Så tvingar man fram elbilar

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Ahh idag drog den 1,38 kWh per mil till jobbet. blir ju nästan 2 kr milen.

Jobbigt med elbil :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Det mesta är nog sagt i den här dialogen som har parter i låsta positioner.
Tipsa Hertz om Dina kalkyler! De har ju räknat fel eller hur?! Kanske har förarna av Hertz elbilar frossat för mycket i användning av rattvärmaren…… Spara pengar! Prova denna: https://youtu.be/mYdRK58wKQQ?si=aC_XKk5qYLGoQ9it
Toppen att Du är nöjd! Kör lite extra för tio spänn jämnt. Vi andra betalar spektaklet.
Köp solceller, batterier, vindkraftverk, cykeldynamo och allt som gör att vi andra som belastar elnätet minimalt, slipper betala för laddning av elskrindan.
Bär Dina egna kostnader. Inkräkta och parasitera inte på elnätet som vi andra är rädda om och använder med måtta.
Straffskatt på alla stora råvaruslukande elbilar! 50000:-/år - minst. 100:-/gång laddkabeln kopplas in! Njut fram till effektavgifterna kommer.
Håll i batterierna och vätgasskrindor!
Här kommer Toyotas ammonikmotor! Fast…. de ska ju gå i konken..
” Toyota owns 50% of a Chinese vehicle manufacturer, the GAC Group. This year it launched its first ammonia-powered model, a four-cylinder car that produces 161 horsepower and a very small carbon footprint.”

https://www.21stcentech.com/toyota-deve ... s-ammonia/

https://www.ammoniaenergy.org/articles/ ... -in-china/

Samt som vanligt - Ifrågasätt och nedprioritera Agenda 2030. Det är en självplågarmanual utan like och mening.
Själv ska jag börja sticka mössor med elslingor och sälja till elbilsägare. ”Plugga in - tina upp - tankeförmågan åter”. Simsalabim!
Fridens.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev: tis 23 jan, 2024 21:21 Ahh idag drog den 1,38 kWh per mil till jobbet. blir ju nästan 2 kr milen.

Jobbigt med elbil :lol:
Det skiljer en hel del mellan olika bilar och var man "tankar"/fyller på med el. Såg en provkörning av en ny elbil på youtube, en av de första av märket i Sverige. Kommer dock inte ihåg märket, men bilen drog 2,67 kW/mil vid långkörning och de blev tvungna att "tanka" under färden på ett "snabbpåfyllningsställe" där elen kostade 9kr/kW så bränslepriset blev nästan dubbelt mot vad min Skoda Superb diesel drar vid långkörning dvs strax över 24 kr/mil...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Tack Roli för att Du hjälper till att balansera gentemot den vilseledande elbilshypen. Var rädd om Skodan….
Självklart kan elbil vara ett bra alternativ för vissa, men deras förtjänstfullhet skall inte generaliseras som gällande för alla.
Resonemanget är delvis i analogi med den gällande bergvärme jmf med pellets. BV har ”elbilsstatus” men är långt ifrån alltid det generellt sett mest rationella valet av energikälla.
Nu kostar våra gamla två KIA Ceed CRDI vardera ca 8:50 - 11:-/mil. De skall köras tills de är helt slut. Plånboken styr. De ägs av familjen - inte av banken. Ska bli intressant att jämföra med en elbils skick, värde och servicebehov vid 16 års ålder och 23000 mil.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Roli skrev: ons 24 jan, 2024 08:26
Andreas Hansson skrev: tis 23 jan, 2024 21:21 Ahh idag drog den 1,38 kWh per mil till jobbet. blir ju nästan 2 kr milen.

Jobbigt med elbil :lol:
Det skiljer en hel del mellan olika bilar och var man "tankar"/fyller på med el. Såg en provkörning av en ny elbil på youtube, en av de första av märket i Sverige. Kommer dock inte ihåg märket, men bilen drog 2,67 kW/mil vid långkörning och de blev tvungna att "tanka" under färden på ett "snabbpåfyllningsställe" där elen kostade 9kr/kW så bränslepriset blev nästan dubbelt mot vad min Skoda Superb diesel drar vid långkörning dvs strax över 24 kr/mil...
De flesta med elbil tankar hemma. När du vaknar har du alltså på sommaren ca 50 mils räckvidd i tanken. på vintern ca 30-35 med min bil.

Det spelar ingen roll om snabbladningen kostar lite mer. 9kr var det länge sedan jag såg.
Det dyraste jag tankat är nog 5-6kr kWh. Nu ligger tesla på 3-4 kr kWh
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Tanka på natten….. Då gäller det sannolikt att ladda under längst möjliga tid för att minimera effektavgift som Ditt nätbolag ev. väljer att ha. Fast det har Du förstås stenkoll på eller hur? Facit kommer senast 1/1-27. Sen är det ju extra spännande att vid sänggåendet inte veta om bilen är laddad om den behövs akut under natten. Elbilsägare har nerver av stål.
”Hur ofta sker det” blir säkert svaret. Inte ofta, men när det sker kan det gälla livet. Måtte ambulansen vara laddad.
Har man av ideologiska eller andra irrationella skäl bestämt sig för att elbil är det enda rätta och alla fossilbilsägare är förtappade, kommer inga sakargument att bita. Om däremot fyra timmars laddning med 20 A medför en effektavgift på 20 x t. ex. 120:-, dvs 2400:- (prel. en gång/månad), så lär nog PK-skälen få stå åt sidan. 8 tim med 10 A blir 1200:-.
Ovanstående struntade Mobility Sweden att räkna in när de i TV o media basunerade ut hur billigt det är att köra elbil.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

11 kW laddar de flesta elbilar som mest.
Det finns liksom ingen anledning att ladda AC snabbare.

Dessutom installerar man en effektvakt som känner när husets förbrukning går upp, då sänks laddhastigheten.
Jag kör med 16A huvudsäkring och den har aldrig brunnit.

Du har verkligen ingen koll på elbilslivet, ändå tror du att du vet bäst :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Grattis till ett gott skratt! ”Elbilslivet” …. Herre min je…
Tyvärr har bekanta elbil så jag slipper inte gagget om laddning och deras vånda när tre faser och 20 A inte räcker.
Kul att ha VP med elpatroner och urladdad bil och effektvakten (fanns redan på 80-talet men då slapp man elbilar) ska välja. Ingår ullpyjamas och sovsäck när man köper elbil? Ingår spritkök? Vedkamin? Gasolspis? Snacka om ”elbilslivet”! Hellre ”husvagnslivet”.
Kanske skulle Du köpt en 22 kW laddbox som framtidssäkrar. Som sagt - effektavgifterna kommer senast 1/1 -27 och alltfler nätbolag inför dem tidigare och många elbilsägare har redan sönderbitna naglar.
Ett gott skratt förlänger livet! Jag kiknar av skratt.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

Varför gillar inte staten de som kör på villaolja? Kan det vara förlusten av skattepengar? Hur mycket förlorar staten på att elbilar går på villael? Och även om priset är högre längs vägen, så förlorar staten där med. Funkar bra när många betalar, och få utnyttjar.

Men till slut tar andras pengar slut...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Echo Foxtrot »

Sedan har vi ju värdeminskningen på elbilar. Är det ens någon som köper en äldre elbil?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Jodå, det finns fantaster som köper beg. elbil.
https://www.mrf.se/blog/2023/12/04/bilh ... amtiden-2/
Vad skall vi göra som kör bilar värda 35-50000:-? Lägga om hela vår ekonomis fokus för att leva ”elbilslivet”?
Är vi parias som inte ska kunna äga en bil? Hur skall vi ha råd med elbil, solceller, batterier osv?
Det bästa som hänt elbilshandeln är att stödet togs bort.
Varför inget stöd till pelletseldare? Minimal elnätsbelastning, säkerställd effekt och beredskapsfördelar.
Cirkusen kring alla elprylar genererar megabelopp i moms, elskatt, arbetsgivaravgift mm till staten.
Tro inte att vi slutkonsumenter blir de verkliga vinnarna i slutänden.
Fler behöver låna pengar för att hänga med i PK-svängen. Bankerna tjänar storkovan på räntegapet - de är vinnarna. Inför en saftig bankskatt snarast!
Medborgarna är den lättledda fårskocken varav många har ”följa John-beteende” och inte gör egna väl övervägda val.

Den här tråden börjar bli lång och detta är ett pelletsforum, så om man ska anknyta till pellets så kan resonemanget i många delar gälla även för pellets kontra VP. Vilket av uppvärmningssätten drar in mest pengar till staten/bankerna? Eller?
https://youtube.com/shorts/GF9bOGE_Cnc? ... btuAf0g3r4
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Andreas Hansson »

Kör man en bil som är värd 35t så får man väl fortsätta med det tills elbilarna har kommit ner i pris.
I framtiden kommer det väl bara finnas elbilar för 35t eftersom de flesta nya bilarna är elbilar.

Kör man långt så kan det vara värt att kolla på en lite dyrare elbil då bränslet kostar typ ingenting.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Tack för svar från vår elbilsförespråkare A. H.
Det är ingen given logik i att koppla 35 tkr till att ”köra så mycket” - dvs hög årlig körsträcka. Hade Du inte elvärme i mössan?
Skämt åsido.
Bilen är gjord 2008, gått ca 23000 mil varav nu ca 600-800 mil/år vilket är ett megaargument MOT elbil.
”Värt att kolla på en lite dyrare elbil….”. Vad innebär ”lite dyrare”? Prisklass? Ge förslag på elbil med ekvivalenta utrymmen, lastförmåga och tillförlitlighet som matchar KIA Ceed 1,6 CRDI SW - dvs en kombi. Obs dragkrok! Ska klara ca 700 km nonstop utan laddning. Laddreserv som skall klara lång och långsam ”kolonnkörning” på små norska vägar i tuff geografi i tufft vinterklimat med risk för stängda tunnlar och svårt att vända.
Det är djärvt att hävda att i framtiden är de flesta nya bilar elbilar. Vilken framtid? 2030?
Engelsmän backar…. https://www.dagensps.se/cleantech/britt ... m-ar-till/.
Toyota har ett nyktert resonemang. All heder åt Toyota som vågar göra en nyanserad bedömning.
https://www.dagensps.se/motor/toyota-ra ... framtiden/. Tillåter mig att instämma och slå vad om det.

Här har vi ett genombrott i laddteknik. Räddning för sunkiga Polestar vars värdering gått genom golvet? Nja…..
https://www.dagensps.se/motor/genombrot ... m-minuter/
Snabbladdning 16 mil på fem minuter. Dvs ca 32 kWh på 5 min eller, om man är snäll i kalkylen, 24 kWh på 5 min. Hur många ampere behövs för konststycket att ladda ett 64 kWh batteri på 10 minuter???? En vanlig Svenssonladdare på 11 kW (16 A) behöver uppåt 6 h. Bäst att ha en M20-stång i propphållaren. 16 mm2 klarar 63 A.
En stilla fråga: var finns infrastruktur som klarar de amperenivåer som krävs?
Superladdaren ska kanske stå vid vindkraftverkets fot, så glöm nattladdning - det blåser mindre nattetid. ”Elbilslivet” innefattar kanske boende nära vindkraftsverk. Där är kåkarna billiga! Ska hela landets elnät byggas om för att ladda elbilar? Ska den kostnaden mha fordonsskatt läggas på elbilarna? Jag tänker inte pröjsa eländet.
Låt oss vara nöjda var och en med sitt val. Fridens. Snart dags att ladda.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av rod02 »

Riksrevisionens rapport förenklat. Elbilar är omvänd Robin Hood(ta från fattiga och ge till rika).

Hur kul skulle det vara att köra elbil med extrem kilometerskatt, för att gynna ICE bilar?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Så tvingar man fram elbilar

Inlägg av Snapphane »

Toyota gasar på!
https://www.dagensps.se/bors-finans/toy ... b39440f562

Ser fram emot ammoniakmotorn! Låt elskrindorna bära sina nätkostnader! Straffskatta laddning från annat än egenproducerad el.
Knäck ryggen på självplågeriet Agenda/Vision 2030.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar