Gengas explosion kmp px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

OBS MYCKET TEXT
Hej. Råkade ut för en otäck gengas explosion? här om dagen.. Nyss köpt villa, 2 plans med källare. Pannan är en ARIMIX 20, med en kmp px21 brännare. 500l/750 acctank. Hursomhelst, så sotade jag pannan först naturligtvis, och fyllde förrådet upp till gallret. Började med att enbart köra skruven några minuter ner i en pelletspåse tills jag fick jämt flöde. Sedan drog jag igång brännaren. Den ska vara inställd och justerad av förra ägare, och har fungerat bra i många år tydligen. Det var ett riktigt surväder, regnväder och lågtryck, absolut sämsta eldningsväder, och en par grader varmt.

Drog iallafall igång brännaren efter jobbet, stod nere och väntade tills tändfas, grön lampa sken. Fungerade felfritt så långt jag kunde se. Panntempen började stiga osv. Sedan för skojs skull så kollade jag rökgastemp när jag kom upp i ungefär 70grader panntemp. Hade enbart rökgastemp på högst 115 grader, vilket känns väldigt lite?? Så effektiv kan knappast pannan vara. (Alla 3 turbulatorer var i + kåpan över dom, rökgasspjäll fullt öppen.
Tänkte inte mer på det och lät det vara så, tittade efter kondens men inget tecken.
Dagen efter på morgonen innan jobb så gick jag ner och tittade, då hade brännaren stannat i viloläge, panntemp då 70grader, det var ju bra så jag for och jobbade. Senare vid 9 på morgonen så hade brännaren stannat, lyste rött. Tjejen ville inte röra något så fick vara så tills jag kom hem senare.
Tänkte om det kanske kunde blivit något med skruven, så testade och fungerade felfritt. Tänkte inte på att titta inuti pannan utan jag startade om och körde på. Vid detta tillfälle var panntempen runt 50grader.
Stod nere och väntade för att se om den gick igång, efter en par minuter så började det krypa ut rök runt dockningspackningen och lite överallt och då insåg jag att nånting var väldigt fel. Några sekunder senare small det jävlar i min själ, flertal gånger. I panik så sprang jag och hämtade brandsläckare och var redo att blåsa på, sprutade glödande pellets samt oförbränd överallt i pannrummet. Drog ur slangen från fallröret och stängde av brännaren i panik. Blev jävligt rökfyllt både i källaren samt uppe.

Tog ur brännaren när det hade slocknat, inne i pannan låg det en jävla drös med halvbrunnen pellets samt oförbrända, även i brännaren låg det mycket pellets... Plockade isär brännaren i molekyler och tittade på allt och rengjorde rejält. KAN det ha legat och pyrt inne i pannan, och sedan när jag drog igång den så matade han in en till dos, och sedan blev det så pass mycket rök, så när han skulle till att tända så blev det en gengas explosion?

Någon som varit med om liknande?


Så nu till mina frågor..

Hur kan man felsöka detta och åtgärda?

Kan det helt enkelt varit för dåligt drag? Surväder och alla 3 turbulatorer och plåten över dom?
För hög eller låg startdos? mycket oförbränd pellets
Vad kan bero på så pass låg rökgastemp?
Det har ju fungerat förut så känns konstigt att det ska jävlas nu

Vet inte riktigt vart jag ska börja, ta bort plåten över turbolatorerna och testa igen, och förhoppningsvis så får jag högre rökgastemp och bättre drag? Känns ju lite läskigt att elda om det skulle bli samma sak...
Bilagor
pellets i panna 2.jpg
pellets i panna 2.jpg (57.47 KiB) Visad 2135 gånger
brännare.jpg
brännare.jpg (96.11 KiB) Visad 2135 gånger
bild på panna.jpg
bild på panna.jpg (81.28 KiB) Visad 2135 gånger
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

Lite fler bilder
Bilagor
skorsten.jpg
skorsten.jpg (95.65 KiB) Visad 2134 gånger
kåpa turbulatorer.jpg
kåpa turbulatorer.jpg (76.23 KiB) Visad 2134 gånger
brännarrör fullt med pellets.jpg
brännarrör fullt med pellets.jpg (119.73 KiB) Visad 2134 gånger
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av CPMS »

Kan inte din brännare så där är jag inte till mycken hjälp men kan tipsa om att aldrig starta om brännaren om det ligger en startdos i den från en missad start eller dyligt. Det har flera pelletseldare upptäckt på liknande sätt. Smäller bra om man har otur. :)

När pannan håller på att arbeta sig upp i temp har man oftast ganska låg rökgastemp, kolla igen när den går under normal drift.
Så här ser min ut just nu, nyss startat upp den.
temp.jpg
temp.jpg (12.3 KiB) Visad 2131 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

CPMS skrev: mån 28 sep, 2020 19:38 Kan inte din brännare så där är jag inte till mycken hjälp men kan tipsa om att aldrig starta om brännaren om det ligger en startdos i den från en missad start eller dyligt. Det har flera pelletseldare upptäckt på liknande sätt. Smäller bra om man har otur. :)

När pannan håller på att arbeta sig upp i temp har man oftast ganska låg rökgastemp, kolla igen när den går under normal drift.
Så här ser min ut just nu, nyss startat upp den.

temp.jpg
Ja jag lärde mig att man inte ska bara starta om😂, hade inte mer än 115 grader när pannan hade gått en hel dag, så det blev inte mer än 115.. Det är ju lite väl lågt kan jag tycka...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av rod02 »

Version på chippet?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

rod02 skrev: tis 29 sep, 2020 00:25 Version på chippet?
Ska titta när jag kommer hem, vart ser man det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Stegatorparn »

Finns en etikett på chippet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

Stegatorparn skrev: tis 29 sep, 2020 16:22 Finns en etikett på chippet.
Brännaren är tillverkad (iaf kretskortet?) 17/11/05
Version på chippet är v 5.4
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av rod02 »

Jag är inte helt säker, men den har nog inte mjukstart. Sikta på 7.0 eller upp. Stor skillnad.

Med reservation att pellx och px21 skiljer sig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

rod02 skrev: ons 30 sep, 2020 00:18 Jag är inte helt säker, men den har nog inte mjukstart. Sikta på 7.0 eller upp. Stor skillnad.

Med reservation att pellx och px21 skiljer sig.
Okej.. Vart köper man chippen enklast någonstans?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

Stegatorparn skrev: ons 30 sep, 2020 08:38 Här finns en webbutik.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... 10cb6.html
Okej tack.. Vart kan man läsa om det olika ”funktionerna” eller förbättringar på det olika versionerna på Chippen? Står ju inget.. eller är jag helt blind?? Tänkte så man vet vad som är skillnad på det olika versionerna.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av nyman »

Den stora nackdelen med "gula faran" var att tändelementet måste justeras noggrannt, ligga långt fram men ändå inte ända till stopp. De som fick till tändningen eldade riskfritt. Vid misslyckad första tändning stängde brännaren inte av utan pytsade in en ny mindre startdos och försökte tända igen. Det var då som de många gasknallarna uppstod.

Många experter på PX21 har försvunnit från forumet men titta i gamla trådar om PX21.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

nyman skrev: ons 30 sep, 2020 21:23 Den stora nackdelen med "gula faran" var att tändelementet måste justeras noggrannt, ligga långt fram men ändå inte ända till stopp. De som fick till tändningen eldade riskfritt. Vid misslyckad första tändning stängde brännaren inte av utan pytsade in en ny mindre startdos och försökte tända igen. Det var då som de många gasknallarna uppstod.

Många experter på PX21 har försvunnit från forumet men titta i gamla trådar om PX21.

Hmm okej.. Tror nog att största anledningen till gengas smällen var nog att när brännaren hade stannat, så var den full i pellets, och att jag inte tömde och rensade innan jag provade igen, utan att jag bara startade om så att ännu en dos kom in.. Man blir ju lite skraj när sånt händer. Ska testa att ta bort plåten över turbulatorerna och testa igen, förhoppningsvis så funkar det. Kanske jag får en aning högre rökgastemp också.

Förra ägaren har justerat brännaren och skrivit ner steg för steg han gjorde osv, men vet dock inte vilken tid på året han gjorde det, men borde ha varit minus grader ute iaf. Jag kör på samma pellets som han gjorde, granngårdens 6mm.
Ska dra igång brännaren nu i helgen så man har full uppsikt :D Har även satt upp brandvarnare lite överallt i källaren..
Blev precis som att rökgångarna var helt täppt när det hände, noll drag liksom.. Men det är ju klart, ligger det och pyr inne i pannan utan att man tittade, och sen matade in ännu mer pellets så blir det väl gengas. Förra ägaren hade aldrig varit med om detta, endast en gång när han eldade flis när det var riktigt surväder, och han vaknade mitt i natten av en jävla smäll, golvet i pannrummet var som ett eldhav sa han :cyclopsani:

Jag är ju helt ny på detta så jag blev lite spak när det hände, får väl ta tummen ur och prova på litegrann. :bom:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Stegatorparn »

Jag anser att hylsan som omsluter tändelementet skall ligga tätt an mot brännarrörsgaveln så all värmd luft som passerar tändelementet når pelletsen och inte blandas ut med kall luft via glipor mellan hylsa och gavel. Så het luft som möjligt ger också den snabbaste tändningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar