Ext matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Se
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... lan#p92556
Originalvingarna är gjorda i polyuretan som finns i olika styvhet (Shore) och elasticitet (E-module). Såvitt jag vet UV-känsligt.
Blir spröda och hårda när de åldras.
Det är förstås uppenbart att du skall reklamera.
Ha alltid fyra stycken hemma i reserv. Eller så gör du en mall och kan lätt skära till reservvingar av t ex plastmatta som du använder tillfälligt (!). Tänk på att slussen har en säkerhetsfunktion (bakbrand…) och chansa inte med undermåligt materialval.

Om du får kombinationen fullt internförråd men tom brännkopp har du ett hinder nere i internförrådets botten. Det (brusten slussvinge) har hänt mig. Eftersom man inte kan se eller känna genom en intakt sluss men behöver veta nivå i förrådet, kan du skruva av en optovakt och se/känna om pellets finns. Eller så gör du på förrådets sida en lodrät inspektionsslits som täcks med liten lucka (lufttät) som skruvas fast med vingmutter/-muttrar.
Allmänt sett finns det flera åtgärder som underlättar felsökning (helger, mitt i natten, svinkallt ute osv….) och test av komponenterna men det kan vi ta senare vb om du vill.

Röret: Underligt nog kan jag inte se att det fått ett nummer på översiktsritningen.
se sid 4
http://www.wv.fi/folder/Bioline_20manual713.pdf
Utgå från siffran 5. Ovanför den ser du matarskruvens rör som mynnar in i flänsen för brännkoppen. På ovansidan strax före flänsen syns ett mindre rör som i ca 45 gr vinkel går ner mot matarskruvens rör. Förmodar att liksom på min A3 kan Biolines rör bli igensatt av spån varvid matarskruvens rör inte blir ”trycksatt” av luft som skall strömma framåt mot koppen för att förhindra bakbrand.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tack snälla åker tillbaka imorgon och lyssnar vad dom säger,ska sedan göra rent ordentligt
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

hallo igen då var vingarna bytta igen Och nu har det fungerat över 1 dyngn kan det ha varit dom ändå? väntar med att byta kondingen tills felet uppstår igen har den hemma nu, så det är snabbt gjort spännande fortsättning hahaha godkväll
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Undrar hur det går för dig och skruven…….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

hahah tack för att du frågar tänkte skriva lite senare när utvärderingarna är klara efter att jag bytte till nya vingar fungerade det bättre 3 stopp på 8 dagar igår bytte jag kondingen och efter det har den fungerat i 16 timmar så det är för tidigt att säga något men jag åter kommer om en vecka och berättar hur det gick, vi höres och trevlig helg :D
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Bra att du bytte kondingen.
Sov inte i pannrummet…..
Ha en bra helg med värme på topp!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Stort tack Snapphane för vårat spånande fram och tillbaka, till slut verkade det som det var kondingen som var felet. Nu har det fungerat 11 dagar prickfritt, du får ha det så bra så kanske vi hörs någon gång längre fram i tiden,får ju hoppas att det fungerar ett tag nu :-D GÖRAN
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Hurra. Det glädjer mig att det fungerar för dig.
Bägge mina Ecotec A3 - varav den ena från 2001 med PLC-styrd projektbrännare och keramiskt tändelement, har i alla år koksat i botten på koppen vilket föranlett behov av tillsyn varje vecka så jag har knackat koks uppåt ett par tusen ggr. Koksen måste bort annars kan växellådan överansträngas samt internskruvens främre spiral/svetsfog skadas pga att att skruven går trögt. Skruvaxeln eroderar i koppen så att den liknar ett timglas. Brukar svetsa den när det är 6-7mm kvar.
Hur har du det med koksning? Hur ofta behöver du rengöra brännaren?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

på sommaren typ var femte vecka blir det sotning + rengöring och knackar koks, på vintern var 14-20 dag typ går ju lite hårdare då men koksen släpper ganska snällt i skålen med hammare och en skruvmejsel :D
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Oj. Så sällan har jag aldrig sotat vare sig det går 25 eller 50 kg/d. Grattis.
Håll koll på fettet i vxl-lådan. Dåligt eller för lite fett kan skada ett fiberkugghjul som inte finns som reservdel. Vxl-låda plus motor är dyr.
På en av mina brännare har jag gjort gängade hål M4 i gaveln nertill nära fiberhjulet samt på motstående sida upptill på vxl-lådan.Lätt att ta bort skruvarna och trycka i fett nertill tills det kommer ut i hålet upptill som sitter några cm ner i nivå med det övre stora kugghulets axel.
Fläkten: se till att bladen är fria från damm annars minskar kapaciteten. Lagerna lätta att byta.
Externskruv: den är ju fast ansluten till styrboxen men överväg att dela kabeln några dm från boxen, sätt stickuttag på stumpen och stickkontakt på sladden till skruven. Tejpa kopplingen eller knyt sladden så att kontakterna inte glider isär. Det blir lätt att snabbt byta till reservskruv samt testa skruven utan att gå via styrboxen.
Gör en testkabel med stickkontakt samt i andra änden flatstiftskontakter, gärna en brytare på sladden (helst tvåpolig) så att du kan strömsätta fläkt-elmotor-tändelement separat. Om du även har en spänningsdetektor https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000019257
eller instrument/testlampa så felsöker du brännaren på 10-15 min.
Om tändelementet har sin elanslutning dold i fläktschaktet kan du förlänga elementets kablar så att skarven blir åtkomlig utan att dela brännaren - det blir lättare att felsöka och strömsätta elementet mha testkabel .
Ha det gott!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Det var mycket att ta till sej, ska tänka på vad du skrev må så gott själv och ett stort tack :D
Skriv svar