Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Hejsan. Kommer här med en lång beskrivning av problemen jag har fått med min px21, som har gått relativt problemfritt i 5 år ändå.

Börjar här med lite bilder:

[urlhttps://www.bildtagg.se/bild/ihkkb11bfica5nlysbbat073[/url]

https://www.bildtagg.se/bild/pp8ox8hmdhgsr1ghuudxdp57

https://www.bildtagg.se/bild/3sqinq4ctlwc7w051g04u2i

De första 2 bilderna är på riggen i sig självt. Den sista bilden, är hur brännaren ser ut inuti efter att ha brunnit 2 gånger, alltså matat upp tanken i 80 grader, 2 gånger.

Bilderna verkar vara felvridna, men jag hoppas ändå att det går att se på den (oteknisk lagd deluxe när det gäller bilder och datorer/telefoner)

Pannan: Euronom v30ub, från runt år -81 nånting. Sliten panna, men gör väl ändå jobbet den ska? Dragmätare är ur funktion på pannan, och jag har tyvärr ingen extern mätare på pannan. Pannan är kopplad mot en 1kubiks tank, som laddar över vatten till tanken när tempen når 80 grader, pumpen stänger av vid 60 grader. Elpatron monterad i tanken.

Brännaren: Px21, använd av mig i 5 år ca, och köptes begagnad, dock var den bara anvönd 1 säsong av tidigare ägaren, så den var så gott som ny när jag köpte den. Lågfart bortkopplad, pelletsbroms i röret, jag minns inte nu på rak arm vad det står på processorn, men första siffran är på 7 om jag inte minns fel. Inte haft stora bekymmer under åren, har bytt 2 flamvakten och 2 glödstift.
Fläkten går på 180V, startdosen CIRKA 3dl, vid uppmätning/vägning, uträknat CIRKA 15kw.

Såhär har brännaren stått, ända sedan jag köpte den och ställde in den första gången, jag läste på här på forumet långt innan jag blev medlem, för att få till brännaren så bra som möjligt. Och det har funkat, visst, efter att jag sotat har jag fått lägga i en näve pellets första starten efter sotning, men annars gått felfritt.

Sen gick en flamvakt sönder, vad jag har förstått av hur den modellen såg ut så har den setat där sedan brännaren var ny. Felet yttrade sig på det viset att brännaren trodde att det alltid brann, även fast det inte gjorde det, vilket innebar att den fyllde brännaren med pellets ända tills skruven tog stopp. Gjorde en annan tråd här på forumet, kom dock på lösningen på problemet själv.

Bytte glödstift i förebyggande, det gick sönder efter 2 år, och är bytt tämligen nyligen. Samt, nyligen gick flamvakten sönder igen, med samma fel, den fyllde brännaren med pellets, trots att det inte brann.


Här kommer problemen jag har nu: När senaste flamvakten gick sönder, råkade jag vrida på fel reostat (jag provade att ställa ner startdosen lite, men råkade skruva på matningen istället för startdosen) vilket innebar att jag fick lov att göra en total omställning av brännaren, ställde den som den var förut. Jag upplever att den nya flamvakten inte känner av flamma lika bra som dom andra gjort, för även fast det brinner skapligt i brännaren, så kan den ändå stänga ner under uppstart, antagligen för att den inte känner av flamma. Mäter jag på stiften så krävs det att det brinner tämligen mycket innan den börjar ge ordentligt utslag på flamvakten.
Jag upplever även att den kan ta tid på sig att tända. Och detta har jag alltid undrat, om glödstiftet sitter som det skall.

Jag har glödstiftet så långt fram det går, sen drar bak det någon mm, och sedan har jag den där lilla "kåpan", eller riktaren eller vad den ska kallas, den sitter ju löst i hållaren, vilket innebär att när man sotar så kan man råka trycka in den lite, och jag upplever att den ska vara så nära brännarröret som möjligt för att rikta värmen på en speciell liten punkt, eller har jag helt fel där?! Hur ska man montera, för att montera riktigt där?

Som det är just nu, så startar brännaren, fyller startdos, verkar inte tända som den ska, och brännaren stannar under uppstart, men när jag går ner för att kontrollera, så brinner det i brännaren, och när jag sedan öppnar så har pellets en brunnit ut...

Är det ett samband mellan flamvakt och glödstift? Hur ska glödstiftet och riktaren vara monterad för att vara riktigt monterad? Kan det vara olika kvalitet på flamvakter/glödstift? Kan flamvakten vara störd av någon annan elektronik eller liknande?

Vad har ni för övriga tips? Bör jag investera i något? Nytt chip? Uppgradera till px22? Dragbegränsare?

Jag är även intresserad av bilder på montering av flamvakt, och även montering av glödstift, med den lilla "kåpan" som sitter löst framför, jag börjar undra om det är något som är fel där? Eftersom att kåpan ju faktiskt kan röra sig, bara genom att man exempelvis knuffar in brännarröret för långt, eller om man sotar lite hårdhänt.

Jag är idel öra. Tar till mig av allt och kommer svara så gott jag kan. Ska även tillägga, pannan står i en källare, rökgastempen ligger på ca 160 grader, pellets en jag kör med kommer från en lokal leverantör, och är av rent trä, inget iblandat, och har kört med denna pellets hela tiden.

P. S, jag försöker svara så gott jag kan, jourjobb och småbarn ställer till det med tiderna för en ibland.

Må gott så länge!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Stegatorparn »

Det här ska vi nog kunna lösa, men först måste vi vara eniga om vilken brännare du har.
När är brännaren tillverkad? Finns det någon skylt på brännaren?

Brännare med glödstift slutade tillverkas 2002 och hette då PX20. https://www.eldkraft.se/Bruks/KM/px20.jpg
Sent 2002 kom brännare med tändelement som monterades i ett kort rör som var koniskt mot brännarröret kallat reducering i manualen.
https://www.eldkraft.se/Bruks/KM/px20_nyare.jpg
https://www.eldkraft.se/produkt/Tandele ... ACKER_420W

För några år sedan kom PTC-element som tände snabbare. https://www.eldkraft.se/produkt/tndelem ... t-px201383

Av din text gissar jag att du har antingen tändelement med reducering eller PTC-element i en hållare. Oavsett vilket skall hållaren/reduceringen ligga mot hålet i brännarrörsgaveln så tätt det bara går. Hållaren är skruvad genom avlånga hål i bottenplåten där man gör den sista justeringen och skjuter hållaren mot brännarröret innan den skruvas fast. Elementets placering i hållaren behöver inte vara med millimeterprecision, men nära brännarröret utan att hindra luftströmmen runt elementet.

Finns inget samband mellan flamvakt och tändelement.
Finns ett hål i brännarrörets gavel som flamvakten ska kunna se elden igenom. Viktigt att hålet är rent och inte täcks av pellets pga stor startdos eller för hög driftmatning. Monteringen av flamvakten beskrivs här https://www.eldkraft.se/Bruks/KM/KM-1283.pdf.

Du har tydligen läst på och vägt matningen till c:a 345 gram på 6 minuter. Nästa gång du får problem eller ny pellets, väg brännarens matningen under 6 minuter och justera tills matningen är 345 gram. Rör inte fläkten.

Vid bra förbränning ska det inte synas någon rök ur skorstenen eller om man lyser in i rökkanalen med en ficklampa.
Vanligt att det kommer vattenånga ur skorstenen strax efter start men den försvinner när skorstenen värmds upp.
Sotet på pannans eldstadsväggar ska ha en mellangrå färg, varken svart eller vit.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Hej, och stort tack för ditt svar!

Min brännare är INTE en px20, utan en px21, jag kan dock inte hitta någon skylt på den som berättar när den är tillverkad?

Gällande tändelementet, så är det INTE ett ptc element, utan det elementet som i länken heter "Backer".

Jag har monterat glödelementet som beskrivet, MEN, den lilla "kåpan" eller luftriktaren eller vad den ska kallas, är ju lös, vilket innebär att även fast jag monterar den dikt emot brännarröret, så kan den ju röra sig vid exempelvis sotning eller annat, är det meningen att den ska vara lös, eller är det helt enkelt fel på min hållare? Så det är meningen att riktaren ska sitta ihop med hållaren?

Flamvakten ser inte ut som på beskrivningen, utan den har (som på bilderna) en 2-ledarkabel, som går tillsammans i ett hölje, till skillnad från den i beskrivningen där kablarna inte går tillsammans i ett hölje. Däremot, så står det i beskrivningen att den kan störas, vilket kanske kan vara fallet?

Jag har ingen rök i skorstenen, flamvakten är inte blockerad, dock tycker jag på senaste att jag får mer stenhård aska i brännarröret, vilket jag börjar fundera på är anledningen att den ibland kan börja fylla röret med pellets?.

Hoppas på mer tips, återigen, tack för svaret, be gärna om specifika bilder om så skulle behövas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Stegatorparn »

Jag är medveten om att du har en PX21. Ditt snack om glödstift gjorde mig lite konfunderad.
En sen PX20 och en tidig PX21 ser lika ut, det enda som skiljer är brännarröret och dess infästning.
Tror din brännare är tillverkad mellan 2003 - 2006 då den har PX20´s kontrollpanel.

Flamvakten kan som sagts störas av växelströmskablar så håll avstånd till fläkt- och tändelementets kablar.

Har märkt att pelletsen från Laxå jag fick i höstas ger hårda sintrade klumpar som orsakar driftstopp efter tre dagar om inte röret rensas.
Vad får du för färg på sotet som sitter på eldstadens sidoväggar i pannan? Gärna en bild.
Lite för mycket luft kan också underlätta sintring.

Tändelementets reduceringshylsa ska väl klämmas fast när man skruvar fast tändelementet i hållaren med en skruv.
Se bild och sprängskiss i manualen. http://www.pelletsenergi.se/pdf/px21_drift.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Jag förstår, jag ska ta några fler bilder på innanmätet av brännaren, om det kan ge någon mer ledtråd till tillverkningsdatum kanske?

När jag tittar i manualen som du skickade, på monteringen av glödstiftet, så är min kåpa inte alls lika lång/stor som på bilden?

Det känns som att eftersom att kåpan är mindre så kan den röra sig mer, vilket gör att jag inte kan klämma fast den, utan den kan röra sig något framåt och bakåt. Kan ta ett kort på även detta.

Gällande flamvakten, så är kablarna som sagt 2-ledare som har gemensam isolering fram till stycket där man skruvar fast kablarna. Kablarna är INTE kortade eller klippta. Att dom är gemensamt isolerade, betyder att dom är ganska hårda, och innebär att kablarna ligger emor fläktens lager på högersidan, kanske kan vara ett upphov till störning? Dock har det alltid varit monterat på det här viset, och var så redan innan jag bytte flamvakt första gången. Bild kommer på detta med.

Jag kan starta brännaren och få den att gå, men, detta kräver att jag öppnar brännaren och lägger in ca en näve pellets längst in, köra igång brännaren så startdosen matas in, när pelletsen sedan tänds så får jag vara med och mata in lite pellets för hand i fallröret så att det blir en ordentligt fin låga, efter det går brännaren tills det är dags att den ska starta om.

Det känns för mig som att det tar alldeles för lång tid innan brännaren känner av att det är flamma, den går i uppstartläge för länge, alternativt att dne inte känner av lågan. Spelar heller ingen roll om jag ställer på startdosen till ett högre läge.

Jag har inte behövt raka ur röret mellan sotningarna förut, trots att jag kört med samma pellets som innan, men vad vet jag de kan ju vara något med tillverkningen just i år som gjort att pelletsen är mer lös än tidigare år?

Kommer fler bilder senare under dagen! Jag lyckades dock inte lägga in bilder från telefonen, utan fick lov att ta en dator på jobbet för att göra inlägget. Så om bilderna inte kommer idag utan imorgon så beror det på datottekniskt handikapp 😂

Tusen tack för svaren så länge!
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Nu är jag åter, med lite fler bilder, på brännaren, inuti pannan, och på flamvaktsmonteringen. Som det är just nu känns det som ett problem med flamvakten, eftersom att om jag pushar på och handmatar för att få en ORDENTLIG låga, så går ju brännaren..

Här följer lite bilder, tar gärna emot mer inputs och förslag

https://www.bildtagg.se/bild/uqnkd7tkbvabl9p9ihfzvo45

https://www.bildtagg.se/bild/xw8lefpcb46r0yeqxmtilg

https://www.bildtagg.se/bild/5wwzbqu5183gsquwrrowjni1

https://www.bildtagg.se/bild/69g1koejti7ve6ckbwgn58ss
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Stegatorparn »

Din brännare är tillverkad 2003, så du har första årgången av PX21.

Tycker att du ska öka startdosen till 4 dl så att den säkert täcker hålet för tändelementet och ger lite mer bränsle för flamvaktens skull.

Sedan så stör det mig att tändelementets hylsrör sitter löst. Det måste sitta fast i hållaren och skjutas kloss an hålet i gaveln. Blir det flera millimeters glapp kan starten misslyckas.
En bild på hylsrör med hållare vore bra.

Fläktens svarta kablar ligger nära flamvaktens. Bunta fläktkablarna till styrkortets fästplåt istället för att minimera risken för störningar.

