Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Scoop »

God förmiddag.

Nu kommer jag byta min tredje flamvakt sedan jag installerade brännaren, vilket är snart 5 år sedan så det är väl egentligen inte många flamvakter för den tiden eftersom att brännaren var begagnad när jag köpte den.

Men det blir alltid samma fel på dom, felet är att flamvakten tror att brännaren går, att det finns flamma, även fast den inte brinner, vilket resulterar i att brännarröret, fallröret, slangen och till slut hela skruven blir tvärfull med pellets och motorn orkar inte dra skruven.

Är det bara jag som får det här felet? Är det något annat som gör att flamvakten kurkar ur på det här sätter eller har jag bara otur? Ingen annan verkar få det här felet när jag läser här
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänker att flamvakten blir överhettad. Kan bero på för hög brännareffekt.
Kontrollera brännarens effekt genom att samla upp den pellets som brännaren matar fram i högeffektsläge under exakt 6 minuter.
Under tiden kan du handmata brännaren med pellets från en separat hink.
Väg sedan pelletsen på en hushållsvåg. Vikten bör inte överskrida 460 gram som motsvarar 20 kW avgiven effekt vilket motsvarar brännarens angivna maxeffekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Scoop »

Hej och tack för ditt svar.

Effekten på min brännare ligger på runt 14, jag skulle vilja ha den lite lägre, men jag upplever att brännaren inte går riktigt stabilt under 14
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Stegatorparn »

Lägre effekt är inte att rekommendera för PX21.

Blir fallröret hett innan brännaren stänger ner?
Kanske lite dåligt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Scoop »

Nej nej, röret hinner inte bli varmt, det blir helt knökfullt i pellets ända upp i skruven
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Stegatorparn »

Tänkte närmast på hur varmt fallröret är när flamvakten fungerar. Hög värme knäcker den.
Att det fyller på med pellets när flamvakten inte fungerar är inte konstigt.
Har du mätt resistansen över flamvaktens trådar med ett universalinstrument och testat om resistansen ändras vid belysning?
En flamvakt ska normalt inte gå sönder så ofta. Något är galet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Px21, är det bara jag som får underliga fel på flamvakten?

Inlägg av Scoop »

Well, återkoppla nu efter ett tag.

Flamvakten var trasig på så sätt att den trodde att det fanns låga hela tiden. Bytte flamvakt och allt var frid och fröjd.

Tills en dag förra veckan, då fastnade det igen, ännu en gång. Vafalls, tänkte jag - denna gången rökfylldes pannrummet så vädring var nr1 på listan.

Denna gången hade dock brännaren stängt av sig, den matade inte totalt tvärstopp, så flamvakten hade märkt att det inte var någon låga = den borde ju fungera.

Märkte dock att fallröret var extremt kladdigt, nästan tjärigt. Tänkge om det kan vara så att något pellets fastnat och sedan byggt på, att det sedan började ryka måste ha varit att brännaren stängt ner, men det har trillat ner ett och annat pellets som har pyrt.

Mätte upp flamvakten, ok värden, den är ju trots allt ny.

Tog mig sedan lite tid att mäta upp annat när jag ändå provkörde med kåpan borta. Fläkten stod på 200v, för högt dvs.

Så, jag ställde ner den på 180v, och smorde samtidigt lagren med lite svindyr smörjolja från jobbet.

Tog med fallröret till jobbet och körde i hetvattentvätt en timme så det vart som nytt. Efter detta så är det som en ny brännare, såhär tyst har den inte gått på länge. Jag vet inte varför fläkten har blivit högre ställd, endera har det hänt något under alla hundratals sotningar, eller så har jag råkat peta på fel reostat.

Får se hur länge det går nu, hoppas det går felfritt till sommaren. Funderar starkt på att bygga om till px22, dels för att få lite nya delar, samt att kunna se på display vad man gör för något.
Skriv svar