Brännare låter som ett ånglok

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av teufel »

Hej!

Mitt ex skickade en film på hur hennes Bioline 20-brännare låter som ett ånglok när den matar pellets.

Jag kan minnas att jag har varit med om det tidigare, men kommer inte ihåg vad det berodde på.
Nån idé?

Det är alltså inte slussvingarna som tjuter, då de ju brukar tjuta högfrekvent, utan det här är mer ett dovt "Wosh wosh wosh wosh wosh"-ljud.

Internmotorn? Skruven fram till koppen? Primärringen som snurrar fel?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av JimPan »

Har samma problem. Ett högt gnisslande/tjutande ljud. Hade en ecotec-snubbe här som lokaliserade det till matarskruven då det slutade efter att han monterade bort den och slipade med lite sandpapper på matarskruvsänden som sitter i/emot koppen.

Dock är problemet tillbaka nu igen efter typ 4-5 veckor och jag har inte lust att skruva bort denna själv och verkligen inte var 4-5e vecka. Samtidigt är jag rädd för att det går trögt och att motorn eller något ska paja pga påfrestningen.

Värt att tillägga är att det uppstår bara då och då, inte helt tiden eller kontinuerligt. Kanske 3-10 ggr per timme och låter i ca 3-5 sekunder per gång. Det är klart värst när man rengjort brännaren som kallnat och sen ska startas upp igen.

Har någon här på forumet haft samma problem och löst det mer permanent?

Skulle vara supertacksam för svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av Stegatorparn »

Kanske kan vara värt att testa kopparpasta på ändan. Den ska ju klara upp till 1100°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av JimPan »

Det kanske inte är så dumt. Någon annan som testat eller haft/har liknande problem?

Är ju även lite skraj för hur länge man vågar den låta på detta sätt men får nog testa kopparpastan. Vågar dock inte skruva isär allt det själv så får nog försöka få hit service-snubben isf så man inte sabbar något nu under vintern. Trist dock att det gick på ca 3000 kr förra vändan för 1-1,5 timmes jobb eftersom han har 7 mil ToR som även ska betalas och kostade mer än tiden han var här.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan väl ta ut brännaren själv och göra ren koppen samt försöka peta ner lite pasta både på insidan och utsidan, innan du kontaktar teknikern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JimPan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 sep, 2020 15:21

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av JimPan »

Ja absolut. Risken är väl bara att jag inte kommer in på skruven så långt in i koppen då utrymmet mellan skruv och brännarkopp i hålet är så minimalt men givetvis ska jag testa vid nästa rengöring om ca 10 dar :)

Dock lite fundersam över "teknikerns" svar att så länge det inte tjuter i hela huset så att jag störs så borde det vara lugnt.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Brännare låter som ett ånglok

Inlägg av Snapphane »

JimPan

När brännaren är kall och rengjord bryter (Du har väl en tvåpolig brytare?) du strömmen till styrboxen. För säkerhets skull kan du lossa multikabeln (från styrboxen) på brännaren. Brännaren är nu helt strömlös och frikopplad från styrboxen.
Lossa de två kablarna som matar växellådans motor med 230V. Det är två hylskontakter av samma typ som används i bilar. Vicka försiktigt så att de lossnar..
Gör en testströmkabel ca 2m med stickkontakt i ena änden. I andra änden sätter du kontaktdon för flatstift (samma typ som på kabeln du lossade). På testkabeln bör det finnas en brytare - antingen fjädrande (bäst) eller on/off (t ex en vanlig sladdströmbrytare för lampor) så att du slipper manipulera stickkontakten för att sluta/bryta strömmen. Eller så ansluter du stickkontakten till ett uttag med brytare/kontrollampa.
Tanken är att intermittent mata växellådans motor direkt.
Anslut kontakterna på motorn och därefter stickkontakten till 230V. ALDRIG stickkontakten först! Risk för elstöt.....
När motorn och skruven går observerar och avlyssnar ( stetoskop mha litet rör eller en bit slang) du:
1. Inre matarskruvens axellagring framme i brännkoppen.
De brännare jag hanterat har tämligen mycket glapp i lagringen vilket jag tror är normalt.
Jag ser det som mindre sannolikt att den lagringen orsakar ljudet men prova att trycka i kopparpasta i lagringen.
Använd gärna en liten spruta och tryck i fettet från koppens utsida tills det kommer fett på insidan. Om du inte har en spruta för du in fettet med en bit papper.
2. Kontrollera att axeln inte är eroderad (minskad diameter) i mitten på brännkoppen. Erodering medför byte eller svetsning.
3. Inspektera skruvens främre sista varv som är i början av koppen. Är den eroderad? Är svetsen intakt mellan skruv och axel?
Om svetsen skruv/axel släppt måste den svetsas eller skruven bytas. Osvetsad främre del av skruven kan orsaka ökad belastning på motorn som därmed kan gå sönder (brännas eller skada fiberdrev) - det har jag själv varit med om.
Mät spelet mellan skruv och brännkopp mha papper. Ligger skruven emot koppen intermittent då motorn går? Det kan bero på att brännkoppens rör inte sitter helt i linje med den fasta rördelen från internförrådet. Justera med de tre insexskruvar som klämmer koppens rördel.
4. Lyssna på kullagret som sitter nära kedjedrevet.

Är du normalt händig kan du säkert demontera/montera brännarens delar. Finns filmer på Youtube mm.

Din testströmkabel kan du använda vid kontroll av fläkt och tändelement. Sätt gärna en jordfelsbrytare i uttaget innan du ansluter din testkabel.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar