Biomatic 20+ flashar rött men ingen felkod

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hbar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 okt, 2021 17:42

Biomatic 20+ flashar rött men ingen felkod

Inlägg av hbar »

Hej

Min Biomatic 20+ vill inte visa grön lampa som vanligt när jag startat den idag. Den startar och har kommit igång upp till rätt temperatur men efter att den som vanligt släckt den röda indikeringen när den detekterat att det brinner så flashar den rött (mycket kort) och ger inget felmeddelande.

Har gjort ren sensorn som känner av att det brinner och även gjort ren brännkoppen. Den verkar fungera (har gått några timmar) men barnbarnen kommer på besök i morgon o ska stanna några dagar och jag kan inte värma upp huset ordentligt utan pelletspannan (har en värmepump när bara jag o frun är där).

Mycket tacksam för tips om vad som kan vara fel.

/Håkan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ flashar rött men ingen felkod

Inlägg av Stegatorparn »

Rödblink indikerar en varning. Något inställt värde har överskridits men stoppar inte driften.
Vad som orsakat varningen kan man bara gissa, rengöring brännkopp eller tömma asklåda.
Kan pannan för dåligt för att kunna ge utförligare råd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hbar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 okt, 2021 17:42

Re: Biomatic 20+ flashar rött men ingen felkod

Inlägg av hbar »

Pannan har nu gått i ca 40 timmar och verkar fungera men har indikerar med röd blinkning och först nu gått över till grönt. Skorstenen är nyligen sotad och brännkopp samt sensor rengjord.

Att något ligger på gränsen är förmodligen problemet, frågan är vad. Det indikerar från start och har nu försvunnit efter ca 40 timmar. Där är tex Optovakten som har en inställning 1-98% (står på 50) men jag vet inte om denna kan behövas justeras pga ålder. Vi kör pannan bara ca 10-20 ggr/år några dagar i taget (fritidshus) och nu var det första gången i höst.

/Håkan
Skriv svar