Vedpanna med blålågeteknik

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av teufel »

Någon som har en modern vedpanna med blålågeteknik?

Hur funkar den rent tekniskt? Och hur upplever ni hur det är att hantera den?
Har en ackumulatortank på 500 liter idag, behöver man mer för att värma ett stort hus med 7 rum + 2 kök, tre vuxna personer som duschar?

Med lite arbete har jag nämligen "gratis" ved att avverka, kapa och klyva, men jag behöver i så fall byta panna.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av Stegatorparn »

Har en Värmebaronen Combimax -93 som jag kör mot en 500 liters acktank. Ett fullt inlägg brukar räcka för att ladda tanken, men efter 4 - 6 timmar är det dags att elda igen. Man bör nog ha minst 1500 liter för enbart vedeldning. Jag har det bara som en nödlösning. Kör normalt med pellets.

Pannan har omvänd förbränning där rökgaserna från veden går ner genom ett hål i det keramiska rostret och slutförbränns i en keramisk kammare i hög temperatur, s.k. blålågeförbränning.
Min panna är lätt att raka ur och sota.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av teufel »

Kollade lite på Värmebaronens hemsida. Står inte att deras nuvarande pannor har blålågeteknik, bara att några av dem har lambdastyrning och effektreducerare om man lägger i för mycket - är det samma sak?

Läste nån annanstans att för vedeldning så rekommenderas ca 3000 liter ackumulatortank för ett större hus.
Men då blir det väl många ilägg innan den är nöjd, om ackarna är helt urladdade efter ett dygn?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av Stegatorparn »

Tog bara min egen panna som exempel, ingen rekommendation i ditt fall.
Bättre med större ackumulatorvolym som räcker ett helt dygn eller mer om det finns plats.
En större volym kräver också en större panna för att laddningstiden, eldningen, inte skall bli för lång med många inlägg.

Hur mycket pellets gör du åt med på ett år?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av teufel »

Lite svårt att uppskatta just nu, då jag bara har bott i det här huset sedan i maj.
Men i ett tidigare hus gjorde jag av med 7-10 pallar per år, och jag skulle tro att det blir lite mer här då det är ett större hus med större invändig takhöjd.

Tidigare boende i huset har uppgett att det gjort av med 30.000 kWh/år, men då har jag förstått att de har kört elpatron senaste året, och då inkluderar det hushållselen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedpanna med blålågeteknik

Inlägg av Stegatorparn »

Tror våra hus är rätt jämstora.
Jag hamnar på drygt 33.000 kWh och då utgör pelletsen 24.000 kWh c:a 6 pall.
7-10 pall låter väldigt mycket.

Hur som, maxeffekten borde hamna runt 15-16 kW vid -16°DVUT.
Med 3.000 liters ackumulatorvolym 90°-30°, kommer värmen vid -10°ute att räcka i c:a 16 timmar.
Med en 30 kW vedpanna tar det drygt 6 timmar att ladda tankarna till 90°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar