Storlek Ack-tank Vpump?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Storlek Ack-tank Vpump?

Inlägg av frosten »

Huset har 220 m2 uppvärmd yta (Södermanland), effektbehov på ca 13kW vid DUT, radiatorer och golvvärme (Golvärmen styrs av egen shunt och pump, men bara en liten del av huset som har golvvärme, ca 50kvm). Nuvarande system är pelletspanna.

Värmepumpen är en inverter specad till 18kW vid +7, den ger 9kW vid -15, så jag räknar med spetsvärme riktigt kalla dagar. Den cirkulerar vatten mellan inomhusdelen. Värmepumpen har ingen egen tillsatsvärmare men kan däremot styra elpatroner i acktank, där man kan sätta olika kriterier för när elpatronen ska starta.

Värmepumpen arbetar med fast kondensering, men den har en elektrisk 3vägsventil vilket gör att jag kan styra olika gradtal på varmvatten och uppvärmning, därav skulle jag vilja ha en delad tank.

Vi är 3 i familjen och i värsta fall behöver den klara 45 minuters dusch om alla ska duscha och om vi har någon gäst, finns 2 duschar i huset.

Leverantören kan bygga acktanken efter ritning, bara jag får ett hum om hur stora volymer jag behöver och hur man bäst hanterar varmvattnet.

Tar tacksamt emot råd :)
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar