Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Skriv svar
Annchar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 okt, 2016 07:53

Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av Annchar »

Hej alla kloka! Nu sitter vi i klistret, eller snarare sitter här hemma och fryser... :-)

I huset vi köpte för ett par år sedan så stod det en Bio-sol panna med brännare av märke och modell Iwabo Villa S1 som gått så otroligt bra fram till att vi skulle starta upp den efter "sommaruppehåll" i höstas. Till en början gick den bra men efter en tid började pannan slå ut säkringen. Efter lite detektivarbete så kom vi fram till att det var glödspiralen och en gammal och sprucken tändhäll som ställde till det. Vi hade då elektriker på plats som också hjälpte oss att konfirmera detta. Vi har bytt dessa och sen har det fortsatt att krångla i alla fall och vi har nu också bytt fotocellen (har bra dialog med en ÅF av Iwabo och fått råd och tips på distans hur felsöka och åtgärda).

Nuläge: Pannan startar fint, dock först efter att jag vrider till på pannans termostat, och så tänder den på första försöket och börjar elda bra. Fotocellen indikerar att den ser ljus. Pelletsinmatningen fungerar också bra. Då väcks en strimma hopp att nu... nu fungerar det! Men icke... pannan eldar på si så där i fem-10 minuter ca. Men sen så lägger den som av... slutar mata och eldar sen ur och fläkten surrar och går. Sen fortsätter fläkten att surra och gå ett bra tag. Det är som om den inte fortsätter programmet utan avslutar. Vi ser att varmvattentemperaturen ökar när den eldar.

Stressen över att vi samtidigt haft en köldknäpp, ovanlig kall och långvarig sådan, där vi bor gör ju att klumpen i magen bara växer...

Panna: Bio-sol
Brännare: Iwabo Villa S1
Termoventil: Termomatick shunt, EC home WL
Problem: Stannar i driften, ingen felkod indikeras på kretskortet
Inställning enligt fabriksinställning vad gäller inmatning, tändning, ureldning etc

Hjälp oss i kylan - vad kan detta bero på? Hur felsöka vidare?

Sen skulle vi också vilja ha tips på någon firma som skulle kunna hjälpa oss i Nyköpingsområdet - har någon något tips? Har ringt en firma i Södertjälje som jag fått tips på pelletsforeningen.se. Företaget i Malmköping svarar inte. Jag har pratat med Hällefors pellets om tips då vi köper pellets från dem - men att hitta någon som kan hjälpa oss har varit supersvårt tyvärr. Har som sagt en ÅF i norr som vi haft mycket kontakt med som är super men nu vet vi inte hur vi ska gå vidare.

Tacksam för hjälp!

Mvh Lotta
Senast redigerad av Annchar den tor 09 dec, 2021 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av Stegatorparn »

Gör brännaren en normal ureldning, alltså fläkten går tills fotocellen inte ser ljus och därefter fortsätter under ureldningstiden 2,5 minuter?
Om så är fallet, misstänker jag att pannans termostat inte är riktigt frisk. Kanske är någon glappkontakt i en kabelanslutning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av nyman »

Prova med Johan på Energibiten i Vrena.
Har nog mekat en och annan Iwabo.
https://www.energibiten.net/
Någon komponent på styrkortet eller dålig termostat i pannan.
Pannlucksbrytaren som stänger av när luckan öppnas är också en onödig och retfull sak att titta på.
Om du har tid och multimeter går det att kontrollera om spänning finns från panntermostaten när brännaren stänger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Annchar
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 okt, 2016 07:53

Re: Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av Annchar »

Tusen tack (höll på att skriva ett varmt tack :-)) till Stegatorparn och nyman för era svar. Tack nyman för tips om Johan på Energibiten i Vrena, jag ska ringa imorgon.

Jag jobbar inom hälso- och sjukvård så ni får ursäkta mina dumma frågor, el och teknik är inget jag sen tidigare kan något om. Jag har varit medlem här sedan vi i stort sett flyttade in i huset och blev med pelletspanna och detta forum har varit värdefullt för kunskap och vägledning. Tacksam att forumet också hjälper oss nu när vi stött på första problemen med vår panna.

Stegatorparn: Ja, pannan gör en normal ureldning precis så du beskrivet det.

Min nästa fråga:
Jag har ett test kvar att göra och det är att mäta när brännaren stannar om jag har ström kvar på kretskortet. Återkommer med resultat. Igår ville inte pannan starta på tillslag på termostaten. Så som jag ser det lutar det starkt mot att det är panntermostaten som är sönder - hur klurigt och svårt är det att åtgärda detta? Kan jag göra det själv?

Mvh Lotta
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av nyman »

Kretskortet i brännaren matas från pannans på och avknapp. En ingång på kretskortet startar brännaren när spänning från panntermostaten kommer.
https://www.metrotherm.se/pdf/mos_s1_utmod_sv.pdf
Termostatfas K1 på brännarens kort som är lätt att se om man tar bort brännarkåpan.
Swebo tillverkar fortfarande biosolpannan. Brännaren var som original en blåmålad dekaltrimmad Pellx brännare. Någon har bytt till en Iwabo vilket kanske inte var så dumt. Den är tung att lyfta ned.
http://swebo.com/uploads/media/prodblad_biosol_sv.pdf

Ovanligt att en termostat går söndert. Det måste vara något hemmameck då brännaren som följer med pannan har egen termostat. En termostat med 12 graders hysteres finns här men frågan är om det finns ett dykrör i pannan att stoppa den i.
https://www.pbs.nu/sv/pannor/relek/term ... d-r15.html
Temperaturregulator FOX-1004 är elektronisk och modern. Är brännarens elmatning in på K5 Nät fas kommen från pannans överhettningsskydd så är FOX-1004 bättre än de gamla typerna med kapillärrör. Brännaren kan då gå med valfri hysteres som 68-88 grader vilket sparar på tändspiralen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Iwabo Villa S1 fortsätter inte elda

Inlägg av nyman »

Hittade engelsk handbok till biosolpannan.
Stockbroverken ser ut att ha fallit ifrån, de sålde den röda pannan. Swebo finns kvar. Dåligt att inte kunna downloada handboken från dem. De hade samarbete med Luleå tekniska högskola. Som andra högskolor har de kanske fullt upp med de nya kurserna i intersektionalitet och strukturell rasism som miljöpartiets aktivister tvingat fram så viktiga saker fått ge vika.
Det är Swebos laddpanna som byggts in i Stockbroverkens tank som jag uppfattat det.
Elkopplingen för annan brännare än Pellx uttrycks lite svagt.
Rakt framåtbrinnande brännare ska det vara. Undrar om den som monterat brännaren tänkt på det.
Sitter det ett lock ovanför förbränningsdelen så är det bra.
https://www.manualslib.com/manual/10409 ... =17#manual
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar