Jordfelsbrytare löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av xrf »

Hej!

Har kört min panna på el under sommaren. Nu startat med Viking Bio men vid start så löser jordfelsbrytaren ut . :shock:
Processen är såhär:
Grön lampa tänds
Gul lampa för startfas tänds
Röd lampa på kretskort för pelletsmatning tänds, pellets matas fram
Röd lampa tänds på kretskortet för tändelementet (sker nog ungefär samtidigt som den röda för matningen)
Pelletsmatningen stoppar och lampan släcks
Tändelementet värmer i ca 10-20 sekunder
Sen går jordfelsbrytaren och allt blir tyst :?

Kan inte se att några säkringar för pannan är trasiga.
Har mätt tändelementet som visar på ca 167 ohm på vardera.
Haft tändelementet i ugnen i 2 timmar på 120 grader.
Sladdar ser ok ut.

Tips?
Kan tändelementet ändå vara kasst?
Fel på kretskortet?
Annat?

Tackar!
Jimmy
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av GoForIt Pellets »

Går fläkten normalt under uppstarten?

Kan det vara någon dåligt ansluten/skadad kabel i brännarens kontakt eller annan skarv/genomföring?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av xrf »

Ja fläkten går en stund direkt och stannar sedan när matningen startar. Det tror jag är som det skall väl?

Får kolla igenom kablarna om jag kan se nåt skumt där....:)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara tändelementet som spökar.
Gör brännaren strömlös.
Mät resistansen mellan en av tändelementets ledare och skyddsjord.
Resistansen skall vara betydligt högre än 10k ohm, vanligtvis flera hundra kilo ohm.
Är resistansen lägre, ta loss tändelementet från brännaren och gör om mätningen mellan en ledare och elementets hölje.
Skulle elementet vara okej, ligger felet någon annanstans i kablaget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av xrf »

Då har jag gjort lite mätningar:

1. Med anslutet tändelements tänddel och skyddsjord i kontakten till pelletsmatningen (ström bortkopplad) är det 'oändligt motstånd' på 2MOhms inställning
2. Med losskopplade blå o svarta kontakter till tändelementet får jag 'oändligt motstånd' mellan ledare och hölje i alla kombinationer
3. Mellan blå kabel och blå kabel (losskopplade) vid elementet är det 0 Ohm även om jag vickar lite på dessa kablar
4. Samma sak om jag upprepar för svarta kablar
5. Mellan blå kabel vid elementet och första svarta öppningen på den breda 7-poliga kontakten (3 sv och 4 br) är det 0 Ohm, till de övriga 6 kontakterna är det oändligt motstånd
6. Mellan den svarta kabeln vid elementet och samtliga 1-7 kontakter är det oändligt motstånd.

Ja nu står jag här...
Kan det finnas ett fel som uppstått i kopplingsplinten i pannan (Joker)? Har ingen lust att öppna och kolla....läskigt...

Hmmmm.... :( :shock: :?: :?: :?: :?:
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av GoForIt Pellets »

Slår du av arbetsbrytaren (utgår från att du har en) till pannan, så kan du ju lugnt öppna elskåpet och titta.
Dock långsökt att något skulle vara fel där. Mer orolig för själva kontakten till brännaren, och där sladden är indragen i pannfronten.

Ett tändelement kostar ju en dryg femhundring. Kanske är värt att testa och se om det var problemet ligger?
Om inte, så har du ju ett i reserv för framtida byte.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara tändelementet som ger jordkontakt när det blir varmt.
Sitter tändelementet förankrat med en skruv och mutter genom inre brännarrör?
Som GoForIt föreslår, testa med ett nytt tändelement.

Skulle det vara en skadad kabel som ligger mot jord, borde jordfelsbrytaren skjuta direkt.
Det går att felsöka en strömlös panna om det finns en arbetsbrytare. Annars får man ta alla tre faserna i elcentralen.
Anslut instrumentet mellan inkommande fas i pannplinten och skyddsjord. Mät alla tre faserna L1, L2 och L3.
Skulle resistansen vara låg, så koppla ur brännaren och mät om, vilket kanske kan peka ut var felet ligger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av xrf »

Stegatorparn skrev: ons 28 okt, 2020 18:26 Kan vara tändelementet som ger jordkontakt när det blir varmt. OK
Sitter tändelementet förankrat med en skruv och mutter genom inre brännarrör? Japp det gör det
Som GoForIt föreslår, testa med ett nytt tändelement. Yes jag köper imorgon coh testar på lördag. Låter som Sven-Ingvars gamla låt lite :)

Skulle det vara en skadad kabel som ligger mot jord, borde jordfelsbrytaren skjuta direkt. Håller med
Det går att felsöka en strömlös panna om det finns en arbetsbrytare. Annars får man ta alla tre faserna i elcentralen.
Anslut instrumentet mellan inkommande fas i pannplinten och skyddsjord. Mät alla tre faserna L1, L2 och L3.
Skulle resistansen vara låg, så koppla ur brännaren och mät om, vilket kanske kan peka ut var felet ligger.
OK jag börjar med elementet så får vi se annars blir det att leta bland kablar här och där.
Tackar för era tips!!
Återkommer med lägesrapport framöver....:)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Jordfelsbrytare löser ut

Inlägg av xrf »

Japp, nu bytt till ett tändelement original (minns ej om det trasiga var en piratkopia eller ej) och pannan går utan att brytaren slår av.
Dock stannar brännaren ibland och jag får se om jag kan hitta felet till det, förmodligen justera inställningar . :?:
I vart fall ett stort steg framåt nu.
Skumt men nåt termiskt fel där det blev obalans eller jordfel i samband med att elementet värmdes upp.
Tackar för er support!
Kanske kan denna tråd hjälpa nån annan också framöver :)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Skriv svar