Luften utifrån till draglucka?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ulfthomas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 20:45

Luften utifrån till draglucka?

Inlägg av ulfthomas »

Hej,
Jag ska renovera lite i pannrummet och har funderat på att göra om så att dragluckan får sin luft utifrån, pannan tar luften luften från pannrummet som vanligt. Kom på nu när så kallt ute att kanske inte bra för skorsten som då får kall luft -10 grader genom dragluckan, när pannan inte eldas. Dragluckan kanske inte fungerar heller när den får kall luft!
Är det någon som funderat på vad som händer eller om det går att göra enl. ovan.
Vänliga hälsningar Thomas
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Undrar vad som händer med värmen i din panna med -10c° luft rusande igenom när du slutat att elda :wink:
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu brukar ju dragbegränsare sitta efter pannan så -10 graders luften stör nog inte pannan speciellt mycket men man förlorar den "torkande" funktion som varm pannrumsluft ger till skorstenen om man hämtar luften direkt till dragbegränsaren.

Det bästa är nog att inte göra något utan låta det vara som det är, dvs låta både panna och dragbegränsare hämta luften från pannrummet och låta pannrummet få sin luft via ventilen i väggen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ulfthomas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 20:45

Inlägg av ulfthomas »

Tack ska ni ha,
Det är nog dumt att ta luften utifrån, för skorstenens skull. Jag tror jag sätter en liknande typ draglycka vid luftintaget i pannrummet istället, då det kanske inte kommer in mer kalluft än det behövas.
mvh
thomas
Frasse
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 22:41

Inlägg av Frasse »

En gyllene regel är annars att storleken på ventilen(luften in till pannrum) ska ha samma area som rökkanalen , eller röret som går mellan panna och skorsten för att inte försämra förbränningen i vp:n
Skriv svar