Problem med focus 20 pe

Skriv svar
greven88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 dec, 2021 14:42

Problem med focus 20 pe

Inlägg av greven88 »

Jag har varit ägare till ett hus med pelletspanna och haft stora problem med förbränningen.
Vi tar det från början.
Det börjar med att jag skaffar en Janfire brännare som monteras i den gamla olja pannan en CTC modell.
Allt går bra under flera år, men eldutrymmet är ganska liter och det finns ingen plats för askan. Men det funkar om jag askar ur dagligen.
Sedan rostar pannan sönder och bytes ut. Ny panna monteras Focus 20 pe.
Men nu börjar problemen. När brännaren skall tända fyller den pannan med brännbar gas(rök) som exploderar och blåser ut tätningar runt rökrör.
Jag har monterat dragregulator på pannan enligt alla instruktioner men det verkar som att drager i skorstenen bara ventilerar skorstenen och inte pannan. Har provat att glänta på sotluckan i botten på pannan men utan större verkan. Har fått rådet att skatta rökgasfläkt ,men jag tror det bara ventilerar skorstenen mera. Nu är huset sålt så det är inte mitt problem, men finns det någon som tror han vet så.
Gammalt hus med ca 14 meter skorsten murad men insatsslang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av Stegatorparn »

Blir ett kraftigt drag med en 14 meter hög skorsten.
Du skriver att du monterat en dragregulator på pannan. Vad var det för en och sitter den i rökröret?
En vanlig dragbegränsare är Tigex 25, som i det här fallet är på tok för liten.
Misstänker att draget genom pannan och brännare är för kraftigt så varmluften från tändelementet blir för sval och inte förmår pelletsen att komma upp i antändningstemperatur.
Kontrollera också att startdosen är korrekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
greven88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 dec, 2021 14:42

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av greven88 »

Jag har ställt dragregulatorn helt öppen utan någon skillnad. Den sitter på rökröret på pannan original plats.
Men den ventilerar inte från pannans eldstad utan bara rökröret ock skorstenen.
Jag tycker att dragregulatorn skulle sitta i eldstaden bredvid pelletsbrännaren
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av Stegatorparn »

Dragregulatorn sitter rätt. Tanken är att minska draget genom pannan så det inte överskrider 15 Pa och istället shunta in rumsluft för att hålla ett konstant undertryck i pannans eldstad. Ett för högt drag medför också att rökgaserna passerar för snabbt genom pannans kanaler och hinner inte kylas av tillräckligt. Lite elda för kråkorna.
Om du ändå har startproblem, kan det bero på arr dragbegränsaren är för liten. Vilken dragbegränsare har du?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
greven88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 dec, 2021 14:42

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av greven88 »

Jag har en tigex 25 men jag tror inte ni förstår mitt problem.
Jag får en massa brännbara gaser i pannan under uppstart av brännaren. När tempen är uppe så att pelletsen tänder blir det en explosiv puff och sen startar pannan som den skall.
Det blir inget drag igenom pannan utan bara genom dragregulater och skorsten när brännaren är under uppstart. Sen funkar allt som det ska.
Jag har tänkt att det ska bli bättre när skorstenen är ordentligt varm men ingen större skillnad.
Jag har funderat om min Janfire brännare inte fungerar som den ska. Jag tycker att den stannar fort utan att kyla eller gå ner i underhålls läget med
fläkten på låg fart. Kan det vara att jag har acctankar så att brännaren kallnar och får starta kall när draget upphört.
Nu är huset sålt men jag har funderat och skulle villa lösa problemet en gång för alla.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror att draget är för högt när brännaren ska tända. Luften kyler tändelementet, så pelletsen når inte antändningstemperatur i tid.
Ställ upp dragbegränsarens lucka helt vid en start och öppna en eventuell sotlucka i skorsten eller rökkanal som test.
Prova också draget med ett stearinljus eller tändare vid eldstadsluckan, öppnad en liten springa när brännaren står still.
Tigex 25 är för liten till en 14 meter hög skorsten.

Brännaren ska klara kallstarter. När du har acktankar blir stillestånden långa så det lönar sig knappast att köra med underhållsglöd. Har du flera tankar, bör du bara använda en tank och krana av resten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
greven88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 dec, 2021 14:42

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av greven88 »

Jag tror att ingen förstår problemet jag har.
Jag får inget drag genom pannan under uppstart. Draget blir mellan dragregulatorn ock skorsten.
Om man gläntar på pannluckan är det fulla av rök (gaser) från startfasen av tändningen. När tempen är tillräcklig så startar pelletsbranden med en puff
en stark puff och sen fungerar det som det ska.
Brännaren kopplar inte i underhålls läget eftersom det har gått lång tid .
Har kört med dragregulator vid öppen och stängd utan framgång.
Som jag ser det skulle jag ha en rökgasfläkt i skorstenen och dragregulatorn så långt bort som möjligt i pannans eldstad. Då skulle det bli drag genom hela pannan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av Stegatorparn »

Hur är dragbegränsaren inställd? När dragbegränsaren är stängd ska motviktens glidstång vara horisontell och motviktens centrum placerad 30 mm från inre stopp.

Vilken panna har du? Blir lättare att ge råd då. Rökgasspjäll mot skorsten ska vara helt öppet. Alla luckor i pannan ska vara täta, även askluckor.
Är kanalerna i pannan sotade så det är fritt lopp mellan eldstad och skorsten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
greven88
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 dec, 2021 14:42

Re: Problem med focus 20 pe

Inlägg av greven88 »

Tack för alla svar jag fått om min panna, men jag skall prata med tillverkaren som kanske förstår mina problem bättre
Skriv svar