Grena av shuntanslutning på panna till två shuntar

Skriv svar
nickelas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 10 jun, 2021 11:42

Grena av shuntanslutning på panna till två shuntar

Inlägg av nickelas »

Jag går i planerna att byta ut vår gamla oljepanna som är konverterad till pellets mot en nyare modernare pelletspanna.

De jag tittat på är en biomatic 20+ och en Ecoflex.
Fördelen för Ecoflexen är att den finns mycket närmare och är betydligt nyare, nackdelen är att den bara har en utgång för radiatorkretsar och jag skulle gärna vilja separera de rum vi har vattenburen golvvärme i på en egen shunt med lägre framledning och radiatorer på en annan.

Att styrningen i Ecoflexen bara tar en shunt är inget problem då vi sedan tidigare har en shuntautomatik som har stöd för två shuntar så den kan jag i så fall fortsätta att använda.

Men stora frågan är finns det något sätt att grena upp anslutningen på pannan som ser ut något typ nedan så man kan ansluta två kretsar på den eller blir man tvungen att lägga shunten till golvvärmen parallellt med radiatorslingan i så fall?
Bild

Nackdelen då blir ju att det inte är lika smidigt att bara shunta ut värme till golvvärmen längre på våren och tidigare på hösten för att få lite värme i badrummet och sovrummet i källaren. Då måste jag ju i så fall ha ventiler för att stänga radiatorslingan på sommaren och stänga av dess cirkulationspump samtidigt. Dessa ventiler är ju lämpligt att ha ändå men det blir ju mer saker att göra i övergången.

Någon som har några bra idéer?
Skriv svar