Hålet i brännarrörsgaveln som flamvakten skall se elden genom tror jag är c:a 8 mm. Testa att borra upp det till 10 - 12 mm eller gå på med en liten grov fyrkantfil så arean blir större och släpper genom mer ljus.

En dragbegränsare är nödvändig vid pelletseldning. Du kan ersätta sotluckan med en dragbegränsare. Hur hög är skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Stegatorparn skrev: tis 25 feb, 2020 23:47 Din brännare är tillverkad 2003, så du har första årgången av PX21.

Tycker att du ska öka startdosen till 4 dl så att den säkert täcker hålet för tändelementet och ger lite mer bränsle för flamvaktens skull.

Sedan så stör det mig att tändelementets hylsrör sitter löst. Det måste sitta fast i hållaren och skjutas kloss an hålet i gaveln. Blir det flera millimeters glapp kan starten misslyckas.
En bild på hylsrör med hållare vore bra.

Fläktens svarta kablar ligger nära flamvaktens. Bunta fläktkablarna till styrkortets fästplåt istället för att minimera risken för störningar.

Hålet i brännarrörsgaveln som flamvakten skall se elden genom tror jag är c:a 8 mm. Testa att borra upp det till 10 - 12 mm eller gå på med en liten grov fyrkantfil så arean blir större och släpper genom mer ljus.

En dragbegränsare är nödvändig vid pelletseldning. Du kan ersätta sotluckan med en dragbegränsare. Hur hög är skorstenen?
Tusen tack för ditt svar.

Skönt att få veta när den är tillverkad, hjälper till med framtida felsökning.

Bild på hylsan kommer, ska försöka ordna en bild ikväll redan. För det är något även jag funderar på hur det egentligen ska var.

Jag har haft den här startdosen under alla år, och det är det som är konstigt, att den har börjat att krångla först nu. Jag ska testa att åka på dosen till 4dl och se om det funkar, men jag har testat att öka dosen utan framgång även nu när den började krångla.

Jag buntar undan kablarna till flamvakten när jag tar foto, för att se om det hjälper (ny flamvakt är på väg, hoppas den dyker upp den här veckan)

Hur lång skorstenen är törs jag inte säga, det är 1-plansvilla med källare. Ersätter man alltså luckan där jag nu har rökgastempmätaren med en dragbegränsare? Jag har nämligen en sån liggandes, men har fått höra av bekanta som eldar pellets att det inte är nödvändigt. Tyvärr är dragmätare på pannan trasig, går ju iofs dock att montera en efteråt. Vad får jag för fördelar med dragbegränsare?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Stegatorparn »

När du justerar in en brännare, gäller inställningen för de förhållanden just då.
Beroende på utetemperatur, skorstenstemperatur och vindförhållanden förändras skorstenens draget hela tiden, varför den inställning du gjorde kan vara inaktuell en timma senare.
En dragbegränsare ser till att draget blir konstant och ger brännaren stabila arbetsförhållanden.

Din skorsten bör vara c:a 5 - 7 meter beroende på taklutning vilket inte borde begränsa val av dragbegränsare. Tigex 25 är vanligast förekommande som ibland skickades med pannorna, men var oftast för liten när skorstenarna är 7 - 10 meter höga. Ju högre skorsten desto högre drag.

Vad är det för en dragmätare du pratar om?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Scoop
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 apr, 2014 21:40

Re: Hjälp med eländiga problem med PX21/inklusive bilder

Inlägg av Scoop »

Här kommer en sen uppdatering.

Jag har hållit på och krånglat fram och tillbaka, inte fått någon riktig fason på det hela. För ett par veckor sedan fastnade pellets i fallröret, som låg och pyrde, och rökfyllde hela källaren. Lagom less vart jag.

Plockade isär hela brännaren, tvättade den ordentligt för att få ur all tjäran. Körde igång den igen, och den fick helt ok i ca 2 veckor.

Och då misslyckades uppstarten. Glödstiftet trasigt, igen, trots att det nästan är nytt.

Hål i glödstiftet, och jag är övertygad om att det blivit så så snabbt pga hållaren/konan som inte är som den ska på vår brännare. Jag har letat efter en annan kona eller ett annat bottenrör. Men jag har inte hittat något.

Så nu lessnade jag tvärt och totalt ur (tänk er en unge som blir vrång) och köpte mig en bättre begagnad px22 istället för att lägga en enda krona till på den här brännaren..

Kommer göra i ordning px21an och ha som en nödreserv i framtiden, men just nu vill jag bara skicka ut den i stratosfären.
Skriv svar