L/V vp med solfångare till hus och pool Varför så svårt?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Poolarn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 nov, 2005 12:27

L/V vp med solfångare till hus och pool Varför så svårt?

Inlägg av Poolarn »

Hej!

Jag är på gång att gräva pool och passar samtidigt på att byta min gamla elpanna till något vettigare.

Jag har fastnat för en Thermia Atria l/v vp och vill kombinera denna med solfångare. Efter att ha ringt till Thermias huvudkontor och inte varit så välkommen :x eftersom jag inte vände mig till ÅF har jag börjat fundera. Där hade man inga lösningar att ge och verkade inte alls intresserad av solvärme. "Våra vp ger så billig värme ändå!" Idag ja!

Varför ska det vara så svårt att hitta en kombination med en l/v vp som får stöd av solfångare under den tid på året då solen skiner. Hur svårt kan det vara att låta solen först värma upp tappvattnet sedan husets radiatorer (om det behövs!) och i tredje hand poolen? Var i ligger problemet att i början på året vända på steken och låta vp:n värma poolen till en inställd temperatur efter att ha värmt tappvarmvatten? :?

Kanske är min tro på tekniken för stor. Kanske har ingen lyckats klura ut detta problem!

Finns det något företag som man kan få hjälp av i detta (tydligen) delikata ärende?
Finns någon klurig där ute i cyberspace som går i samma tankar? :)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

INTE ALLS..

Inlägg av snillet »

Det där skall ju inte vara något problem alls.

Rent spontant så känns det såhär:

L/V vp jobbar med växelventil mot antingen tanken eller poolens vvx.
Samma gäller för solfångarna, jobbar med extern plattvvx mot antingen tanken eller poolens vvx. När solfångarna ger värme tillåts inte värmepumpen göra annat än spetsvärma i tanken vid behov.

Prioriteringsordning:

Solfångare-tank: 1
Solfångare-pool: 2
L/V VP-tank : 3
L/V VP-pool : 4

Borde väl inte vara något problem ?

Finns säkert andra lösningar men jag tror inte det är vettigt att t:ex värma poolen från tanken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnar
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 14:10
Ort: Hälsingland

Re: L/V vp med solfångare till hus och pool Varför så svårt?

Inlägg av Magnar »

Poolarn skrev: Varför ska det vara så svårt att hitta en kombination med en l/v vp som får stöd av solfångare under den tid på året då solen skiner. Hur svårt kan det vara att låta solen först värma upp tappvattnet sedan husets radiatorer (om det behövs!) och i tredje hand poolen? Var i ligger problemet att i början på året vända på steken och låta vp:n värma poolen till en inställd temperatur efter att ha värmt tappvarmvatten? :?

:)
Har du kikat på euronoms exotank som går att koppla till såväl l/v och sol? Kanske kan du finna lösning på ditt problem där?
Hälsingegård 220kvm. 1,5 plan. Idag direkt- el, 5 st eldstäder. Förbrukn 34'kwh inkl. hushålls-el, samt 5 m3 ved.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Tja, skrivbordsprodukter brukar fungera bra. :wink:

Jag har inte läst ngn rapport om just l/v VP, men vid kombisystem berg/sol med återladdning visade det sig att styrningen av den ganska komplexa anläggningen var ett stort problem som lev. inte hade löst. Man vill ju använda flytande kondensering.

Kombination l/v VP och sol, njaeaea. De fungerar ju bäst vid samma tid på året. Det är läge för riktiga beräkningar; ett alternativ är ju att skippa VPn och köpa lite större solfångare och acc. tank. eventuella problem med "för mycket" sol kan man ju lösa genom att kyla med polen (inom rimliga gränser). Kanske frånlufts-VP och sol.

Ja, ja, jag vet, varför inte pellets och sol. 8)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Erik skrev:eventuella problem med "för mycket" sol kan man ju lösa genom att kyla med polen (inom rimliga gränser).
Det var ju precis det han vill göra :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

solfångare och pool

Inlägg av Sfinx »

Hej
Här är en VP med solfångare för pooldrift
www.eviheat.se se under produkter.

Själv går jag i samma planer. POOL och solfångare
Riktiga solfångare = vakuumrör som värmer vanliga acktank först och sedan stora acktanken = poolen, med växelventil.
Poolens värmeväxlare tänkte jag fixa med golvvärme under poolen. Kopparör första metern men sedan kommer poolen att kyla solkretsen så jag kan gå vidare med pex rör, utan överhettningsrisk.

OM pannan (oavsett sort) behöver värma poolen tänkte jag använda solkretsen genom att köra den manuellt till att börja med. Tempen i solkretsen från från poolen är garanterat pooltemperatur varför jag måste köra utanför acktanken för att inte kyla den. Där åker jag på en plattvärmeväxlare till.

Nästa steg är att använda poolen för att förvärma luften till en befintlig L/V VP när det är bistert kallt.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Snillet skrev:
Erik skrev:
eventuella problem med "för mycket" sol kan man ju lösa genom att kyla med polen (inom rimliga gränser).



Det var ju precis det han vill göra Wink

Det jag tänkte på var väl närmast att stagnation kan uppkomma oftare med stora solfångare. Om man då struntar i att hålla temp. i poolen under så och så många grader utan sätter gränsen vid "kokt groda" och låter värmen ånga av under natten minskar problemen med stagnation. 8)
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

För att återgå till frågen;
Kolla på nibes hemsida, de har femtioelva olika dockningsförslag, plus några till om man läser mellan raderna. Titta speciellt på frånluft VP, samma som finns där borde gå att få till de andra.
Thore
Försäljare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 17:05
Ort: Sandviken
Kontakt:

Solvärme och pool

Inlägg av Thore »

Vi har i höst installerat en luft/vatten värmepump och en solfångaranläggning som skall värma huset, tappvarmvatten och poolen. Det är inget problem. Vi har även solfångare avsedda för enbart pooler och som blir billigare än de man har på taket. Återkom för mera info.
Skriv svar