Hjälp med setup av bulkförråd

Skriv svar
david.sund
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 sep, 2021 20:48

Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av david.sund »

skiss bulkförråd.png
skiss bulkförråd.png (51.18 KiB) Visad 2256 gånger
Hej!

Mitt första inlägg här. Försökt läsa mig till lite vad ni experter skriver, svårt att hänga med bland alla nya termer men man gör sitt bästa. Vi köpte hus för snart ett år sedan och har precis plockat ut den gamla oljecisternen och siktar in oss på pellets. Tittat framförallt på Volvoslavs och Stegtorparns förråd och funderar på att göra något liknande. Jag har dock inte så generöst utrymme, som ni kan se enligt skissen. Har lite frågor:

1. Hur stort bör mellanförrådet vara? Som ni kanske förstår av min undermåliga skiss så ger ett större mellanförråd ett mindre bulkförråd (om man inte kan ha matarskruven just i allra närmast bulkförrådet, i så fall skulle man kunna utvidga det lite på längden/djupet)
2. Bottenplattan i bulkförrådet kan nog bli 120 x 140 cm och på höjden kan man bygga upp till 2 meter i alla fall (takhöjd 2,2). Absolut maximal volym då skulle väl bli strax över 3 kubik, räknat med platt golv. För det första, är det ens någon idé att bygga bulkförråd med detta utrymmet? Minsta vikt som kan beställas verkar vara 1,5 ton (2,25 kubik) på scanbio.
3. Om ni svara ja på fråga 2, bör man i så fall bygga ett förråd platt bottenplatta för att maximera volymen och minska risken för överfyllnad? Kommer ju bli en del skottande. I ett större förråd skulle man ju kunna ha det överblivande som reserv men om förrådet blir för litet kommer jag nog inte våga beställa mer pellets innan jag bränt upp det mesta varför jag nog kommer behöva skotta en del. Är det då kanske bättre att istället helt enkelt köra veckoförråd?
4. Kan jag tänka på något helt annat sätt? alla tips är välkomna.

Tack på förhand!¨

/David
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av nyman »

Kommer någon att köra ut bulkpellets i ditt område i framtiden?
Genom Stora Ensos trixande att först ge någon procents rabatt på pellets för dem som vill prenumerera på en gammaldags papperstidning och sedan bara erbjuda 6 mm pellets för kaminer så är det nu en del pelletseldare som "kräver" utkörning av 6 mm pellets.
Utkörning med speciella dyra bilar är kostsamt nog för pelletstillverkarna och ska man köra ut dubbla turer i samma område blir det dubbelt så dyr fraktkostnad.
Många envisas med att elda med gamla historiska brännare som inte tål lite spån i pelletsen och då blir det reklamation och dyr återhämtning av pelletsen för pelletsfirman.
Mycket talar för att det blir svårare i framtiden att få bulkpellets utkörd.
De två konstruktionerna som du nämner har alla möjligheter att lyckas men utrymmet är i minsta laget för att man ska få ett bra pris.
Långa matarskruvar kan bli ett problem för en del brännare då matningen blir ojämn. Jag har aldrig märkt några problem med 2,2 meter lång skruv vare sig med bionordicbrännare eller exoflexpanna.
Mitt rum intill pannrummet är större men där finns förvaringshyllor, plats för gräsklippare och trädgårdsredskap sedan den stora platsbyggda acktanken äntligen sågats bort med vinkelslip.
Pelletsåtgången gick ned till under en tredjedel sedan en bra luftvärmepump för 20000 monterades så beställa 4 pallar eller ta några turer till Byggmax med släpvagn känns inte betungande.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
david.sund
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 sep, 2021 20:48

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av david.sund »

Tack för svar!

Om bulk kommer köras ut i framtiden har jag inte alls tänkt på. Bor i Partille, precis utanför Göteborg, och för närvarande verkar det finnas en del som kör ut men har ingen koll på om detta kanske är på väg att förändras. Eftersom du ställer frågan har jag nu mailat ut till några entreprenörer för att se hur de ställer sig till detta. Tack för tipset.

Egentligen hade det klokaste kanske varit att börja med ett litet veckoförråd för att se lite hur allting funkar, och att dessutom få allt på plats så snart som möligt innan vintern kommer, men verkar ju väldigt skönt och bekävmt om man väl får till en bra lösning med bulk.

/D
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av Haseld »

Helt klart ska du börja med veckoförråd först!!
Jag tänkte också bygga bulkförråd från början men är glad att det aldrig blev av.
Många klagar över att pelletsen blåsas in för hårt och smulas sönder, flera här
på forumet köper pellets på pall och fyller i bulkförrådet. Läs lite mer i olika
trådar här innan du bestämmer dig.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av Roli »

Jag har kört med bulkpellets i över 10 år med kvaliteten blev bara sämre och sämre med driftstörningar som resultat. Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag fick en leverans som bestod av så mycket spån att det nog var dubbla mängden över vad de tillåter, finns beskrivet här på forumet. Han som kom med sugbilen för att tömma förrådet hade aldrig sett så dålig pellets och hade han ändå jobbat med att leverera pellets under många år. Sedan dess för omkring tio år sedan har jag kört med pellets från säck. Det är lite mer jobb med att bära och hämta, köper för det mesta på Byggmax då de oftast har haft bäst pris. Men mycket bättre kvalitet på säckpellets än den bulk pellets som var på slutet. Nu vet jag inte hur det är på den fronten nu för tiden men bara under det dryga 12-13 år som jag eldade med bulk så steg priset per ton till över det dubbla mot vad det kostade när jag började och kvaliteten sjönk som en sten. Min bästa pellets var nog den första leveransen som jag fick i början av -98. Levererad av en ”vanlig” lastbil med påmonterat blåaggregat längst bak på flaket. Har för mig att det tog ca 20 minuter att blåsa in 3 ton men vilken pellets, inga spån och knappt något damm och fin material.
Mitt råd är att verkligen tänka över om du skall satsa på bulk, visst det blir mycket enkelt att få ett årsbehov inblåst om man har plats men det ger också en hel del driftsstörningar pga den sämre kvaliteten. Har inget ångrat mig att jag bytte till säckad pellets, jo lite ibland när man har 60 säckar som skall lastas av men när det är gjort så vet man i alla fall vilken pellets man har hemma. Detta var alltid ett risk tagande när man fick sin bulkpellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan bara instämma och bekräfta de problem som @Roli beskriver ovan.
Vi kör också, sedan nog 10 år snart, med småsäck trots att det står ett platsbyggt förråd bredvid.
Det ger rejält med motion när pelletsen ska bäras in, men så mycket bättre nattsömn, med en brännare som går som den ska..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har också slutat med bulk, alldeles för mycket spån som samlas i skruvarna och försämrar matningen.
Bulkförrådet rymmer 4 pall varav 2 kan hällas i direkt medan de sista blåses in med en lövblås.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av rod02 »

Har man rätt brännare. Så äter den alt. Vilket jag inte har :-( . Så det blir säck har. 5 min till byggmax...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av Snapphane »

