Övervakning av Biomatic+ 20

Skriv svar
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Övervakning av Biomatic+ 20

Inlägg av scim »

Jag fick en fråga av en användare här på forumet hur jag loggar temperatur etc. på min Ariterm Biomatic+ 20, och tänkte att jag kan dela med mig av svaret här också:

Jag använder mycket riktigt 1wire för min övervakning, det är uppsatt enligt följande:
Allt detta är anslutet till en Raspberry Pi med mjukvaran OWFS och https://www.m.nu/adaptrar-natuppbyggnad ... module-v11.

Nu har jag även experimenterat med att styra shuntautomatiken (Danfoss ECL Comfort 100M), genom att fejka en rumsgivare med en digital potentiometer (1KOhm) (https://store.ncd.io/product/analog-dev ... ni-module/) kopplad till samma Raspberry Pi. Jag har seriekopplat den med ett 820 Ohms motstånd för att kunna sätta motstånd i likhet med den PT1000-givare som normalt ansluts.

Jag har testat det i en vecka och det fungerar väldigt bra!

Detta är en del i ett större övervakningssystem där jag loggar lite av varje i mitt hus. På min Raspberry Pi läser jag av alla 1wire-givare mha Node-RED som skickar alla mätvärden till en MQTT-broker på min NAS. På NASen kör jag även Home Assistant, där jag har möjlighet att skapa notiser till telefonen om gränsvärden överskrids, om pannan larmar etc. Jag styr även shuntautomatiken (temperaturoffset) därifrån. Utöver detta kan jag även styra lampor, motorvärmare etc genom en blandning av 433Mhz-puckar och IKEA Trådfri-lampor (ZigBee). Home Assistant skickar sedan även värden från utvalda givare till en InfluxDB-databas från vilken Grafana sedan ritar fina grafer åtkomliga via webben.

Jag har även en liknande setup i sommarstugan där jag läser av havstemperatur, inne/ute-temperatur samt har möjlighet att slå på/av värmen. Allt detta görs över MQTT till min Home Asistant hemma via en 4g router (Teltonika RUT-240) som har en VPN-tunnel mot mitt hemmanätverk.

Lite exempelbilder från telefonen (de blev lite stora):

Grafana:
Bild
Home Assistant:
Bild
Bild
Bild
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Övervakning av Biomatic+ 20

Inlägg av scim »

En bättre bild över Grafana:
Bild
Ariterm Biomatic+ 20 -04
danielholm
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 05 dec, 2020 02:06

Re: Övervakning av Biomatic+ 20

Inlägg av danielholm »

Hej,

Kul att se fler användare av Home assistant. Jag har kört det ett par år men fram till nu enbart för lampor och tv. Tar nu steget till nytt och vill gärna få med mig pannan.

Det är givande att du listat dina delar. Dock förstår jag inte riktigt allt och undrar om du skulle kunna berätta mer om din setup gällande främst pannan?

Tack på förhand,
Mvh
Daniel
Skriv svar