Ext matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Aj då.
Vilket felmeddelande? Pelletsbrist? Går inte externskruven?
Vilka värden får du på optovakten?
Om inte vingarna är uppenbart dåliga, kan du avvakta byte.De är troligen inte orsak till driftstoppet.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

LARM: Fel Ext. Matning får jag, men den startar direkt när jag trycker på start sen kan den gå olika länge ibland 5 timmar ibland 3 dygn-Ska byta båda givarna när jag får dom på posten
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Hmm.
Intermittent fel. Kan du filma/spela in display och ljud? Det intressanta är att se när felmeddelandet kommer.
Också önskvärt att korrelera givarvärde till verklig nivå i internförrådet. På en brännare har jag mha vinkelslip kört en lodrät slits i gaveln på förrådet för att kunna inspektera pelletsnivån. Täcks med plåt/packning som skruvas dit så att tjuvluft hindras.
Vilket värde har givarna när larmet utlösts?
Föreslår att du läser av nuvarande givares variation i värden under arbetscykeln. Ökar de successivt då pelletsnivån sjunker? Vid vilket värde startar/stoppar skruven? Vet inte om givarna mattas eller går sönder helt direkt. Om värdena förändras rimligt i förhållande till arbetscykeln, är givarfel nog osäkert. Gör samma observation med de nya givarna.
Osannolika orsaker är dålig anslutning i styrskåpets plint. Likaså kabelbrott, valvning och kondensatorfel - då borde skruven inte starta varje gång du trycker på Start. Men jag kan inte svära på det….
Tolkar det som att när du gör omstart går skruven alltid igång och det kommer pellets direkt? Korrekt?
Vilken programvara har du? Undrar hur programmet tolkar läget då brännaren stannar pga uppnådd panntemp men internförrådets givare har högt värde och externskruven stoppas pga uppnådd panntemp. Skruven har bara viss tid på sig att fylla internförrådet och då bör programmet se stopptiden fram till nästa start som en paus och inte påfyllnadstid för externskruven. Annars blir det larm.
Du har lång skruv nämner du. Har du en kort reservskruv så kan du prova den. Teoretiskt kan felen mellan förråd och brännare vara : nedre skruvlager, fjäder lossat från motoraxeln, motor-kondensatorfel, fuktskadad pellets - stockning i skruven, valvning vad jag kan komma på nu men inget dessa ter sig sannolika.
Som sagt - läs av nuvarande givares värden och jämför dem med värden efter givarbyte.
Överväg att uppdatera programvaran men gör bara en sak i taget.
Vet du drifttid på externskruvens motor/kondensator?
Observation och logg är A och O i felsökningen. Stol bredvid brännaren ……..
Håll tråden igång så får du nog hjälp av någon som är proffsig.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

oj tack för svar det var mycket att ta in, funkar det inte efter bytet av givare får jag nog ta hit någon som kan. Men ska pröva några av sakerna du föreslog först. STORT TACK ps har fungerat sedan igår kväll :D
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Ta det med ro.
Det ter sig nog mer komplicerat än vad det är.
Prioritera att läsa av värdena innan givarbyte.
Om du resultatlöst byter givare tror jag kondensatorbyte blir nästa åtgärd, så ta reda på dess beteckning (t ex 6 uF/450V) så länge. Kondensatorn är inte unik för Ecotecs skruvmotor, så den kan du köpa hos vilken elektronikhandlare som helst.T ex Elfa, Farnell eller Electrokit m fl.
https://www.electrokit.com/produkt/moto ... uf-475vac/ (101:- m frakt).
Smutta på en öl under arbetscykeln.
Trevlig helg.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Tack följer dina råd, funkar fortfarande:Jag återkommer med svar hur det går Trevlig helg själv och alla andra som följer :D
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Hallo Snapphane jag bytte nivåvakt vit (sändare) och efter det har det fungerat 5 dagar så jag hoppas att det var felet.Hadde ju en liten tro att det kunde vara felet,hoppas det var rätt magkänsla.Det sista som lämnar är hoppet,än en gång stort tack lärde mej mycket av dej mvh Göran :D
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Också var jag tillbaka till samma fel blir så trött fick vara glad en vecka :(
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Jaha……. Då är du inte glad nu.
Samma felmeddelande?
Jämförde du värdena ny/gammal optovakt? Byt sändare i steg ett, kolla värden, byt sen även mottagaren och kolla värden.
Vet du vilken programvara du har?
Ge inte upp……
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

Ja samma felmeddelande, går 2-3 gånger själv sedan stopp men startar direkt när jag trycker på start, väntar på nya givare men rörmokaren som sålde brännaren,skulle skicka ny men är så seg 14 dagar sedan, ska se om jag får tag i nya givare i morgon men känns som felet ligger någon annanstans då felet inte uppstår hela tiden
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Visst kan du prova att byta optovakten men den kostar väl över 400:-?
Utifrån de värden du redovisat är jag inte övertygad att givarna är felaktiga.
Givarnas värde bör korreleras till pelletsnivå i förrådet, dvs man måste se att nivån överensstämmer med ljusvärdena. Om man inte kan konstatera bristande överensstämmelse bör optovakten fungera.
Det kan vara värt att se över externskruvens funktion.
På korta skruvar kan spänning i skruven göra att motorn:vxl-låda backar då den blir strömlös. När den startar igen behöver den först bygga upp skruvspänningen innan den börjar mata pellets. Då kan man tänka sig att matningen blir otillräcklig. Har läst det här på forumet.
Du har lång skruv som jag antar har motorn med snäckväxel som omöjliggör att motorn backas av skruvspänningen.
Hur lång skruv har du? Vilken lutningsvinkel? Samma vinkel hela skruvens längd?
Har du mätt skruvens matning i gram/minut? Kör den t ex 10 min mot en spann, väg därefter.
Matas skruven direkt via styrboxen eller via relä/kontaktor som kan tänkas falera?
Är du säker på att skruven alltid startar direkt vid avsett värde på optovakten?
Har svårt att råda dig om justeringar i styrboxen. Ska fundera på det eftersom jag avser ha en Bioline i reserv till den PLC-styrda A3 med eltändning och kapacitiv nivågivare. Kolla din programversion.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

får nog ta hit någon som kan detta har en fråga om jag kan förlänga tiden från 30sek till 40 sek på exter matn för nu står det 30sek kanske behöver lite längre tid men det verkar så konstigt att det kan gå typ som senaste dygnet 23 tim innan det löser ut felmeddelandet nivåvakten är fast på bör på 78 men på är slår det mellan 56-98 när den går. Synd att du inte bor i närheten Snapphane
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Ser i manualen pkt 4.6 angående extern matning att normalvärdet är 30s som skruven SKALL gå vid låg pelletsnivå. Det kan tolkas som att den antingen alltid går så länge eller troligare, att den tillåts gå max 30s men stoppar tidigare om optovakten läser fullt förråd.
Visst kan du prova att öka matningstiden men håll koll på ursprungliga inställningar.
Matningen är även beroende på skruvvinkeln. Vilken lutning har du nu? Har du provat minska lutningen något? Gradera matningen genom att väga matad pellets på t ex 10 min. Jämför med nuvarande lutning.
Om skruven har jämnt otillräcklig matning bör driftsavbrotten komma tidigare då brännaren går mycket jmf med då den går lite. Varierar tiden till driftsavbrott med vädret?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

jag ändrade till 33 sek, prövar lite sakta, nej det är samma oberoende av vädret, körde manuellt 5min i en hink och det blev exakt 16dl Jag har inte rört vinkeln och jag har bott här i 7 år drygt och det har funkat ganska bra förut men aldrig detta fel som började för drygt 3-4 månader sen men har blivit värre får väl vänta och se om det kan bli något bättre med den lilla justeringen annars ökar jag sakta och ser vad som händer. Hörde av en att det kan vara slussvingarna som kan drar tjyvluft om dom är slitna och orsaka detta problem vad tror du om det???
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

16 dl/5 min, dvs 3,2 dl/min. Om skruven går 30 sek ska den ge i ca 1,6 dl som skall igenom slussen. Jag tror att slusspassagen i huvudsak är tyngdkraftsberoende. Osannolikt att lätt otäta slussvingar signifikant minskar gram pellets/slussvarv.
Öka matningstiden i små steg som du tänkt och observera nivåvaktens värden. Se upp så att internförrådet inte blir ”överfullt” så att slussrotationen hindras. Då kan internskruvens motor/vxllåda överbelastas.
Synd att ingen mer på forumet ger råd. Undrar var Stegstorparen m fl håller hus. Han brukar fixa det mesta.
Lycka till!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar