa förbrända askpartiklar. Inget jag skulle koppla ihop med brännarens verkningsgrad, som brukar ligga i intervallet 85-90%.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har nu fått bafflarna på plats, och det må jag säga. Vilken skillnad. Nu börjar apparaten att bete sig som en panna.
Ökade utgående vattentemperatur med åtta grader med försumbar skillnad på rökgastemperaturen. Håller på att elda nu för att se hur det blir i toppen av skorstenen efter en tids drift.
Fick dock en kraftig sotning vid uppstart. Har dragit ner startdosen något för att se om det gör skillnad vid nästa start. Nu efter en tids drift brinner den fint.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Psycho Dave »

Har du plåten i "taket" på förbränningsrummet eller saknas den också?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har den plåten på plats.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Skriv svar