Bioline 20 - Ingen låga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonathan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 mar, 2019 09:01

Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Jonathan »

Hej!

Jag och min fru har precis skaffat oss ett hus med en pelletspanna, EcoTec Bioline-20, och har stött på lite patrull. Jag har läst alla inlägg jag hittar och provat en del av lösningar som dykt upp men just nu fungerar det inte trots allt.

Bakgrund:
Vi fick tillgång till huset i början på Januari. I början gick brännaren fint och efter några veckor började vi få "ingen låga". Efter några dagar insåg vi att vi skulle aska ur den, sagt och gjort. Sen gick den fint igen. När vi gick in på tredje batchen med pellets (vi köper säckar) i början på Mars så slängde jag i några gamla säckar som låg i pannrummet innan jag fyllde på med nya. Vi har kört SCA 8mm men det låga några som jag tror var Stora Enso 8mm i pannrummet så jag slängde i dom först (vet inte om det har påverkat men jag nämner det). Vi har kört igenom typ hälften av säckarna från senaste inköpet så det borde inte finnas några pellets från Stora Enso kvar i systemet oavsett.

Fel:
Sen vi startade efter askningen i början på Mars har den dock strulat, ingen låga kommer titt som tätt, ofta efter 60minuter körning redan. Igår när jag hade hållt på med den i några timmar så märkte jag att den inte nådde högre arbetstemperatur än ~61.5 grader, efter det slutade den mata, och till slut "ingen låga". Tidigare vet jag att den kört upp till ~80 grader.

Vad jag kollat:
-Optovakten: tagit ut den och kikat på den, ingen aska på den. Håller jag den i ljuset så registrerar den värde och även när det bränner kan jag se att den registrerar värde. (Allt från 30 upp till 700)
-Askat ur lådan och städat runt brännare på insidan. Försökt rengöra brännarkoppen så mycket som möjligt.

Inställningar (serviceläget):
Givare - Optovakt bör: 1
Givare - Nivåvakt bör: 78

Tändningsmeny:
Gångtid Int: 120s

Start Meny:
Matning tänd: 110%
Matning tänd: 250s
Matning start: 100%
Cykeltid Int: 10s

Drift Meny:
Drift temp.: 70 grader
Matningsjust.: -5%
Cykeltid Int: 10s
Rensning tid: 3t
Rensning akt: 120s
Min temp.: 20 grader
Tid för stopp: 5m
Temp.Hyst+: 6 grader
Temp.Hyst-: -2 grader
Eftergångtid: 30s
Fläkt Cykel 0.3s
Max Effekt: 70%
Min Effekt: 70%
Effektregler: Ja

Hittills har vi som sagt inte nått någon större framgång. Det som förbryllar mig mest är att den slutade fungera fint efter senaste askningen, den gick ju bra innan.. Kan det vara något vi glömt rengöra ordentligt?

/Jonathan
gunnar42
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 20 mar, 2017 12:00

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av gunnar42 »

Har du gjort rent röret som sitter mellan fläkten och matningsröret.
Jag brukar fylla i lite pellets i brännarkoppen när jag sotat pannan annars kan det bli för lite vid start
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det pellets i internförrådet vid stopp? Nivågivarna kanske behöver dammas av/ dålig kontakt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Icecap »

Utan att ha specifikt kännedom om den brännare:
Om elden startas normalt och den tuffar på ett tag men sedan slocknar kan det vara:
* Fel på sensorn som avgör huruvida det är eld eller inte. Då detta är upprepade problem men med fungerande starter är det MYCKET osannolikt i detta fall.
* Pelletsbrist. Det kan bero på antingen att pelletsen inte har rätt densitet enl. brännarens inställning eller att matningen fram störs.
Om pelletsen har lägre densitet än inställningarna är ställda till kommer de inmatade pellets att eldas upp snabbare än de tillförs och är skillnaden inte ganska stor kan det ta sin lilla tid innan elden slocknar.

Jag brukar ju påstå att man ska ställa brännaren rätt för varje leverans - och rent faktisk för varje ny pall man tar hål på.
Er fall kan vara ett "bevis" på detta.

Och jag använder spik-metoden: en spik i ett existerande 5mm hål i rökröret direkt på toppen av pannan.
Borstar rent spiken (helst galvad pga. skrovlig yta) på eftermiddagen, petar in det.
Nästa middag/eftermiddag kollar jag sotlagret:
* är det mycket tunt är det luftöverskott.
* är det tjockt (1mm+) är det luftunderskott.
* är det så att om man lägger fingern emot kommer fingeravtrycket att bli svart i "topparna" medan "dalarna" är ofärgade = perfekt.

Justera alltid DOSERINGEN, inte fläkten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonathan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 mar, 2019 09:01

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Jonathan »

Tack för bra input!

Gunnar42: Hmm, nej det har jag inte gjort vad jag vet. Vilket av rören är det? Är det primär-/sekundärluft eller varmluftständningsröret?
Ska testa med att fylla lite pellets i koppen vid start!

Stegatorpan: Oklart, hur kollar jag det? Ligger det under slussvingarna?

Icecap: Så skulle det kunna vara, låter ju inte osannolikt med tanke på att det blev förändring just när vi bytte batch av pellets.
Angående spiken; sätter du spiken någonstans i närheten av dragbegränsaren? Jag tolkar det som "toppen av pannan".

För övrigt, någon som vet om det finns någon utförlig funktionsbeskrivning av brännaren på nätet eller någon annanstans? Jag tänker att det är lättare att förstå om jag får koll på exakt hur den jobbar.

Återigen stort tack för er input, oerhört lärorikt för både mig och min fru :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Icecap »

På min panna finns det ett fyrkantigt rökgasutlopp där det sitter en gjutjärns grej som dels för det fyrkantiga hålet runt (typ, du fattar) och dels har ett 5mm hål omedelbart över där infästningen i fyrkanten är, alltså kanske 20mm från överdelen av pannan. Jag antar att det hål är för att ta rökgasmätning.

Adaptern går upp kanske 15cm innan det är ett runt rör och där kommer det en vinkel som leder in till skorstenen. På röret in mot skorstenen sitter dragbegränsaren så från mäthålet till dragbegränsaren är det kanske 40 cm.

Den perfekta förbränning lämnar inget sot - men det går helt enkelt inte att få en perfekt förbränning! Men man kan komma nära och då kommer det en aning sot.

Med lite luftöverskott kommer det sot - men mycket lite.
Med så perfekt förbränning det går kommer det lite sot.
Med en aning fet förbränning kommer det en del sot.
Med en lite väl fet förbränning kommer det mycket sot.

Så det gäller om att "trilla in" till just där soten ökar - och sedan en liten snäpp tillbaka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av nyman »

Här är handboken
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf
Om du skriver i profilen vilken panna du har så blir det lättare.
På många pannor kan man öppna en lucka till rökröret och där sticka in en mindre lampa så ser man perfekt om brännaren får för mycket pellets och rök kommer upp från själva pannan. Ska ligga precis under den gräns när synlig rök kommer så är inställningarna bra. Mellan ändringarna måste brännaren gå minst 5 minuter med stängt rökrörslock innan man tittar igen.
Är det fullt med pellets i brännkoppen och i slussen just när brännaren stannat för "ingen låga" så kanske fototransistorn är instabil, gammal, värmeskadad eller så kan det finnas glappkontakt i ledningen till den.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Stegatorparn »

Jonathan skrev: tor 14 mar, 2019 13:57 Stegatorpan: Oklart, hur kollar jag det? Ligger det under slussvingarna?
Själva internförrådet ser man inte, men som nyman skrev, finns det pellets i kopp och sluss, är det tecken på att nivåvakterna fungerar.
Det är nivåvakterna i internförrådet som styr externskruvens motor. Startar och stoppar externmotorn regelbundet, är vakterna okej.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonathan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 mar, 2019 09:01

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Jonathan »

Hej!

Tack för alla svar. Efter mycket pillande igår fick vi igång kalaset igen. Toerin med att pellets brann lite för fort verkar stämma. Jag ställde upp matningen några procent och nu brinner den inte ut för tidigt längre. Finns det någon nackdel med att mata för mycket i form av ofullständig förbränning eller dylikt? Optovakten visade runt ~700 vid drift så det verkar brinna ganska bra jämfört med manualens rekommenderade ~300.

Fick testat att nivåvakterna fungerade bra också. Testade att ändra börvärdet på nivåvakten och då matade externskruven in en jäkla massa pellets. Testade även att köra externskruvet manuellt. Det hela slutade med att internförrådet och utrymmet runt slussvingarna var fyllda med pellets och allt körde fast. Fick skruva isär och plocka ut hela kalaset för att kunna köra igen. Lärorikt och givande att få pilla lite närmre på grejerna.

Återigen tack för er input, nu känner jag mig mycket med bekväm med brännaren och pannan.

/Jonathan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Stegatorparn »

För mycket pellets i förhållande till luft ger som du själv inser en ofullständig förbränning vilket ger mycket sot i pannan och skorsten och synlig rök.
För lite pellets ger istället en liten het svetslåga som äter stål i brännkoppen.
När balansen mellan luft och bränsle är optimal, går bara att fastställa med instrument, men man kommer ganska nära genom att låta brännaren bilda lite rök och sedan minska matningen sakta i små steg tills röken precis försvinner. Man kan antingen lysa in genom dragbegränsaren med en ficklampa eller gå ut och se vad som kommer ur skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonathan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 14 mar, 2019 09:01

Re: Bioline 20 - Ingen låga

Inlägg av Jonathan »

Tack! Ska testa och minska lite stegvis och se hur det ter sig.
Skriv svar