Vad ska dragluckan stå på

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag har testat med olika värden vid olika brännarcykler, men matningen ligger konstigt nog konstant. Jag får snart en till brännare, se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2065

Får se om det blir skillnad då.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lågt

Inlägg av snillet »

Se hur långt ned du kan gå innan brännaren börjar "bröla" ibland, det gör den om draget är för dåligt, då kommer ett "floff floff" liknande bröölljud från den och kan man se lågan så ser man att den i princip försvinner, ofta när matningen ligger på ett högt värde.

Då är draget för dåligt.

Blir bra för MIG när jag höjer 5-10 pa över den inställningen.

Det besvärliga är DOCK att symptonet blir detsamma med för mycket drag :lol: , men då måste iaf mina grejer upp till 35-40pa. Kanske inte aktuellt :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Nu har jag testat den andra pelletsbrännaren och den reagerar när jag ändrar trycket på luckan.
Ska man ställa dragluckan så inte brännaren brölar men matningen ligger högt? Eller nånstans mitt emellen :?:
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

brööl

Inlägg av snillet »

Swefred skrev:Nu har jag testat den andra pelletsbrännaren och den reagerar när jag ändrar trycket på luckan.
Ska man ställa dragluckan så inte brännaren brölar men matningen ligger högt? Eller nånstans mitt emellen :?:
Vid uppstart får iaf jag lite allmänt "brööl" så det är i jämn drift som räknas. Inget bröl helst. Utan ett någorlunda jämt å fint ljud som en gasolbrännare ungefär. Ibland kan det dock komma ett litet "mini-brööl" hos mig.....men högst kortvarigt.

Se bara upp nu i luciatider så det inte är en övertankad 18-åring som ligger å bröölar i rabatten på utsidan :lol: :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar