Thermia Biomatic 20+ Kloka råd ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ingo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 okt, 2020 12:49

Thermia Biomatic 20+ Kloka råd ?

Inlägg av Ingo »

Hej alla pelletsbrännarkunniga.
Jag installerade en Thermia Biomatic 20+ med skruv och silo från Mafa 2005.
Den har funkat bra. Sotat och städat ca varannan månad. Slitdelar som packningar, impeller, kugg bytt några gånger.

Nu har några problem dykt upp som ger driftstopp.
• Pelletsmatning; pannan styr skruven via sladd från pannans front till skruvmotorn. När min panna startar upp så värkar det vara då att pannan inte skickar signal/ström till skruven att mata. Om det är problem med skruv eller panna vet jag inte. Dock så tror jag det är signalen från pannan som inte är adekvat. Detta baserat på att när skruven borde jobba så ”mullrar” den bara lite lågt. Om jag tar sladden och ansluter direkt till nätspänning, jobbar skruven som den ska. När pannan väl är i gång, kan den köra i några dygn för egen styrning, för att åter stanna. Kan det vara styrkortet i pannan? Sladdbrått ?
Är det någon annan som haft liknande besvär?
• Motor för interna matningen. Ibland efter underhåll och jag startar pannan, matar motorn väldigt långsamt. Då jag trodde det var motorhaveri bytte jag denna (ca2000kr), men samma besvär kvarstod. Jag upplever också att kedjan blivit ”slapp” och ”halkar” ibland i matningen, trotts att den är spänd till Max med förskjuten motor. Jag har satt en distans som kedjan löper över för att sträcka den, då funkar det bättre.
• Fråga? När pannan är i läge Pellets/el och det blir driftstopp i pelletsen, upplevs det som att pannan är svalare (kallare varmvatten) än när pannan är i läge el..... kan det vara så?

Är det några kloka där ute med erfarenheter av detta och av Biomatic 20+ får ni gärna komma med bra tips ?!

// Ingo
Beachman
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 21:26

Re: Thermia Biomatic 20+ Kloka råd ?

Inlägg av Beachman »

Hej,

Då har mest troligt kondensatorerna på reläkortet givit upp. Detta hände mig för ca 4 år sedan. Antingen tar du fram ELFA-katalogen och lödkolven och byter ut alla kondensatorer eller så beställer du ett nytt reläkort, exempelvis denna: https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... ic-20.html

Jag valde det senare då jag varken har ork eller tid att börja löda i smällkalla vintern :D .

Här har du instruktioner på hur man byter kortet:
https://www.ariterm.fi/wp-content/uploa ... to-FIN.pdf
Biomatic +20 (2008), 4 ton bulk källare - Ariterm skruv, Trä ca 300m2 uppvärmd yta från 1936, Murstock 13m hög - yta ca 10m2 13 kanaler bakugn i källare!
Ingo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 25 okt, 2020 12:49

Re: Thermia Biomatic 20+ Kloka råd ?

Inlägg av Ingo »

Aj då..... hade hoppats på något enkelt och billigt.
Tack för bra svar, och det lutar ju förstås mot att jag får beställa ett kort och byta.

När dina kondisar gav upp, hände då saker likadant som min beskrivning eller var det något som var annorlunda ?

Tack för snabbt svar !

// Ingo
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Thermia Biomatic 20+ Kloka råd ?

Inlägg av CPMS »

Enkelt och billigt?
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 20#p169720
och sen kolla tråden som länkas i sista inlägget.

Interna matninsmotorn.
Glidlagren i brännarhuset är väl slitna så axlarna kan flytta sig lite, byt eller bygg om till kullager.

När den står i Pellets/el går nog pelletsbrännaren på inställt börvärde men eftersom elen ligger som backup startar den vid en lägre temp om inte pelletsen går igång, kör du bara El går den på inställt börvärde så då blir pannan lite varmare.
Finns nog någon parameter som man kan ändra ang tempen på el.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar