Injustering ctc ecoflex

Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

.
Senast redigerad av Sormes den mån 27 dec, 2021 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Nuvarande inställning har samma värden låg som hög, 62%skruv 70%fläkt.
Bortsett från de stora tjok som syns i botten som blev i ett tidigare skede med andra värden, så ser ju askan helt ok ut nu. Ja den är väl inget praktexempel visserligen men den simmar ju inte runt i vatten iaf.
Detta efter ca två dygn av tillfredsställande drift.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Här är bild på aska och eventuellt andra bilder
https://d.img.vision/mafavilla/20211227_130237.jpg

För ett par dagar sedan så städade jag bulkförrådet och fyllde på med ett gäng säckar av annat fabrikat.
Fick bort ca 30 liter spån ur förråd och skruv.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Ja du har redan renoverat en hel del. Ventilerna till värmeväxlaren var också här i dåligt skick. Lyckades byta den ena med den andra satt så hårt att den fick sitta kvar, Tätade utifrån med skruv och gummipackning. Har dock satt ventiler på fram- och returledning. Tömma en bit av pannan blir då inget större jobb.
Sladdarna till brännaren var här illa åtgångna. Att dra ut brännaren och glömma lossa på sladdarna var orsaken.

En begagnad fungerande bequembrännare vore bra som backup, då fick man hela styrningen i brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Man kan aldrig ha för många ventiler, förutsatt att de är av god kvalité. De där beulcovenyilerna som satt original är ju helt urusla. Jag blev glad när jag såg att de hade utgått på Eldkraft.se och var utbytta mot annan. Det var däremot omöjligt att se mot vilken eftersom de använde sig av bild på den gamla. Visade sig när jag fick hem dom att det var fortfarande beulco men med en adapter. Dom lyckades alltså byta en dålig mot en sämre för det blygsamma priset av 300kr styck...

Sladdarna fått utstå en del här också bevisligen.

Jag har nu fyllt på en pall säckpellets i förrådet och ska testa fabriksvärden för matning och fläkt.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Jag lyckades till sist få tag på en från Norrköping som fixade injusteringen. En störtskön gubbe från "den gamla skolan" som kom ut dagen efter.

Han justerade in bägge effektlägena, 15kw och 20kw men det slog mig nu att jag har för mig att värdena fabriksåterställs om man byter mellan brännartyp. Värdena justerades med hög och låg som följer:

Hög skruv 65%
Hög fläkt 85%

Låg skruv 55%
Låg fläkt 76%

Han justerade även optovakten från 5 till 40.

2 månader av själavånda och reparationer av maniskt manér på brännare, förråd och panna så går anläggningen som tåget nu.
Längtar redan till nästa uraskning för att jämföra aska! :D :roll:

Nu kan jag återgå till att projektera ny anläggning för fliseldning :lol:
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Att de blir kondens i pannan som fyller asklådan så den svämmar över på 12 tim har jag varit med om med just en Ctc ecoflex, vad vi jävlades med denna panna som även inom 2-3 dygn va nästan helt tätt i tuberna och asklådan fylldes med vatten bara över en natt.

Då pannan går för kall så bildas kondensen, shuntstyrningen om sådan finns stryper shunten till radiatorerna då tempen i pannan går ner till 55 grader och ligger den och jobbar där rinner de formligen vatten ur pannan efter några timmar.

Klintpellets får just fenomenet med extremt mycket fläkt de är så oss flera som har denna brännare/pellets, personligen tror jag de beror på relativt mjuk pellets och mycket spån. Kör själv nu med 68% matning och 64% fläkt mot dom första 10 åren med solett pellets där jag hade 70-72% matning (15 kW) och 34% fläkt, ändrade bara matning nån enstaka gång efter ny pellets och fläkten ändrade jag aldrig under dessa 10 år. Samma sak i kompisens biomatic 20+ som endast går på 20 kW och med 93-96% matning och 54% fläkt. vi har mätare tillsammans men denna va ganska onödig med solett pellets men då man hade den justerade man så den alltid gick optimalt.
Nu kan inte kompisen köra med 20 kW längre med denna pellets då fläkten behöver ställas till minst 90% vid 17 kW.
Detta fenomen med hög fläkt har jag bara varit med om då fläkten börjar vara slut och själv trodde man ju de va fläkten så man köpte en ny men problemet kvarstod och då kan de inte va annat än pelletsen de beror på.

Brännaren är väldigt lätt att mäta effekten på, när Brännaren går fyller man upp Brännaren förråd sedan startar man tidtagningen och matar förrådet manuellt från hushållsvåg under tex 10 minuter.
20 kW 695 gram/10 min
18 kW 625 gram/10 min
15 kW 520 gram/10 min
12 kW 416 gram/10 min
10 kW 347 gram/10 min
8 kW 277 gram/10 min

De verkar som ecoflexen inte fixar köra på högre effekt än 15 kW då de blev samma problem i kompisens ecoflex som en grannes då de går bra upp till ca 14 kW. Tror tom Ctc ändrade effekt uppgifterna till 8-15 kW men från början angav dom 8-20 kW som i biomatic 20.
Biomaticen är de flera pannor jag justerat där dom velat ha 20 kW på hög 13-15 kW på låg och 8 kW på min, jag la då hög på 20 kW och låg 15 kW och min 10 kW då brännaren är svårare att få bra på lägsta effekten, svår att få bra är iofs fel då de blir att köra på låg Co2 men från 10 kW och uppåt är de inga problem att köra med 12% Co2 om pelletsen är bra vill säga.

Fabriksvärde för optovakten är 50% och ligger på 99% om allt är som de ska under drift, antar att de ställt ner värdet till 5% pga att pannan gått dåligt så optovakten sotar igen. Eller sitter den korta optovakten i pannan?
Finns en kort som är 10-15 mm och original är typ 30 mm lång.

Ja ändrar man mellan brännareffekt/typ blir det fabriksvärde igen.

55% matning är runt 10 kW om ja inte minns fel och ca 70% är 14-15 kW.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Andrè -

Hur lång tid tog det för dig att bli kvitt problemet med kondensen?
Du förstår säkert att jag fått kämpa. Jag kände de som hyrde huset innan vi köpte och jag minns att de inte kom överens med fastighetsägaren angående värmesystemet och dess underhåll. Det resulterade i att pannan gick dåligt under två-tre år. Den tjärbildningen som jag skapat under första vintern vi bodde här gick rätt så bra att bränna bort men resterande beläggning var hård som sinter :roll:

Angående mätning av effekt, förstår jag dig rätt om det är så att man alltså ska väga upp en större mängd pellets på våg bredvid brännare för att sedan när tiden är slut se hur mycket som diffar?

Attans att jag inte tänkte på det när servicegubben var här och justerade. Jag får ta kontakt med honom och se om han inte kan komma ut igen helt enkelt.
Det vore ju bra att ha en lägre effekt framåt vårkanten.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av nyman »

Vad bra att du fick ordning på pannan. Var det den lågt ställda känsligheten på fotocellen som gjorde att brännaren gick upp i lågeffekt innan det hade bildats en glöd i brännskålen och sedan bara blev konstig förbränning?

Har du så hög värmeförbrukning att pannan ens går upp i hög effekt? Hos mig sammanfaller övergång till hög effekt tidsmässigt med uppnådd temperatur så brännaren går ned på glödeldning. Vet inte varför man ordnade till två effekter. låg väl i tiden då som säljande "finess". Hos min panna blev det tjära i rökröret med låg effekt. Ställde upp lågeffekten till samma värde som högeffekten, justerade med sladdlampan i rökröret och sedan har jag kört Klint, Härjeån, Vargapellets, Laxå och sist men inte minst den fina Vida pellets utan problem. Bauhaus egen nonamepellets undviker jag då det finns massor av spån.

Blev helt utan vidare -7 grader ute så jag ska dra igång ecoflexen. Vill jämföra dina värden med mina. Tycker fläktvärdena skiljer sig helt.

Mina värden är
Brännartyp 15
optovakt 50
effekt hög skruv 74
effekt hög fläkt 29
effekt låg skruv 74
effekt låg fläkt 29
varmhållning 65

Brännartyp 15 är kanske orsaken till att vi har olika värden.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Sormes skrev: tor 06 jan, 2022 15:56 Andrè -

Hur lång tid tog det för dig att bli kvitt problemet med kondensen?
Du förstår säkert att jag fått kämpa. Jag kände de som hyrde huset innan vi köpte och jag minns att de inte kom överens med fastighetsägaren angående värmesystemet och dess underhåll. Det resulterade i att pannan gick dåligt under två-tre år. Den tjärbildningen som jag skapat under första vintern vi bodde här gick rätt så bra att bränna bort men resterande beläggning var hård som sinter :roll:

Angående mätning av effekt, förstår jag dig rätt om det är så att man alltså ska väga upp en större mängd pellets på våg bredvid brännare för att sedan när tiden är slut se hur mycket som diffar?

Attans att jag inte tänkte på det när servicegubben var här och justerade. Jag får ta kontakt med honom och se om han inte kan komma ut igen helt enkelt.
Det vore ju bra att ha en lägre effekt framåt vårkanten.
De va kompisens panna som lades extremt många timmar, pannan kördes igång i ett nybyggt lasbilsgarage på drygt 500 m2 med golvvärme och nära nollgradigt platta, problemet med kondens gick över när plattan och rumstempen uppnåddes med hjälp av att köra både pellets+9 kW el och tog några veckor.
Sedan då pannan orkade hålla tempen utan elpatron så forsatte problemet med igensotade/tjärade tuberna bara efter några dygn, Ctc va vi i kontakt med konstant och dom skickade upp en ny brännare men ingen skillnad så egentligen tror jag vi inte riktigt förstod förrän mot vårkanten att den funkade ju med 10 och 15 kW och att den helt enkelt inte gick köra på högre effekt. Men som sagt Ctc va lätta att ha göra med så då beslutades att dom skulle ta tillbaka pannan och pengarna åter, dom stod även för installation/utplockning av pannan.

De va efter detta som en granne visade sig installerat ecoflex men även där fanns liknande problem men då hade man vetskapen att 20 kW inte funkade, så där va de snabbt injusterat och sedan har den funkat bra med max 14 kW i läge hög och 10 kW på låg.är ny ägare i grannkåken sedan något år men har aldrig frågat men ser att de ryker och nya pallar pellets anländer
Under 15 kW va de exakt samma värden på fläkt som i biomatic pannorna jag justerat och under dessa år (2005-2013) så körde dom flesta i västerbotten solett pellets och samtliga jag hjälpt oavsett brännare så hade alla solett.

Helt rätt ang mätning av effekt, min hushållsvåg räknar minus så där fyller jag bara ca 1 kg innan jag startar vågen och då visar den 0.
Fyller brännarens förråd helt fyllt startar tidtagningen och matar förrådet från vågen i 10 minuter sedan se vad som förbrukats.
Då är de bara ta den vikten x 6 x 4,8/energiinnehållet på pelletsen.

Du kan kolla effekten själv nu om du vill efter de han justerat in, jag brukar justera in alla lägen i högläge genom att välja 0% matning i låg och min. Lätt hänt annars att den växlar mellan lägena medans man mäter upp, med 50-55% matning brukar va runt 10-12 kW om jag inte minns fel och 70% kring 15 kW.

Med 10 kW/350 gram/10 minuter behövdes bara 25-26% fläkt med solett pellets så man hörde knappt att Brännaren gick, även med 15 kW (520 gram/10 min) med fläkt 33-34% gick de tyst mot nu då man måste över 60%

För visst hade han justerat in den med 55% matning?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

nyman skrev: tor 06 jan, 2022 16:31
Brännartyp 15 är kanske orsaken till att vi har olika värden.
Nä de är bara grundfabriksvärdena som är olika på nyare mjukvara medans äldre hade samma fabriksvärde i 15/20/25 kW, ingen skillnad utom olika matning/fläkt i dessa lägen.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Jo ang underhållsglöd kan man öka denna till 90 min förutsatt att impellern/slussvingarna är hela, Brännaren pytsar bara in 57-58 gram pellets varje gång för att hålla glöden vid liv så de är inte mycket som pur och oftast står aldrig en panna så länge under värmesäsongen.
Jag kör med underhållsglöd fast jag har en 500 liters acktank som jag laddar 50-80 grader och nu med 10-13 minus så står inte brännaren i 3 timmar så bara 1 gång pytsar den i för att hålla glöden, aldrig haft problem med sot/tjära inte ens första sommaren då tankdiff ej fanns så jag körde underhållsglöd halva sommaren innan jag satte dit timmer som lät brännaeren få ström 3 tim/dygn.

De va faktiskt pga mig och mr.pellets som de kom så man kunde välja med el utan underhållsglöd, jag blev uppringd av han som gjorde mjukvaran på uppmaning av kr.pellets. tog bara några veckor efter att kr.pellets först testkört själv så hade jag chipet i brevlådan och sedan blev det standard till 2006 modell.


Vid kallstart dunkar den in nästan 500 gram pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av André »

Hur har det gått med kontrollen av effekten?

Jag fick ny pellets i mellandagarna och de va ordentlig tryck i den, har aldrig varit med om att man fått 15 kW med endast 61% matning sedan jag -05 då jag skaffade nuvarande brännare och började justera in effekten.

Har inte mätaren hemma nu och justerat ner fläkten till 35% (brukade ha 34%) med 15 kW, har kört 3 dygn nu och optovakten har inte sotat igen än och de ser lovande ut.

15 kW 520 gram/10 min vilket brukar krävas 71-73% matning, nån gång haft pellets som gett den effekten med 68% matning.
Även matningsfaktorn på förådsskruven ä högre brukar ge 22-23,5 kg/Tim och nu 26,8 kg/Tim.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Andrè-
Jag tänkte ta mig tiden vilken dag som helst nu att svara de senaste inläggen.
Anläggningen har fungerat H E L T G A L E T bra och jag kan äntligen slappna av efter två väldigt kämpiga månader.
Tog mig en titt under sotningsluckan i toppen av pannan idag, en vecka efter injustering, och kanalerna ser fortfarande nästan nysotade ut! Ännu har vi inte haft någon extrem kyla ute men vi håller iaf behagliga 20-21 grader inomhus (varmare går att få men jag trivs med max 20 grader)

Jag inväntar fakturan från gubben som utförde justeringen och tänker därefter avsluta tråden.

Jag kommer behöva ta ut honom en gång till så småningom efter att jag köpt ny fläkt och fyllt på förrådet med bulkpellets. Jag har tillfälligt köpt en pall SCA som jag inte ämnar fortsätta med.
Han justerade in värden för både 15-och 20kw på brännartyp men det slog mig först efteråt att värdena fabriksåterställs när man byter läge.

Jag är verkligen lättad över hur det hela slutade, med tanke på att det har inneburit orimligt mycket arbete,sena nätter och att jag hann dessutom ge upp vid ett tillfälle och vi var då nära på att beställa ny panna och brännare. Väldigt skönt att slippa systembyte mitt i vintern. Det känns nu som att vi kommer kunna köra vidare på denna anläggning många år till, tills vi hunnit projektera ny flisanläggning.
Vad jag förstått så är Ecoflexpannan (med sina 6500 drifttimmar) från 2006 och Bio 20 brännaren en tillförlitlig kombination.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Sormes
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 22 nov, 2021 16:03

Re: Injustering ctc ecoflex

Inlägg av Sormes »

Andrè-
Angående underhållsglöd så är det väl nästa steg att försöka begripa sig på men det får bli i en annan tråd. Nu har jag hunnit lira lite med den inställningen och det fungerar bra.

Kul att höra att tillverkaren tar till sig av feedback! Eloge till dig.
CTC EcoFlex 2006
CTC Bio 20(?) 2006
370m2 två plan och källare. Endast ett plan uppvärmt.
11 meter insatsrör
Mafa Villa med flexskruv
8mm Laxå
Skriv svar