David.
Du har fått många bra tips redan men kanske några av mina lekmannaerfarenheter kan hjälpa dig.
# Om du inte eldat med pellets tidigare bör du överväga veckoförråd tills du är förtrogen med eldandet, sotning, kunskap om brännaren, hanterandet av pelletssäckar osv - dvs att du är bekväm med eldandets omständigheter.
# Hur många ton pellets/år behöver du? Talar den mängden för att du vill slippa säckhanteringen? Var går din brytpunkt för hur mycket du vill bära?
# Källarfönster? Har du ett källarfönster genom vilket du kan släppa säckarna på rutschkana in i källaren så att du slipper bära?
# din skiss på bulkförrådet visar kort avstånd (160 cm) mellan inblåsningsrör och motstående vägg. Även med lågt inblåsningstryck (0,6 bar?) och mjuk matta eller dylikt som bromsar pelletsen före väggen, riskeras antagligen sönderslagna pellets och ökad spånhalt.
# hur lång slang behövs från bulkbilen? Längd, skarpa böjar och knickar påverkar spånhalten
# Avser du använda 6 eller 8 mm pellets? Det råder delade meningar om respektives för- och nackdelar - se forumet. 8 mm har dominerat för min del men en stor leverans 6 mm gav ett tveklöst intryck av betydligt färre ”upphakningssmällar” (tolkar det som jämnare matning) i externskruven samt något mindre koksning i brännaren. Kan du få önskad pelletsstorlek via bulk?
# Kan du sambeställa säckar med en granne kan du få bättre pris än vid låg bulkvolym
# Skall du ha en uppåt- eller framåtbrinnande brännare? Med eller utan doserande internskruv?
Uppåtbrinnade brännare med internskruv tuggar i sig det mesta och är - vad jag läst mig till på detta forum, mindre beroende av spånhalt och externskruvens egenskaper (lutning, längd, ojämn matning osv).
Framåtbrinnade fallschaktsbrännare utan doserande internskruv kan fungera ypperligt men kräver mer hänsynstagande som nämnts ovan.
Min egen erfarenhet av 20 års eldande i två fastigheter med uppåtbrinnande brännare (doserande internskruv) samt bulkförråd som tar fem respektive fyra ton (plan botten pga prio volym, centralt placerad skruv, skottning), är i stort sett goda. Oavsett pelletskvalitet och spånhalt koksar brännarna. Spånhalten har varierat under alla år men en av de senare leveranserna från Scandbio innehöll ovanligt mycket spån som medförde valvning i förrådet men i övrigt inte påverkat vare sig externskruv eller brännarskötsel. Förråden har aldrig rengjorts utan det sista innehållet inkl massor av spån har skottats över i tunna som matar skruven. Allt har bränts upp. Skruvarna är tre respektive 3,5 m med Bevimotorn och snäckväxel.
# Mellanförråd. Överväg om du har fördel av att göra mellanförrådet som ett veckoförråd du kan använda om bulkförrådets skruv krånglar
# Luftning. Ta till utblåsarean rejält för att minska damm i lokalen. Mitt största förråd har utblåsarea ca fyra ggr inblåsets. Egentillverkade välfungerande dammfilter på alla utblås. Förarna på bulkbilen brukar säga att de aldrig tidigare sett så lite damm samt lågt motstånd vid inblåsningen
# Tömningsrör. Sätt lågt (en spann skall få plats under mynningen) ett rör 110-200 mm genom förrådets vägg och in i källaren, täck mynning utifrån med duk/slangklämma. Om du får skruvproblem vid fullt förråd kan du få ut pellets genom röret och dumpa i veckoförrådet. Kan behövas även om du har utåtgående manlucka. Jag har dubbla luckor pga inåtgående lucka tätar bättre (trycks utåt av luften vid inblåsning)
# Nivåkontroll. Sätt plexiglas strategiskt (nära inblåset samt i luckan) så att du kan se hur förrådet fylls och när du kan öppna manluckan. Gärna en invändig lågvolts (!) LED-lampa som lyser från inblåsningsröret in i förrådet
# Valvning. Valvning (pellets packar och låser sig ovan öppningen på skruven så att den inte får pellets) med fullt förråd och du inte kan öppna manluckan är ett problem. Borra ett förslutbart 25-30 mm hål t ex i manluckan så att du kan sticka ett kvastskaft ( runda eller spetsa ena änden) ner mot skruvmynningen. Det bryter valvningen. Har hänt mig några ggr. Ökad risk vid hög spånhalt.
# Spånavskiljare. Kan sättas på matarskruvens undersida. Ca 50-70 cm lång och tre cm bred nätklädd slits som mynnar i plastkanal och ner i en påse. Spånet kan eldas upp i kamin.
Lycka till
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
david.sund
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 sep, 2021 20:48

Re: Hjälp med setup av bulkförråd

Inlägg av david.sund »

Hej!

Makalöst imponerad över både er kunskap och er tjänstvillighet att hjälpa till och komma med tips. Tack vare er kommer jag satsa på veckorförråd till en början. Funderar också på att kombindera det vattenburna (snart) pelletseldade systemet med en luftvärmepump för att minska eldningen något, kommer då inte bli lika mycket kånkande samtidigt som jag kan värma varmvatten och fixa basuppvärming via elementen med pellets.

Ska bli spännande att se hur detta kommer att fungera.

Mange takk!
Skriv svar