Luft i systemmet

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Luft i systemmet

Inlägg av hammiss »

Hej har på alla set o viss försökt att få ut luften ur systemet men det verkar omöjligt har nu alla 3 tankar inkopplade har fyllt på vatten i pannan o luftat o fyllt igen men det kommer luft i cirkpumpen ändå efter när trycket i pannan sjunkit ner till 0,5 när jag eldat upp i full panna står trycket nära 2,0 då står övre mätare 83-mitten 75 nedre 60 dagen efter är det fullt med luft i cirkpumpen pumpen sitter efter tankarna på frammatnings röret till elementen. Har en Nibe 3000 o en laddomat 21 o har 3 st 500 l tankar. Jag börjar att lufta elementet som är längst bort på ö-våningen o går neråt det kommer lite luft i elementet nere i hallen men dom övriga elementen kommer det bara vatten vad kan jag göra mer för att det ska rätta till sig. Prövade att trycka in ventilerna på expansionkärlen men det verkade som dom har fastnat har 2 st på 75 l men ingen mätare på dom så jag ser vad trycket ligger på.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i systemmet

Inlägg av Stegatorparn »

Stäng av pumpen och vänta 5 minuter innan du luftar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar