Igentäppta kanlar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Igentäppta kanlar

Inlägg av Sachs340 »

Har fått problem med att det börjar lukta rök inne huset och att optovaketn sotar igen så bestämde mig för att rengöra min ctc ecoflex.
Öppnade upp rensluckan och det såg ut så här.
Bild
När jag började rensa kanalerna fick jag ta i väldigt mycket för att komma igenom, upptäckte en del tjära och misstänker att dom flesta kanaler var i stort sett var igentäppta.
Hur kan detta komma sig och hur fort kan det gå att dom blir igentäppta?
Har själv bara eldat i den sen i november så börja misstänka att förra ägaren fuskat med rengöringen eller kan det blivit något galet när jag bytte leverantör av pellets?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av Stegatorparn »

Det där är gamla synder, tätnar inte så på 3 månader.
Glöm inte de 3 kanalerna under plåten till vänster i bild mot skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av André »

Jodå så kan den bli om den går ordentligt fet eller på effekt över 15 kW och redan efter 300 kg Pellets, har varit med om detta då en kompis satte in en ecoflex i lastbilsgaraget. En granne har också en ecoflex som inte tycker om högre effekt än 13-14 kW som max då börjar den gå fet och täppa igen kanalerna.

Nu kan de ju vara fläkten som pajat och inte ger de flås den ska, helt klart för hög effekt/matning alt allt för lite fläkt el trasig fläkt som inte ger den luft den ska.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av nyman »

Jag tror på 6 stycken fullkomligt igenkletade runda tuber bakom förbigångsplåten som ingen kommit ihåg att sota.
Då har till och med de fyrkantiga tuberna pga. dålig genomströmning i pannan börjat få tjära och sedan har flygaskan gjort sista jobbet.
Andre hur gick det med ecoflexerna i början som bara sotade och inte gick att justera in. Ni trodde att CTC gjort en missberäkning. En med problem fick sin panna hämtad av CTC och en Biomatic installerades.
Min Ecoflex sedan 2006 har gått sedan oktober mest som tillskott för källaren med förbrukning på 3/4 säck om dagen. Nu blev det kallt så luftvärmepumpen stängdes av och exoflexen värmer hela kåken med 2 säckar om dagen. Går lika bra vilket som.
Var det styrningen som var buggig på de första exoflexerna?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av André »

Jodå ecoflexen tuffar på om än med bara 12-13 kW på läge hög och tidigare ägaren ville heller ha sämre verkningsgrad än optimal för att inte behöva ändra vid varierande kvalité, ställde upp fläkten så Co2 blev på 9,5-10% och nuvarande ägare har jag aldrig kommit ihåg att fråga men de rycker i skorsten och har gjort så sedan -08 då nya ägarna köpte.

Biomatic 30+ går och går, här bytt slussvingar och byggt om den till kedjedrift och har bytt en växellåda och kretskort förra vintern. Har inte justerat den på 2-3 år och även dom offrade lite verkningsgrad och bara drar i spaken för sotning varje lördag sen rengör dom brännaren nån gång/år. Har aktiverat min/låg/hög på den där min är 12kW låg 20kW och hög 28kW. Går mest på min/låg i deras 510m2 garage och gör av med ca 9 ton pellets/år med 15-16 grader innetemp, hög går endast då dom kört in lastbil med släp och drar igång 18 kW aerotempern.

Jo brännarskruven byttes våren -18 men de kan ju hända på 10-11 år.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av Sachs340 »

Okej så kan var ett problem att den går för fett också och inte bara dåligt underhållen. Har varit kallt nu ett tag så den har gått ganska mycket så får hålla koll och se hur det ser ut om ett tag igen och kanske då se över inställningarna.

Har gjort rent där nu så blev bättre och blev av med röklukten inne.
Hade dock lite problem med att få bort tjäran ur kanalerna, farligt att det finns kvar så jag ska ska försöka ta bort det eller kan jag låta det vara?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Igentäppta kanlar

Inlägg av André »

De är inte farligt men de försämrar värmeöverföringen/verkningsgraden och gör den mer tungsotad, bara öka fläkten några % så kommer de försvinna/flagna bort med tiden. Under sotluckan ska de va vitt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar