Byta Programkrets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
krons
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 25 nov, 2004 10:22
Ort: Långås-halland

Byta Programkrets

Inlägg av krons »

Har bytt ut min brännare från 2002 (har passerat ca 105 ton pellets genom brännaren)
Började bli lite sliten.

Köpte en begagnad från 2005, vill flytta över programkretsen från min gamla brännare ( det var två tekniker från Värmebaronen 2002 hemma hos mig och hjälpte mig att justera in den. dom programmerade om kretsen efter mina behov och när det var dags att byta fläkt så var min programvara sparad hos värmebaronen fick den med på det nya kretsen.

Kan jag ta kretsen från -02 brännaren flytta den till -05 brännaren??
CTC-1100-99 Värmebaronen Vikingbio-02.
Bulk
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta Programkrets

Inlägg av Stegatorparn »

Finns nog ingen som kan svara på det med 100% säkerhet.
Det är väl bara att prova.
Kretsen är känslig för statisk elektricitet, så se till att vara urladdad och jordad vid bytet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byta Programkrets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kul att läsa om en brännare som var/är äldre än våran från 2003.

Mindre roligt att inse hur Värmebaronens dåtida utmärkta servicenivå närmast försvunnit helt..

Ser bara allt identiskt ut på kortet i övrigt, så tror jag inte det är något problem att flytta promet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
krons
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 25 nov, 2004 10:22
Ort: Långås-halland

Re: Byta Programkrets

Inlägg av krons »

Jag var bland dom första i Sverige som beställde Vikingbio 20, dom var försenade ca 3 månader.
fick instruktionen/monteringsanvisning skickad till mig så allt var klart när brännaren kom.

Det var lite inkörnings problem i början, täta kontakter med Värmebaronen efter någon månad kom dom hit och justerade in brännaren och gjorde ett nytt prom till mig.
Dom satt jämte pannan en halv dag och testade olika saker och det var ett antal olika instrument kopplad på pannan, jag servade dom med kaffe o tilltugg. en av dom var ( pensionär idag) han som konstruerade pelletsbrännaren.
Hade en kontakt person på Värmebaronen dom första åren, sedan blev servicen sämre med tiden.

Efter några år så gick fläkten sönder givetvis en fredag, ringde rörmokaren flera gånger han svarade inte, han ringde upp någon timme senare jag frågade vad han gjorde jo jag är på kurs på Värmebaronen i Krisitandstad.
Kanon! ta en fläkt med dig, 19:00 samma kväll var fläkten monterad.

Det som skiljer -02 mot -05 är att det går att justera fläkten i både lågeffekt och högeffekt på -02an
Skall byta promet imorgon.
CTC-1100-99 Värmebaronen Vikingbio-02.
Bulk
Skriv svar