Koppla termostat var? CTC V25

Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Koppla termostat var? CTC V25

Inlägg av Injen »

Har nu lyckats få igång brännaren igen med manuell påfyllning av pellets :)
När den väl gick från Start till Drift så kopplade jag på ext skruven och nu verkar den tuffa på igen.

Funderar på att fabriksåterställa brännaren. Den är begagnad och jag har ingen aning aning vad den tidigare ägaren har kört med för prylar.

Fråga gällande slussvingar. Hur ska dessa se ut i ett korrekt skick? Ser ut som att det är gummi mellan metallplattorna, ska gummit sticka ut en bit?
Har funderat på hur korrekt pellets ska se ut i bränd form :) Ska det bara vara aska kvar? Såg att delvis utav pelletsen hade fortfarande form, men var genombränd/svart genom hela kärnan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla termostat var? CTC V25

Inlägg av Stegatorparn »

Slussvingarna ska ligga an mot slussens sidor och ska dels mata in pellets i internförrådet och dels täta mot bakdrag.
Har inte pelletsen förbränts helt till aska, kan det vara för lite luft i förbränningen, antingen för låg fläktinställning eller att fläktens lager går trögt. Fläkthjulet skall rulla mycket lätt vid beröring.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Koppla termostat var? CTC V25

Inlägg av Injen »

Nu har brännaren rullat på bra i 6 dagar och askan börjar på se fin ut. Ska låta den gå fram mot helgen innan jag skrapar ut allt och tar mig en närmare titt på hur förbränningen har varit.
Ska då även ta ett kort på hur slussvingarna ser ut, men man känner ett visst drag i slussmatarhålet när fläkten pulserar.
Fläkten går inte tungt och den ska vara ny bytt inkl motorn av förra ägaren (fick även med den gamla motorn)

Följdfråga.
Finns det någon manual/beskrivning gällande servicemenyn? Det finns en del intressanta inställningar där som jag vill veta mer om och vad standardvärdet ska vara.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla termostat var? CTC V25

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för inställningar du funderar på?
Den manualen jag länkade till omfattar sannolikt det du frågar om med värden för fabriksinställningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Koppla termostat var? CTC V25

Inlägg av Injen »

Är man hemma med Corona så har man tid att skruva i brännaren :)
Har just sotat ur pannan och rengjort allt.

Manualen som du länkade till tar upp en hel del, men inte inställningar som Start pulse, Ign pulse och Ign. pause.
Ser att default värde ska vara 350s, 3s och 5s enligt manualen. Men på mina brännare är de inställda på 1s, 1s, 1s vilket ger mig lite huvudbry.

Undrar även om dessa stoppskruvar till brännarkoppen ska skruvas ås, eller om det ska vara lite spel på brännarkoppen. Mina va iaf lösa och hela brännarkoppen kunde roteras åt sidan en aning. Har nu iaf skruvat åt dem men ville bara dubbelkolla med er först innan jag startar upp.

Bild
Skriv svar