Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Skriv svar
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

Börjar äntligen bli dags att bygga mitt bulkförråd :) Veckoförrådet är rivet och rummet där bulkförrådet ska byggas är städat. Håller som bäst på att färdigställa ritningen.

I bulkförrådet kommer jag ha en liggande skruv som matar ut till ett mellanförråd (400x400x400 mm). Från mellanförrådet en 45-gradig skruv (100 mm diameter) som matar till brännaren. Lösningen kommer att likna den som Stegatorparn har (https://pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13578).

Funderar på hur stor nivåskillnad som behövs mellan golvet i rännan där bulkförrådets liggande skruv ligger och golvet i mellanförråd, dvs hur mycket lägre den 45-gradiga skruven behöver vara i förhållande till utmatningen från bulkförrådet. Behöver ha den så låg som möjligt för att vinna volym i bulkförrådet men vill absolut inte riskera att den blir så pass låg att jag riskerar att den 45-gradiga skruven inte fylls av pelletsen som den liggande skruven matar ut från bulkförrådet till mellanförrådet. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Min förrådsskruv ligger med centrum c:a 17 cm över golv och är låst till Depomodulernas konstruktion.
Den 45°iga skruven består av ett 75mm rör.

Pelletsnivån bestäms av den kapacitiva nivågivaren i mellanförrådet, så jag tror inte förrådsskruvens höjdplacering har någon avgörande betydelse.

Hur har du tänkt ordna utmatningen i förrådsbotten? Mina försök med avlastad skruv i slitsat plaströr gick inte så bra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av CPMS »

Strunta i mellanförrådet och koppla skruv mot skruv, skulle jag vrida min utmatning så den blir i 90 grader mot snea skruven skulle jag kunna minska ner avståndet mellan skruvarna rejält.

Bild

Bild


Det man isåfall får tänka på är att se till att inte bottenskruven matar så mycket så att den sneda skruven blir full.
Men sen är det också lätt att fixa en "nöd-dagsbehållare"/småsäcksmatare för några säckar om bulken skulle ta slut, plyfa lådan ovanför skruvarna.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

Stegatorparn: utmatningen kommer att ske med den horisontalskruv som ingår i Pellilstore. I Pellistore ligger skruven inte nedsänkt med det behövs å andra sidan inte då luftkuddarna lyfter upp pelletsen när förrådet börjar bli tomt. Någon överliggande avlastare finns heller inte så min gissning är att horisontalskruven själv kan hantera trycket från pelletsen. Jag skulle dock inte vilja chansa på det...

Min tanke är att placera horisontalskruven i en 20 cm bred och 15 cm hög försänkning i golvet. Som avlastning är min avsikt att mitt över skruven montera en liggande 45x95-regel. Det blir då 5 cm kvar på vardera sidan där pelletsen kan falla ned och 5 cm mellan skruven och överliggande regel. Vad tror du om detta?

Intressant det du skriver om att pelletsnivån i mellanförrådet bestäms av kapacitetsgivaren i mellanförrådet. Tolkar jag dig rätt att jag kan ha den inställd så att mellanförrådet fylls över "golvnivån" på bulkförrådet? Helst skulle jag nämligen endast vilja höja golvet i pelletsförrådet med 11 cm (allt för att då maximal volym i bulkförrådet).
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

CPMS: jag har funderat på att göra en lösning likt din, dvs där horisontalskruven matar direkt till den 45-gradiga skruven. Skälet till att jag tvekar är just det du skriver om - att det finns risk att matningen blir för hög och att den sneda skruven blir full. Då jag av dina inlägg förstått att du inte är någon vanlig hemmafixare utan en fullfjädrad proffsbyggare inser jag att du och jag inte är på samma nivå... Jag behöver istället en lösning som har färre felkällor och som kräver färre "inställningar". Jag kommer däremot följa din lösning med "internförråd" i bulkförrådet och liksom du montera rundstål inne i förrådet :)
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av CPMS »

Har man samma hastighet på skruvarna räcker det ju med en frekvensomriktare på en av skruvarna och endera varva upp eller ner en av skruvarna så det är enkelt att lösa.
Alternativt kan man nog sätta skruvarna ganska tätt och använda fallröret som mellanlagring med en givare som startar 45graders skruven, mycket start-stopp blir det men det borde växellådan klara om man har en kraftig typ.
Skruven från Pellistore har väl ett yttre rör med slitsar så du behöver nog ingen avlastning ovanför och du kan göra bottenkanalen smalare, räcker så att röret går ner.
Kör själv med en 65mm spiral i ett 100mm plaströr med 4st 1dm långa slitsar rakt upp i röret som bottenskruv och det har aldrig krånglat på 20 år snart förutom att det blir mycket pellets kvar som skruven inte kan mata ut men det beror på att röret ligger ovanpå botten i behållaren, borde bygga om det men..
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

Du har helt rätt CPMS! Skruven från Pellistore har ett yttre rör med sex slitsar. Slitsarna är inte rakt upp som dina utan något förskjutna nedåt, typ kl 2 respektive 10 om du förstår hur jag menar. När skruven används i Pellistore har den ingen överliggande avlastning. Borde kanske stryka den även jag? Tack för tipset om att jag kan göra bottenkanalen smalare. Det kommer att underlätta :)
Bilagor
IMG_5624.jpg
IMG_5624.jpg (62.93 KiB) Visad 1846 gånger
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Min erfarenhet säger att pellets som pressas in mot skruven skapar mer spån än pellets som faller in av egen tyngd.
När min givare i mellanförrådet var felkalibrerad, flödade pellets över kanten på förrådet och ut över golvet, så pellets kan pressas upp av bottenskruven till önskad nivå.
Nivåskillnaden mellan bottenskruv och transportskruv har i praktiken ingen avgörande betydelse om dom är placerade intill varandra.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

Tack Stegatorparn!

I originalutförande är nivåskillnaden mellan botten på horisontalskruven och botten i Pellistores mellanförråd 13 cm. Efter att ha läst dina och CPMS:s kommentarer har jag planerat om och har nu 12,5 cm nivåskillnad. Jag kommer även att placera utloppet från horisontalskruven och den 45-gradiga skruvens inlopp lika nära varandra som de är i Pellistores originalutförande. Hoppas att detta ska räcka för att undvika onödigt mycket spån :)

Du skriver att din givare i mellanförrådet tidigare var felkalibrerad. Kan du berätta hur du kalibrerat den nu så att jag förhoppningsvis kan undvika onödig friktion?
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Ekorrens »

CPMS: jag planerar nu för att ha en bottenkanal som är 12 cm bred, dvs med 1 cm marginal ömse sidor om skruven (tänkte jag har kvar en viss marginal för att lättare kunna rengöra under skruven). Men tanke på att rörets slitsar inte är placerade högst upp utan snarare på sidorna har jag även sänkt kanalväggarna till 7 cm. De kommer då att vara i höjd med slitsarnas nedre kant. Jag har även tagit bort avlastningen ovanför den horisontella skruven. Ser du några ytterligare behov av justeringar?
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Den kapacitiva givaren skall vara kalibrerad att stoppa skruvmotorn när pelletsen är c:a 10 mm från givaren. Det finns en liten justerskruv på givare som ibland kan vara dold under en plugg.

I mitt fall var fabriksinställningen några mm från givaren och med tiden drev kalibreringen åt fel håll, varför givaren inte reagerade alls.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nivåskillnad bulkförråd-mellanförråd

Inlägg av CPMS »

Låter som det borde fungera. Kommer att bli ganska mycket pellets kvar pga slitsarnas placering med ganska långt avstånd mellan dom men det blir bara mer som reserv så du får tid att beställa när det tar slut så det är väl ingen nackdel .

Behöver egentligen aldrig rengöra under skruven eftersom den går i ett rör som inte är öppet neråt så du skulle kunna göra rännan 100mm bred lika gärna.

Blir det platt botten?

Skulle jag bygga om mitt blir det nog platt botten av dubbla lager sj-pall med en nedsänkt ränna för skruven och tre gånger mer slitsar än jag har idag.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar