Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sikmaestro
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2019 15:47

Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Sikmaestro »

Hej.

Ser att fler har haft samma typ av problem. Har läst in mig på en annan tråd och konstaterar att det inte är ngt problem med optovakten.

Tror snarare att problemet beror på att externskruven matar fram för lite pellets.
Ett citat från en annan tråd stämmer precis för mig. ”För lite pellets ger istället en liten het svetslåga som äter stål i brännkoppen.”

Misstänker att problemet kan ha uppstått när jag gick över från 8 till 6 mm pellets. Inför bytet frågade jag den kille som var här och servade pannan och kopplade in en ny externmatskruv om jag behövde göra några inställningar men han sa ”nej, det är bara att köra”.

Men nu lägger pannan ev efter typ tre-fyra dagar.

Testade att öka matningsjusteringen som var inställd på -5 %. Har nu ökat till 4 procent och då dröjer det lite längre innan larmet går på nytt. Primärringen är då ganska full med fin aska men väldigt lite pellets.

Vet inte om jag ska öka på matningen ytterligare. Eller ska jag gå in och ändra på värdet på ”bör” för nivåvakten?

Har byggt en pelletssilo och har 2 ton 6 mm pellets kvar så undviker helst att tömma det för hand och gå över till 8 mm igen. :)

Har beställt en ny primärring ( som kan bli lite jävlig att montera då en av skruvarna som håller fast den gamla har blivit hårt ansatt av den heta värmen med nuvarande förbränning)

Oerhört tacksam för hjälp och råd i hur jag bör göra i detta läge. Vill helst inte kontakta servicekillen då jag tappat förtroende för honom.

Inställningar (serviceläget):
Givare - Optovakt bör: 30
Optovakt är: fladdrar runt 300 vid drift
Givare - Nivåvakt bör: 78
Nivåvakt är: 58

Drift Meny:
Drift temp.: 74 grader
Matningsjust.: 6 % (tidigare -5 %)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Stegatorparn »

Den enda inställning som kan ändra matningen är "Matningsjustering". Du märkte en förbättring vid första justeringen , så fortsätt öka tills brännaren går bra. Använd gärna "Rök/icke rök metoden" för att ställa in brännaren efter varje pelletsleverans.

Rök/icke rök metoden går ut på att matningen ökas i små steg tills synlig rök kan observeras. Därefter minskas matningen i små steg tills röken precis försvinner. Då har man åstadkommit en tillräckligt god injustering utan instrument.

Pilla inte på några andra inställningar om det kommer fram pellets till koppen, då det är ett bevis på att nivåvakten fungerar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sikmaestro
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2019 15:47

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Sikmaestro »

Stort tack för svar Stegatorparn.
Gjorde ett nytt försök igår kl 21. Plussade på matningen så är nu uppe på +8 från tidigare -5.
Fick synlig rök och drog ner till +7. Lämnade det och sedan gick larmet för ingen låga igen kl 04.50.
Suck. Om jag ska undvika andra inställningar så är det nog bara att bita i det sura äpplet och kontakta servicetekniker ändå.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Stegatorparn »

Har du gjort rent nivåvaktens sändare och mottagare?
Kollat att optovakten är ren?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Roli »

Hur ser det ut i koppen när du fått larmet ”ingen låga”? Är den full eller halvfull?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sikmaestro
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2019 15:47

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Sikmaestro »

Japp. Optovakten är ren och fin och nivåvaktens sändare och mottagare likaså.
Brännkoppen är inte full. Kanske en tredjedel svartbrända pellets och sedan väldigt mkt aska uppe på kanterna av primärringen.
Lyckades nu få tag på en annan installatör i Sthlm. Han tror att det är just 6 mm som är problemet. Att de är för små och att det inte kommer fram tillräckligt med pellets till brännkoppen.
Har nu tom stegat upp till +12 i matningsjusteringen men efter sex-sju timmar går larmet för ingen låga som en klocka.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ecotech Bioline 20 - ingen låga efter byte till 6mm

Inlägg av Roli »

Kör du med underhållsglöd eller tänder den via tändelementet varje gång?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar