Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
AndreasG
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 jan, 2018 22:58

Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av AndreasG »

Hej!
Har trillat över detta forum när jag sökt info om detaljer, verkar som de flesta har bra koll här så tänkte slänga ut lite frågor i hopp om att förbättra min optimering :)
Köpte ett äldre hus för ett år sedan och har inte hunnit lägga så mycket tid och intresse som jag önskat, men nu har intresset för optimering ökat och har ganska många frågor växer fram :roll:

Ställ gärna motfågor och svara gärna om ni vet, vill inte ha en lång tråd med massa gissningar :wink:

1. Det finns en funktion inbyggt i viking bio 20 som gör att den upptäcker snabba tempförändringar(ex vid duchning) och startar då upp direkt innan den kommer ner till sin "start temp". Om man aktiverar startfördröjning, är den så smart att den förbiser fördröjningen då?

2. Vad gör egentligen SW1/3? Har två olika versioner av instruktionsböcker som säger olika saker. Den äldre från 2005 säger startfördröjning av/på, nyare instruktionen från 2011 säger skruvmatning 1/1 vs 1/3.

3. Effekt. Hur ska man tänka här? Alltid låg eller hög effekt, eller modulerande?
Efter satt mig in i beräkningarna jag hittade i detta forum visade det sig att jag kört på 8kw/h men då med modulerande effekt så efter 20 min går den upp till max. Bör jag öka upp låg effekten och bara köra låg effekt, eller rent av köra på så låg effekt det går alltid?

4. Är det någon som kan länka en bild på er aska när anläggningen är bra intrimmad? Som jag förstått det så är det såhär?
Svart sot på väggarna = för hög effekt(pelletsdosering) förhållande till luftmängd.
Vitt sot på väggarna = för låg effekt(pelletsdosering) förhållande till luftmängd.
Men hur ska det se ut när det bra injusterat? Gärna bild :wink:

5. Vad är den faktiska skillnaden på högt vs lågt drag(SW 2/2)?

6. Vad är den faktiska skillnaden på stål vs plaströr(SW 2/1)?

7. Alarm signal 230V 1A för extern anslutning. Vill koppla en liten diod upp till köket, men hur skall jag koppla då? Känns lite för kraftfullt? :? Gärna en skiss på hur man skall koppla :roll:

8. Vad kör ni för start temp på brännaren? Som jag förstår det i instruktionsboken så är det en hysteres på +-8, vilket i mina ögon borde innebära start på 62C och stopp vid 78C? Går denna hysteres ändra?

Många frågor blev de visst :lol:
Viking bio 20
Joker värmebaronen
EVR-reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet.

Många frågor som jag ska försöka besvara.

1. Tidigare fick man byta programkrets för att få den funktionen. Det är möjligt att det blivit standard på senare versioner.
För att få funktionen, måste brännaren styra panntemperaturen med egen givare.
Är startfördröjning aktiverad är det den som gäller.

2. Du får kolla brännarens märketikett när den är tillverkad. Är de två första siffrorna i serienumret. Återkom gärna med årtal, jag har några fler manualer i datorn.

3. Det blir alltid bäst verkningsgrad med låg effekt eftersom rökgastemperaturen blir lägre samtidigt som förslitningen av materialet i brännarrör och roster minskar. Nackdelen är att uraskning får göras lite oftare. Modulering är egentligen fel ord då brännaren bara kan gå från låg till hög, inte tvärt om. Brännaren går stabilt som lägst vid 14-15 kW på låg effekt. Har aldrig lyckats komma ner i 8 kW, så undrar om du räknat rätt.
Gjorde ett litet ovetenskapligt test 2005 mellan hög och låg effekt och min brännare drog ung. 10% mindre pellets vid låg effekt.

4. Sotet på eldstadsväggarna ska ha en mellangrå färg. Jag tror jag har en bild någonstans, får återkomma med den.

5. Längden på tändelementets pulser ökar lite vid högt drag. Rekommenderar att alltid ha högt drag inställt för snabbare tändning.

6. Skruvmotorns gångtid är lite lägre vid plaströr.

7. Man kan ju transformera ner spänningen med ett lämpligt nätaggregat och dra tråd till köket. Såg någon trådlös lösning för länge sedan med Nexa delar. Minns tyvärr inte var.

8. Hysteresen går inte att ändra med Värmebaronens prylar. Man kan koppla in en elektronisk termostat med justerbar hysteres som ansluts som en panntermostat. Funktionen i punkt 1 fungerar då inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instämmer i välkomnandet. Alltid extra spännande med någon med samma uppställning i pannrummet..
Stegatorparn har redan gett dig de flesta svar på frågorna.

1. I och med att pannan ju har inbyggd beredare finns det ju ingen anledning att använda "snabbstartsfunktion".
Pannan grejar ändå med lätthet kraftiga varmvattenuttag. Vid har både badkar och dubbla duschar som används flitigt.
Använder du panntemperaturgivare? Den är tänkt för pannor med växlare.

3. Vår panna går på lågeffekt konstant. Det räcker även när termometern kryper kraftigt neråt.

7. Jag har larm upp till sovrummet. Ur brännaren kommer tändtråden (grå) som tillsammans med nolla och jord hämtade ur plintarna i pannans elcentral går till ett 230V uttag ovanpå pannan. I den sitter den en 12V trafo som med en kabel går vidare till en 12V platt LED-spot (röd) i sovrummet.

Istället för att laborera med hysteresen har jag försett vår panna med ett tidur, där jag styr brännarens gångtider. När värmebehovet för huset inte finns så går den bara en gång per dygn för varmvattenproduktion.

Jag bollar gärna fler frågor och funderingar..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av Stegatorparn »

4. Hittade en gammal bild från VB 20 tiden. Blixten gjorde färgen betydligt ljusare än i verkligheten.
Klicka på bilden för större format.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
AndreasG
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 jan, 2018 22:58

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av AndreasG »

Oj, snabba seriösa svar! Många stora tack :D Kul med någon att dela samma uppställning och ni verkar ha erfarenheter av vad ni pratar om!
Det kommer komma mer frågor, men idag får det räcka med motfrågor tillbaka :P

1. Jo jag använder panntempgivaren, men tyckte det hade varit smart ifall det hade funkat såhär. När radiatorsystemet endast är i drift på dagarna när man inte är hemma, då startar brännaren vid 50C, och stannar vid maxtemp 80C typ. Men så fort programmet ser att vi duschar dvs snabb temperatursänkning så skall den alltid starta om panntemperaturen är under ex 75C.
Om man leker med tanken att det skulle funka såhär, vad skulle det blir för konsekvenser och vinster?

2. 2006. Lekte lite med den där vippan och den aktiverar iaf startfördröjning, men den kan inte göra bägge funktioner?

3. Okej, har nu bestämt mig för att testa köra på låg effekt en vecka nu får jag se hur det ser ut i askväg. Jag gjorde 6minuters testet och fick ut 187 g/6min. (0.187x4,8x10x0.9 = 8 kW/h), kanske borde göra om testet ett par gånger i förhoppning på ett högre medelvärde...

4. Min aska ser ganska brun ut, men röken och lågan ser okej ut i mina oerfarna ögon(som sagt ett års pillande och läsande i instruktionsboken), Inväntar bild :)

5. :!: Kanon, då rör jag inte den.

6. :!: Kanon, då rör jag inte den.

7. Tack ”GoForIt Pellets”, tänker mig en liknande lösning. Men skall ner till 2V och 20mA typ för att driva en lysdiod, vet inte riktigt vad jag kan använda mig av för funktion då. LED-spot, lyser den starkt? :shock: Kanske kan gå på samma lösning isf :roll:

8. Intressant tanke du har där”GoForIt Pellets”. Förklara gärna mer funktionen, som jag förstår det så är det när cirkulationspumpen står still som du bara kör pannan efter tiduret?
Viking bio 20
Joker värmebaronen
EVR-reglersystem
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ger din panntempgivare en hysteres på 30° eller var det ett önskescenario?
Jag skötte en annan anläggning med Viking Bio + panna med växlare, där panntempgivaren var monterad. Då vill jag minnas att hysteresen var 16°. Givaren togs bort då den störde brännarens avsvalningsfas, och ökade förbrukningen på grund av känsligheten.

Problemet med att pannan sjunker för lågt i temperatur i vår anläggning är att effekten inte finns/blir väldigt seg vid ett värmetillslag. Här påverkar naturligtvis vad huset har för radiatorsystem (vi har ett högtemp enrörssystem) och vad det sitter för shuntstyrning (vi har en Thermomatic CBJ og med innestyrning). Vår panna går mellan cirka 72-80°. Öppnar shunten för fullt när pannan står i 72° så rasar den ner under 60°innan brännaren hinner starta upp och vända utvecklingen. Drifttiden blir också väldigt lång innan pannan är tillbaka på 80°. Värmebaronen har haft flera olika idéer kring det här med snabbstart i promet, så olika programversioner förekommer (framgår av etikett på promet). I vårt prom finns ingen snabbstart.

Det finns väl trafos som ger den spänning du beskriver, kopplat i ett 230V uttag?
LED-spoten jag använt är från ClasOhlson är en LED-platta på 1,8W https://www.clasohlson.com/se/Lysdiodpl ... /p/36-3829
Sprayad röd på glaset.

Klockstyrningen är också från ClasOhlsson. Verkar dock utgången hos dem, men finns hos andra. https://www.clasohlson.com/fi/Kopplings ... isoCode=sv&
Monterad på elcentralens framsida.
Brännarens styrda fas är styrd av tiduret (använder inte brytaren). Den har ON/AUTO/OFF. I läge ON går brännaren efter termostaten på pannan. AUTO efter klockan. OFF = Aldrig. Styr valet här manuellt.
Cirkulationspumpen går alltid här. Bytt flera för att de stått stilla över sommaren. Elkostnaden för dagens moderna är försumbar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med viking bio 20, injusteringar

Inlägg av Stegatorparn »

Angående punkt 2 så aktiverar SW1/3 startfördröjningen. Har din brännare en röd ratt för potentiometern 25, går startfördröjningen att justera från 0 -135 minuter, annars är fördröjningen 30 minuter (tidigare version).

4. Bild finns i tidigare inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar