Se vilken årsmodell

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nickelas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 10 jun, 2021 11:42

Se vilken årsmodell

Inlägg av nickelas »

Hej

Jag ska titta på en beg. Ctc Ecoflex panna som man tyvärr inte har några papper på men man uppger när den är installerad.
Finns det något enkelt sätt att se tillverkningsår på dessa pannor?

På ariterms biomatic står det ju klart och tydligt på märklappen men de märkningar jag sett bilder på från olika ecoflex så verkar det inte lika enkelt att läsa ut.

Någon som har koll?

Mvh Nicklas
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Se vilken årsmodell

Inlägg av nyman »

På min står bara tillverkningsnummer. Tidigare pannor med början 2006 hade sprintmatning av doserhjulet. senare modellen hade kedjematning. Funderar du på biomaticpannan ska du ha ovanligt hög takhöjd i pannrummet då tuberna ska dras uppåt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nickelas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 10 jun, 2021 11:42

Re: Se vilken årsmodell

Inlägg av nickelas »

Vad nuvarande ägare säger så ska den vara från 2018 eller 2019 men de hittar ingen dokumentation på installationen eller något så tidigare ägare har nog antingen sparat allt själv eller kastat allt i flytten.
hur länge tillverkades dem? för dem görs väl inte längre eller gör dem det?

Så om jag har 220cm i takhöjd minus en upphöjd förstärkning där pannan står på ca 5cm så är inte biomaticen ett bra val alltså?

Vad har du för årgång på din Ecoflex och är du nöjd med den?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Se vilken årsmodell

Inlägg av nyman »

För två år sedan tror jag CTC fortfarande sålde sina pannor.
Var nog råvarubristen det året och Miljöpartiets stort uppslagna projekt om att tillverka "flygbränsle" av pelletsråvaran som det redan var brist på som satte Ariterm i konkurs och gav CTC impulsen att sluta med panntillverkning.

Nu visade det sig att "flygbränslets" frontfigur fd. språkrör Wetterstrand i det statsbärande partiet också var inblandad i företaget som skulle tillverka "flygbränslet" och då blev det knäpptyst i Bonnierpressen kring den här frågan.
Nu verkar intresset för pelletseldning öka igen.
Janfire tog över tillverkningen av brännaren till Biomatic och Ecoflex.

Mitt pannrum är 2250 högt så Biomaticpannan valdes bort direkt. Rördragningen blev också enklare med ecoflexpannan.
Den är av första årsmodellen 2006. Betalade 2200 för en uppgradering till kedjedrift innan pannan sattes in.

En eurofirebrännare passar nästan direkt i brännarhålet på ecoflexpannan. Kan konverteras till enkel brännare för drift med ett billigt bensinaggregat när strömmen försvinner pga. sabotage eller vindbrist. En 230V torinfläkt + två enkla timers för fläktens pulsning och skruvens matning bör räcka. Man riskerar inte ecoflexpannans elektronik för några experiment med dålig växelström från ett bensinaggregat.
Är helt nöjd med ecoflexpannan.

Har du tittat på Janfirepannan med Janfire NH brännare? Spaksotning och viss möjlighet till vedeldning i pannan.
Har sett någon begagnad på Blocket. Italienska Mescoli tillverkar pannan som också sålts under namnet Combifire.
Kan ingenting om Janfire men möjlighet till vedeldning blir ett alltmer brännande krav på ett framtida hållbart värmesystem.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar